Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fletse kleuren inlezen foto's Nikon D700 in Nikon capture NX2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fletse kleuren inlezen foto's Nikon D700 in Nikon capture NX2

    Beste,

    Ik heb mij net geregistreerd op jullie site dus hoop dat mijn bericht in het juiste topic is terecht gekomen!

    Mijn probleem:
    Ongeveer maand geleden tweedehands Nikon D700 gekocht. Afgelopen zaterdag foto's in studio genomen in RAW met profiel sRGB. Als de foto's ingelezen worden in capture NX2 versie 2.4.1 (bijgewerkt naar deze versie begin februari 2013) zijn de kleuren heel flets. Bij het oproepen van eerder bewerkte foto's (jpeg) wijzigen de kleuren ook enorm (rood wordt vaal oranje).

    Heb al van alles geprobeerd. Beeldscherm gecalibreerd met Eye-one (al zeker 20 keer opnieuw). Dan maar uit miserie Capture NX2 versie eraf gegooid en opnieuw geïnstalleerd naar 2.0 ==> in dit geval zijn de kleuren terug zoals originele opname. Maar in photoshop CS5 zijn kleuren flets tenzij ik profiel aanpas naar 'gecalibreerd monitor profiel'.

    Ik weet niet meer wat ik nog kan doen. Ligt het aan de manier van opname of ligt het aan de software?

    Hopelijk hebben jullie wat tips?

    Alvast bedankt.
    Johan

  • #2
    Re: Fletse kleuren inlezen foto's Nikon D700 in Nikon capture NX2

    Oorspronkelijk geplaatst door JohanVDW Bekijk bericht
    Beste,

    Ik heb mij net geregistreerd op jullie site dus hoop dat mijn bericht in het juiste topic is terecht gekomen!

    Mijn probleem:
    Ongeveer maand geleden tweedehands Nikon D700 gekocht. Afgelopen zaterdag foto's in studio genomen in RAW met profiel sRGB. Als de foto's ingelezen worden in capture NX2 versie 2.4.1 (bijgewerkt naar deze versie begin februari 2013) zijn de kleuren heel flets. Bij het oproepen van eerder bewerkte foto's (jpeg) wijzigen de kleuren ook enorm (rood wordt vaal oranje).

    Heb al van alles geprobeerd. Beeldscherm gecalibreerd met Eye-one (al zeker 20 keer opnieuw). Dan maar uit miserie Capture NX2 versie eraf gegooid en opnieuw geïnstalleerd naar 2.0 ==> in dit geval zijn de kleuren terug zoals originele opname. Maar in photoshop CS5 zijn kleuren flets tenzij ik profiel aanpas naar 'gecalibreerd monitor profiel'.

    Ik weet niet meer wat ik nog kan doen. Ligt het aan de manier van opname of ligt het aan de software?

    Hopelijk hebben jullie wat tips?

    Alvast bedankt.
    Johan
    Maar hoe staat je toestel ingesteld in je opnamebank? Neutraal, standaard , levendig, monochroom. En als je ooit een bepaalde instelling daarvan ook nog eens specifiek bent gaan bewerken om wat voor reden dan ook, bv. heel laag contrast,, saturatie verlaagd, dan krijg je dat te zien in Capture.

    Walter
    D850

    Comment


    • #3
      Re: Fletse kleuren inlezen foto's Nikon D700 in Nikon capture NX2

      Hallo Walter,

      Bedankt al voor je reactie. Het gekke is dat als we een eerder bewerkte foto in photoshop bekijken of in capture de kleuren ook anders zijn.

      Ik ga straks eens een foto maken met mijn D300 en met de D700 en dan bekijken in Capture om te zien of daar grote verschillen in zitten.

      Mvg
      Johan

      Comment


      • #4
        Re: Fletse kleuren inlezen foto's Nikon D700 in Nikon capture NX2

        Oorspronkelijk geplaatst door JohanVDW Bekijk bericht
        Hallo Walter,

        Bedankt al voor je reactie. Het gekke is dat als we een eerder bewerkte foto in photoshop bekijken of in capture de kleuren ook anders zijn.

        Mvg
        Johan
        Jamaar bekijk je een RAW of een jpg? Een jpg zou in theorie geen verschil mogen geven maar een Nikon RAW, daar gaat Capture NX je camerai nstellingen op weergeven, terwijl ACR dat niet kan.

        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: Fletse kleuren inlezen foto's Nikon D700 in Nikon capture NX2

          Dag Walter,

          We vermoeden dat het aan de grafische kaart ligt, deze is al enkele jaren oud. We gaan deze vervangen en dan zien of het opgelost is.

          Nogmaals bedankt

          PS: het is een jpeg formaat dat een verschil van kleur geeft.

          Comment


          • #6
            Re: Fletse kleuren inlezen foto's Nikon D700 in Nikon capture NX2

            Kijk eens of er in ps/e de juiste kleurprofiel is gekozen zou mij niet verbazen als de kleur instellingen verschillend zijn als PS kleurprofiel Adobe RGB 1998 staat geselecteerd en in de camera staat SRGB als kleurprofiel staat ingesteld dan krijg je verschil in weergaven omdat het spectrum van Adobe RGB groter is dan Adobe SRGB

            Comment


            • #7
              Re: Fletse kleuren inlezen foto's Nikon D700 in Nikon capture NX2

              Oorspronkelijk geplaatst door JohanVDW Bekijk bericht
              Dag Walter,

              We vermoeden dat het aan de grafische kaart ligt, deze is al enkele jaren oud. We gaan deze vervangen en dan zien of het opgelost is.

              Nogmaals bedankt

              PS: het is een jpeg formaat dat een verschil van kleur geeft.
              Ik vrees dat uw grafische kaart er niks mee te maken gaat hebben.
              Als jarenlang ITer ben ik nog nooit een grafische kaart tegengekomen die haar kleuren verliest .

              Tenzij als heel je Operating system omgeving plots zwart-wit is geworden of zo :P.

              Even je kleurbeheer bekijken, of eens opstarten met een linux boot-cd zullen rap genoeg aantonen dat het niet aan je hardware kan liggen.

              Maar zoals al aangehaald moet je eens zien welk kleurprofiel geladen is.
              Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

              Comment

              Working...
              X