Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop digitaal toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop digitaal toestel

    Hello,

    Sorry mocht deze vraag al eens gesteld zijn, ik heb even vlug gezocht in het forum en ben het niet tegengekomen...

    Wat is het verschil tussen al die lenzen? Ik ben van plan een Nikon D70 te kopen, maar met welke lens? 28-80MM of 18-70MM?

    Ik ben een echte leek in fotografie, maar heb er een "passie" voor en ben van plan echt mij erin te storten (als ge afgestudeerd bent, heb je de eerste maanden een beetje meer tijd hopelijk)

    Of raden jullie mij een ander toestel aan? De bedoeling is om echt wel te "groeien in de fotografie"...

    PS Ik kijk/ lees trouwens bijna elke dag - als ontspanning - even naar de foto's (en de tips) die hier gepost worden Echt leuk, en hopelijk kan ik binnen een paar maanden "deftig" meepraten

    PPS Nee een student heeft niet zoveel geld, 't is een "gezamelijke aankoop"

  • #2
    Eerst en vooral welkom op't forum
    Ik denk dat de meeste wel met me eens zullen zijn dat je beter de 18-70mm lens neemt ipv de 28-80mm. Met de 28-80mm ga je toch wat groothoek missen (door de vergrotingsfactor van de D70 wordt de 28-80mm een 42-120mm. De vergrotingsfactor is 1.5x). De 18-70mm is weliswaar wat duurder, maar dat is het zeker wel waard omdat deze lens ook sneller en stiller is.

    Persoonlijk vind ik de D70 een goede keuze met voldoende doorgroeimogelijkheden. Je kan het toestel instellen van volledig automatisch tot volledig manueel. Ikzelf heb nu de D70 al een maand of twee, en ik ben er zeer tevreden over! Vermits ik ook maar een student ben was moest ik er ook wat voor zorgen dat m'n budget binnen de perken bleef .

    Comment


    • #3
      Bedankt voor het antwoord!

      Ik was eerlijkgezegd van plan die 18-70MM lens te kopen, maar waar ik die zou bestellen zijn ze momenteel moeilijk verkrijgbaar en er is zelfs al een wachtlijst...

      Zijn er misschien andere (goedkope en betrouwbare) winkels aan te raden die niet met dat probleem zitten? Iemand een idee?

      Comment


      • #4
        Sigma komt wel pas uit met een nieuwe lens...... 18-125mm F3.5-5.6 DC Lens en wat spijtig dat ze niet wat lichtsterker is 2.8 had beter geweest maar dan zal de prijs ook wel navenant zijn denk ik.
        Als nikon nu zo een lens zou maken zou perfect zijn voor de D70
        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
        Hier op dit forum.

        Comment


        • #5
          Iemand nog een idee? Aankoopplaats? Was van plan het via camshop.be te kopen... Maar voor die ene lens is er dus een wachtlijst...

          Heeft iemand ervaring met camshop? Positief? Negatief? Zijn er andere (online) winkels?...

          Comment


          • #6
            Originally posted by liep
            Iemand nog een idee? Aankoopplaats? Was van plan het via camshop.be te kopen... Maar voor die ene lens is er dus een wachtlijst...

            Heeft iemand ervaring met camshop? Positief? Negatief? Zijn er andere (online) winkels?...
            Zou ook wel eens de ervaringen met camshopt te weten willen komen! Ben momenteel van plan om naar Topfoto (www.topfoto-online.de) te rijden om daar D70 aan te schaffen...(aan of af te raden?
            lowagie.be

            Comment


            • #7
              Ik ben me ook aan het verdiepen wat voor lens ik zal nemen als ik de D70 aanschaf.
              Na vele overwegingen zit ik aan een allroundlens te denken om mee te beginnen, en dan meteen 1 goede ipv 2 mindere.
              Denkende aan de Nikkor AF-S VR 24-120/ 3.5-5.6 G ED ø 72mm.
              595 euro kost deze bij www.koopdigitaal.nl.
              Deze lens mist idd wel wat groothoek maar heeft toch vele voordelen.
              Het nieuwe VR systeem moet uitstekend werken zegt men.
              VR staat voor Vibratie Reductie.

              Belangrijkste kenmerken

              1. Universeel AF-S zoomobjectief met Vibratie Reductie, ED-glas en uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
              2. Silent Wave Motor voor fluisterstille, snelle en uiterst accurate autofocus
              3. Nieuw optisch systeem met twee asferische lenzen
              4. Lood- en arsenicumvrije, milieuvriendelijke lenselementen
              5. Twee ED-glas lenselementen voor voortreffelijke beeldkwaliteit bij gebruik van film of digitale media
              6. G-type objectief (geen diafragmaring) maakt diafragma-instelling tot op 1/3 stop nauwkeurig mogelijk en bespaart gewicht
              7. Vibratie Reductie biedt het gebruik van sluitertijden die 8x langer zijn (3-stops)

              Groeten Sambal






              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

              Comment


              • #8
                Wel over camshop gesproken, 'k heb gisteren nog iemand gehoord die na mij op de wachtlijst stond, en die toch gisteren om zijn kit is mogen gaan, dus de wachtlijst krimpt (en 't is overal wachten)...

                En over die 24-120 vr gesproken, ik was ook van plan van de kit te nemen met de 17-70, maar door de lange wachttijden, heb ik dan ook maar de body met de 24-120 vr genomen, en ik heb het me nog geen moment beklaagd, 'k heb misschien weinig vergelijkingspunten, maar die lens is echt snel, en scherp.... 'k heb met die lens van mijn hond in een graan veld wat foto's genomen, en je kan echt iedere halm op die foto tellen....
                To make your dreams come true, wake up

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jdm
                  Wel over camshop gesproken, 'k heb gisteren nog iemand gehoord die na mij op de wachtlijst stond, en die toch gisteren om zijn kit is mogen gaan, dus de wachtlijst krimpt (en 't is overal wachten)...

                  En over die 24-120 vr gesproken, ik was ook van plan van de kit te nemen met de 17-70, maar door de lange wachttijden, heb ik dan ook maar de body met de 24-120 vr genomen, en ik heb het me nog geen moment beklaagd, 'k heb misschien weinig vergelijkingspunten, maar die lens is echt snel, en scherp.... 'k heb met die lens van mijn hond in een graan veld wat foto's genomen, en je kan echt iedere halm op die foto tellen....
                  Dat bedoel ik JDM, alweer iemand die de Nikkor AF-S VR 24-120/ 3.5-5.6 G ED ø 72mm aanbeveeld, Misschien dat iemand me nog op andere gedachte kan brengen maar zoals ik er nu voorsta ligt mijn beslissing bijna vast.
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                  Comment


                  • #10
                    En denken jullie dat een beginneling als ik, het verschil hard ga merken tussen een 17-70 en een 28-80 lens? (Het verschil kan natuurlijk niet maar je weet wel ) ... Die 24-120 lijkt me voor een beginneling al een beetje teveel van het goede ... Of zijn er nog andere lenzen die aanbeveling genieten?

                    Of bestaan er nog andere camera's met "doorgroeimogelijkheden" die ook goed en praktisch zijn? Een ander merk? ...

                    Comment


                    • #11
                      Alle DSLR's hebben die doorgroeimogelijkheden ,aangezien ze allemaal met verwisselbare lenzen uitgerust kunnen worden...
                      En ja, je zult het verschil tussen die 17-70 en 28-80 kunnen zien (en dan heb ik het niet over de optische kwaliteit): je neemt eens de 2 lenzen en kijkt door de zoeker vanop dezelfde plaats. Met de 17-70 zul je veel meer tegelijk op de foto kunnen krijgen (17mm= breedhoek) tov van de 28-80 (17 is kleiner dan 28 en dus breder...). Met de 28-80 (80= telebereik) zul je daarentegen wat meer kunnen inzoomen op een bepaald onderdeel dan de 17-70 (80 is groter dan 70 en dus meer tele).

                      ALs je zoveel twijfels hebt, en wetende dat zo'n uitgebreid glasservies een serieuse bom duiten kost (en dan nog volledig onafhankelijk of je de duurdere dan wel de goedkoper merken kiest), kun je misschien ook eens kijken naar een aantal prosumers met vaste lens (Fuji S7000/S20, Konika Minolta A2/Z2, Canon S1, ...)...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Als je zoveel twijfels hebt, en wetende dat zo'n uitgebreid glasservies een serieuse bom duiten kost (en dan nog volledig onafhankelijk of je de duurdere dan wel de goedkoper merken kiest), kun je misschien ook eens kijken naar een aantal prosumers met vaste lens (Fuji S7000/S20, Konika Minolta A2/Z2, Canon S1, ...)...
                        Welke van die zogenoemde "prosumers" zou u (of anderen) mij dan aanraden?

                        Ik heb eigenlijk niets van basis in de fotografie, maar wil er echt wel iets mee beginnen doen. Is zo'n Nikon D70 te hoog gegrepen (hoewel te goed kan nooit kwaad?)? Zijn er andere goede alternatieven?

                        PS. Waar ik wel op "sta" is een "deftige" kwaliteit voor binnen, het moet niet perfect zijn maar toch... Nu hebben we een Jenoptik JD 4100 Z3 en de kwaliteit binnen is erbarmelijk!!

                        Comment


                        • #13
                          Aanbevelen: het vermelde rijtje geeft al een aantal van de toppers weer in dat segment, daar mag je de Sony 828, de Olympus 8080 ook nog aan toevoegen.

                          MAAR: van zodra je goede kwaliteit verwacht binnen moet je rekening houden met een aantal zaken:
                          * mogelijkheid tot het gebruiken van een externe flits
                          * veel prosumers hebben het moeilijker om te focussen in donkere situaties (wegens geen of slecht focus-assistlicht). Dat heeft op zich minder gevolgen voor de kwaliteit van de foto eens je gefocussed hebt
                          * prosumers hebben meer last van ruis op hogere ISO waarden. ALs je je beperkt tot de laagste waarden, heb je hier ook weer geen probleem, maar de meesten beginnen door de mand te vallen boven de 400ISO. Als je echter een goede flits kunt gebruiken, is dat ook weer minder van toepassing...
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

                          Comment


                          • #14
                            Dank je voor de duidelijke uitleg! Echt!

                            Nog een vraagje: Wat we ook ondervinden met onze camera nu, is dat die heel traag is. Je moet soms echt lang wachten voor je een tweede foto kan trekken, waardoor je natuurlijk bijna altijd te laat bent...

                            Zijn die "prosumers" snel? Of zijn alleen reflexen snel? (Misschien domme vraag?)

                            Dus even op een rijtje de dingen die ik echt storend vind aan die Jenoptik:
                            - traagheid
                            - kwaliteit binnen
                            - dat je zo goed als niets kunt instellen

                            Comment


                            • #15
                              De snelheid tussen 2 foto's hangt vooral af van de interne buffer die in de camera zit, en in tweede instantie ook van de snelheid waarmee de camera die foto kan wegschrijven naar de geheugenkaart.

                              In feite heb je op 4 plaatsen mogelijke vertraging:

                              1. Shutterlag: tijdverlies tussen afdrukken en nemen van een foto. Hoe kleiner die is hoe beter! De tijden kun je meestal terugvinden in de (p)reviews van camera's op www.dpreview.com

                              2. Grootte en snelheid van de interne buffer. Is die klein of traag, dan zal de tijd tussen 2 foto's groter worden. Maw je zult niet zo snel 2 foto's na elkaar kunnen nemen.

                              3. Snelheid van wegschrijven naar de kaart: hoe sneller de camera kan wegschrijven, hoe beter. Ook die info kun je terugvinden in de (p)reviews.

                              4. Snelheid van de kaart zelf (en hier dan vooral de schrijfsnelheid). Ook al heb je een camera die snel weg kan schrijven, maar je steekt er een trage kaart in, dan verlies je weer de snelheid.

                              Hope this helps...
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X