Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sportfotografie

    Hallo iedereen,

    Ik zit in een zaalvoetbalploegje.
    Nu hebben ze mij gevraagd of ik wat foto's wou nemen.
    Ik heb een canon eos 50d en een 55-250 mm zoomlens.
    Mijn vraag is nu welke lens zou er beter passen voor dit soort foto's
    En welke instellingen gebruik ik het best ?
    Alvast bedankt voor jullie reacties

    Vriendelijke groeten
    Canon eos 1100D , 18-55mm zoomlens, 55-250mm zoomlens, ef 50mm 1.8 , 100mm macro 2.8 usm

  • #2
    Re: Sportfotografie

    wat wil je precies fotograferen? Een groepsfoto maken? of foto's maken tijdens het spel?

    die groepsfoto kan je met je 55-250mm lens, mits je een plekje uitkiest waar genoeg licht is, eventueel statief gebruiken of anders flitsen...

    tijdens het spel is andere koek, hangt van het aanwezig licht af in de zaal... Met zo'n 55-250mm ga je doorgaans niet genoeg licht hebben.
    Er staan redelijk wat topics hierover op BD, die vind je met de zoekfunctie, bijvoorbeeld: click
    Last edited by d_oracle; 28 maart 2013, 10:05.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Sportfotografie

      Ik ben vroeger ook begonnen met mijn 500D en 18-55 + 55-250 kitlenzen om basketbal indoor te fotograferen. Als ik die foto's nu bekijk ; niet om aan te zien en je moest al geluk hebben om een beetje een "scherpe" foto te hebben. Ik heb nadien een 50-150 f/2.8 van Sigma gekocht die weliswaar goed presteerde op een cropcamera.
      Voor zaalvoetbal zou ik je deze lens aanraden, ofwel een 70-200 f/2.8. Soms kan je ook wel uit de voeten met een vaste 85 f/1.8, maar dan moet je je opstelling wat in de gaten houden, dis heel wat moeilijker dan dat je kan zoomen.

      Wat instellingen betreft: toestel op Av, f/2.8 of groter diafragma, sluitertijd minstens 1/320", bij voorkeur nog wat sneller, ISO : voor een 50D zou ik niet veel hoger dan 160 gaan. Als je een goed ruisverwijderingsprogramma/plug-in hebt, kan je gaan tot 3200. Schieten in RAW als je gemengde lichtsoorten hebt (in sommige zalen is dat zo) of als je wat moet onderbelichten om de gewenste sluitertijd te bekomen. Als dit niet hoeft, kan je in JPG schieten en op burst.
      Nog een tip: als er een venster in de sporthal is, de kant van het venster kiezen bij overdag fotograferen, want vandaar krijg je soms een beetje extra licht.

      En als je nog meer wilt leren over sportfotografie, kijk hier dan eens:http://www.youtube.com/watch?v=wQ4KsGYDzgU
      Last edited by Tollerke; 28 maart 2013, 09:58.
      Fotografie is leren kijken.
      http://johanluyckx.weebly.com

      Comment


      • #4
        Re: Sportfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
        Wat instellingen betreft: toestel op Av, f/2.8 of groter diafragma, sluitertijd minstens 1/320", [/url]
        eenmaal dat je de belichting kent, is het makkelijker werken in manuele mode (fotografeert sneller)
        en anders in Tv mode (S mode nikon)... dan ben je zeker dat je sluitertijd ten allen tijde het beeld bevriest, en als het diafragma niet verder open kan, dan is het beeld gewoon iets donkerder, doch wel scherp!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment

        Working...
        X