Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

het bos en de bomen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • het bos en de bomen...

    Na veel zoeken, vergelijken, bekijken van reviews op youtube, ben ik uiteindelijk nog niet veel wijzer geworden wat nu de "beste" keuze is van een Flash Trigger voor een Nikon fototoestel.
    Vereisten: i-TTL, radiotrigger (geen IR), High Speed Sync, bediening vanaf het foto-toestel/trigger, verschillende kanalen, ...
    Uiteraard is er "de" trigger bij uitstek: PocketWizard, maar die valt jammer genoeg af omwille van het kostenplaatje/gebruik.
    Kan me iemand zijn ervaringen meedelen, suggesties aan de hand doen ?

    Waarvoor dank !
    "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
    Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

  • #2
    Re: het bos en de bomen...

    Oorspronkelijk geplaatst door Lambert Jan Bekijk bericht
    Kan me iemand zijn ervaringen meedelen, suggesties aan de hand doen ?
    absoluut... als je de i-TTL (waarom? click) laat vallen... dan kom je zeer goedkoop bij de excellente ojecoco's te recht. Manueel triggeren met elke flits, hypersync (is beter dan high speed sync, krachtiger) met elke flits (ook manuele flitsen en studioflitsen) click
    setje triggers en een kabeltje heb je voor 40€ in 't totaal.

    wat bediening op de camera betreft, spit deze discussie eens uit: click


    er bestaan goedkope iTTL triggers, maar de set die ik heb, is niet voldoende betrouwbaar. (ak-ttl)
    Last edited by d_oracle; 25 maart 2013, 15:47.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: het bos en de bomen...

      als je toch perse TTL wilt (al zie ik niet in waarom je dit toch specifiek wilt op dit moment), kan je kijken naar de pixel king of youngnuo YN-622, deze is intss ook beschikbaar voor nikon

      wel geen volledige ervaring mee, moet mijn yn-622's nog aftesten maar de kans dat ik ook een setje ojecoco's ga kopen voor de hypersync acht ik toch wel reeël na een 1ste vlugge test van de 622's
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: het bos en de bomen...

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        absoluut... als je de i-TTL (waarom? click) laat vallen...
        Waarom? (e/i)TTL kan perfect consistent zijn.

        De test die je aanhaalt bewijst twee totaal andere punten:
        (1) Manueel flitsen is altijd consistent als de afstand naar het onderwerp niet verandert
        (2) TTL heeft '(min) exposure compensation' nodig als je frame vol zwart zit

        Ik zou graag een real-life test willen zien met een bewegelijk model in een locatie.
        Last edited by maasg; 26 maart 2013, 21:12.
        "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
        Blog: www.gerardmaas.net
        Port: www.gerardmaas.com

        Comment


        • #5
          Re: het bos en de bomen...

          Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht

          Ik zou graag een real-life test willen zien met een bewegelijk model in een locatie.
          bewegend model... dus model komt naar me toe gewandeld, dat is iets wat ik dikwijls doe, los ik op door rekening te houden met de omgekeerde kwadraads wet... dus m'n model loopt gewoon in pakweg een F2.8 zone...
          TTL kan dat niet beter, want die weet niet wat jij wilt en als je gaat locken heb je ook problemen met beweging...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: het bos en de bomen...

            Ik ga het hiet niet saai maken met wat wiskunde om de inverse square law uit te rekenen naar een praktisch voorbeeld. Dat heb ik al ooit al als reactie op die 'test' gelaten maar blijkbaar heeft het de revue van de admin niet gepasseerd.
            Laat ons eerder een pragmatische test doen:
            Ezybox 80. Speedlite 600EX-RT (14mm wide-angle klep) op manuele kracht 1/4. ST-E3 als trigger. EOS 5DMKIII in manual mode. ISO 200. EF 100/f2.8 Macro. Black&Decker rolmeter. Sekonic L-308S flitsmeter.
            Met de flitsmeter ga ik door de rolmeter op zoek naar f/2.8 met 1 stop marge er rond (dus f/2.8-0.5, f/2.8, f/2.8+0.5). Zelfde voor f/8. Met een post-it markeer elke van deze punten.

            Opstelling:
            f/2.8 vinden wij op 2.10m, f/2.8-0.5 op 2.6m en f/2.8+0.5 op 1.8m
            f/8 vinden wij op 0.6m, f8 -0.5 op 0.49 en f/8+0.5 op 0.76

            Dat is direct een voorbeeld van de omgekeerde kwadraats wet in actie: De verder dat je van het lichtbron gaat, de lager de f/stop maar ook de trager dat de lichtkracht afneemt. Daarom is 1 stop rond f/8 enkel 27cm breed terwijl 1 stop rond f/2.8 80 breed cm is. Het ander gevolgen is dat dichter van je lichtbron het contrast hoger gaat zijn dat verder van je lichtbron aangezien dat de 'light fall-off' sterker is.

            Nu laat ik mijn slaperig modelleke van de verste punt naar het licht lopen. Voor de manuele-kracht reeks, plaats ik mijn diafragma op f2.8 voor de 2.8 zone en op f/8 voor de f/8 zone. Voor de E-TTL reeks, laat ik ze nog een keer lopen, diafragma op 2.8 & geen compensatie.

            f/2.8-0.5
            f2.8
            f2.8+0.5
            ergens tussen in -
            f/8-0.5
            f/8
            f/8+0.5
            Mijn observaties:
            Manueel:
            Op f/2.8, een 1/2 stap is een 1/2 stop verschil. Ik zie de 'pakweg een F2.8 zone' niet: die is maar 1 stap lang als wij een afwijking van een +-1/2 stop toelaten (en later in LR o.d. corrigeren).
            Ik fotografeer liever dichter bij het lichtbron om beter gebruik te maken van de flitskracht: hogere f/stops en sneller recyclen. Als je kan zien, is het verschil daar nog kritischer: amper 11cm om een 1/2 stop overbelichting te krijgen. Als het model van been verandert, heb je prijs.
            TTL:
            De E-TTL reeks is consistent met het onderwerp. De 3/4 body (pijama+gezicht) zijn allemaal consistent ongeacht de afstand naar het licht. E-TTL heeft compensatie nodig op basis van de kleuren van het onderwerp. Dat is een gegeven. Hier was duidelijk +0.5 compensatie nodig. Om een eerlijk test van de maken heb ik dat niet toegepast.
            Als het gezicht prominent wordt in het beeld (ong 18% grijs) heb je een correcte belichting, nogmaals consistent ongeacht de afstand. Dat in tegenstelling met de manuele flits kracht die eigenlijk op elke close-up afstand bijgewerkt zou moeten worden.

            Met deze wil ik niet zeggen dat nu iedereen TTL moet gebruiken. Die is een bruikbare tool gelijk een andere en men zou manueel en TTL goed moeten kennen om van elke situatie het best van te maken. Sommige onderwerpen en situaties leunen zich beter naar het een of het ander. Soms is een combinatie van de twee de beste oplossing.

            Ik ben het wel absoluut beu dat hier telkens weer manuele flitsen + manuele triggers als 'the one and only strobist way' voorgesteld wordt.

            met vriendelijke groeten,

            Gerard.
            Last edited by maasg; 26 maart 2013, 01:00.
            "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
            Blog: www.gerardmaas.net
            Port: www.gerardmaas.com

            Comment


            • #7
              Re: het bos en de bomen...

              Op het Strobist forum heb ik redelijk goede dingen gelezen over Phottix Odin.
              Last edited by maasg; 26 maart 2013, 00:57.
              "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
              Blog: www.gerardmaas.net
              Port: www.gerardmaas.com

              Comment


              • #8
                Re: het bos en de bomen...

                Bedankt allemaal voor jullie reactie en bevindingen !

                Grtz

                Lambert
                "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
                Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

                Comment


                • #9
                  Re: het bos en de bomen...

                  Lambert, Heb je iets kunnen vinden?
                  Waar schiet CLS te kort voor jou? (buiten op locatie waarschijnlijk? - 'line of sight')
                  "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                  Blog: www.gerardmaas.net
                  Port: www.gerardmaas.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: het bos en de bomen...

                    PS: Een suggestie: Misschien als je een meer specifiek onderwerp zou gebruiken, zou je meer gerichte antwoorden ontvangen. Iets zoals "Op zoek naar Nikon iTTL compatibel & betaalbare radio triggers".

                    (ik ben een Canon shooter... hands-on ervaring met Nikon apparatuur & accessoires heb ik helaas niet... Ik kan je wel de boeken van Joe McNally sterk aanbevelen. Hij shoot bijna alles met Nikon CLS. Mijn favorieten zijn 'The Hotshoe diaries' en 'Sketching Light: An Illustrated Tour of the Possibilities of Flash'... je kan heel veel inspiratie en ideen eruit halen. Nikon shooter of niet :-) )
                    Last edited by maasg; 28 maart 2013, 08:18.
                    "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                    Blog: www.gerardmaas.net
                    Port: www.gerardmaas.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: het bos en de bomen...

                      Bedankt voor je reactie Gerard.
                      Ik kan in de meeste situaties geen gebruik maken van CLS. Ik moet een aantal flitsers "wegstoppen" achter bomen, muren, ... de inzetbaarheid moet heel divers zijn, me een zo'n groot mogelijke inzetbaarheid geven/garanderen, in een veelvoud van situaties.
                      De boeken van Joe (en zo goed als alle vid's van Lynda.com en Kelby Training) heb ik allemaal, maar helaas ik momenteel het budget nog niet om me zijn inventaris aan materiaal te kunnen veroorloven, laat staan een aantal PW's aan te schaffen...

                      Grtz !
                      "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
                      Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

                      Comment


                      • #12
                        Re: het bos en de bomen...

                        Met 'divers inzetbaarheid' begrijp ik dat je zowel TTL als manueel nodig hebt om de breedste gamma van situaties aan te kunnen, right? Flits achter boom = manueel, flits voor je onderwerp =ttl?

                        Pocket Wizards zijn idd een goed antwoord, maar ook zeer duur.
                        Deze website geeft een goed overzicht van de huidige opties: http://flashhavoc.com/flash-trigger-guide-ttl/
                        Er wordt ook gesproken over een YN-622N TTL die 'op komst' is maar de Nikon versie blijkt niet alle features te ondersteunen. Wel, de trigger race is nu in zijn apex... je kan nog meer incarnaties van deze producten verwachten. Hopelijk aan een betaalbare prijs. In de tussentijd, mss een combinatie van CLS (voor je onderwerp) en simpel radio triggers (voor de 'weggestopte' flitsen) is mss een budget vriendelijke optie? -- just thinking aloud --

                        -groetjes, Gerard.
                        "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                        Blog: www.gerardmaas.net
                        Port: www.gerardmaas.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: het bos en de bomen...

                          Ik ben een zeer tevreden Phottix Odin gebruiker.
                          Gerard Mooie uiteenzetting die ik ook al heb uitgevoerd maar niet online heb geplaatst zoals jij.
                          Ik heb ze nu bijna een jaar in dienst, en ik vind het een geweldige tool.
                          Gebruik ik altijd TTL ?? nee niet altijd.
                          Wil je snel van TTL naar manueel , geen geprust aan de flitsers gewoon op je transmitter op de body
                          stopje hoger lager, teveel 1/3 , 2/3 geen probleem.
                          3 groepen 4 kanalen eenvoudig in gebruik.
                          Ook de goedkopere strato's kunnen aangestuurd worden , niet in TTL uiteraard.
                          Ook de HSS werkt gewoon door. heerlijk om op een huwelijk tegen de zon in de groep te fotograferen op 1/1250 en met 2 flitsers L+R naast mij opgesteld.
                          Ik wil niet terug. mijn gedacht
                          CLS werkt prima binnen en tot op zeker hoogte buiten.
                          Discussie's zijn inderdaad al meermaals gevoerd hier, daar komen we toch niet uit
                          Hoeft ook niet, ieder zijn eigen stijl , manier , en gerief .
                          Dat we van elkaar iets kunnen opsteken da's mooi meegenomen en de bedoeling denk ik.
                          Ik ben van plan 2 flitsers bij te kopen, wellicht gaan dat om compatibel te zijn de
                          Yongnuo YN568EX zijn. duurder dan de niet TTL en HSS flitsers maar ik denk dat dat voor mij de beste keuze is
                          om geheel compatibel te blijven ze zijn dan nog zo'n 180€ goedkoper dan de SB910
                          Het blijkt toch wel een goed merkt te zijn heb ik hier al meermaals gelezen ,
                          Bedankt he
                          Succes in de beslissing een systeem aan te schaffen, doe het rustig laat je informeren en beslis dan.
                          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                          Comment

                          Working...
                          X