Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PDA als fotoviewer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PDA als fotoviewer

    Iemand ervaring met het bekijken van grote foto's (6MP) op een PDA? Ik dacht dat het wel aardig zou zijn om - bijvoorbeeld tijdens vakantie - het wat grotere schermpje (t.o.v. scherm op camera) van de PDA te gebruiken om wat foto's te bekijken en mogelijk te wissen.

    Is het wat qua snelheid of kan ik het maar het beste vergeten?

    Even voor de duidelijkheid: ik zou de PDA vooral als Navi-systeem gaan gebruiken en daarbij ook elec_agenda. Verder is het mijn eerste PDA die ik ga aan schaffen en dus ben ik nu op zoek naar alle mogelijkheden en te kijken waar ik rekening mee moet houden bij aanschaf. En als foto's kijken een reële optie is, en dan met name foto's direct vanuit de camera (want huis kan ik ze wel resizen en op sd-card zetten), dan kan dat de keuze van de PDA beïnvloeden...

    ** weet niet of dit wel in "Camera's & Accessoires" hoort, maar dan merk ik dat wel **

    Thanks,

    Michael
    www.lowspark.nl

  • #2
    Zelf gebruik ik een iPaq 2210. Bij deze iPaq (en ook de andere modellen) zit de iPaq Photo Viewer die ik best goed vind; zeker vergeleken met dat programma wat MicroSoft standaard meelevert bij zijn/haar Windows Mobile.

    Een 6MP plaatje heb ik nog nooit bekeken, maar mijn ervaring is wel dat de resize die je voorgeschoteld krijgt matig van kwaliteit is (pixel resize denk ik). Je ziet dus idd meer dan op het scherm van je camera, maar verwacht geen wonderen.

    Wat wel handig is is dat mijn PDA ook CF gebruikt. In geval van nood heb ik dan altijd (nog) een reserve kaart bij me

    Comment


    • #3
      Ik gebruik een Palm(one) Tungsten C en de fotokwaliteit is daar meer dan behoorlijk op. Maar dan wel te verstaan na het resizen via het programma. Een 6MP-foto neemt een pak plaats in, ik heb nog met 3MP foto's rechtstreeks op PDA bekeken en dat duurt een tijdje (+/- 1.2MB)!!
      Verder kan de mijne geen CF lezen (wel SD), dus rechtstreeks foto's bekijken is er niet bij. En je bent verplicht om je foto's in JPG te hebben, want RAW leest het programma niet.

      Al bij al neem ik toch regelmatig wat foto's mee op PDA (gemakkelijker dan foto's in de portefeuille ), en het scherm is meer dan voldoende om er een aantal te showen, maar eigenlijk nog altijd te klein om echt goed te kunnen beoordelen...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Het lijkt me ook wel handig om hem mee te nemen als portable digitaal foto-album, maar dan kan ik de foto's eerst thuis resizen naar 320x240 en op een sd-card zetten.
        Het zou mij inderdaad gaan om de foto's direct uit de camera (en dus 6mp). Mocht dit acceptabel zijn, dan is het de moeite waard om een PDA met CF-slot te kopen, anders lukt het met een sd-kaartje ook wel.
        www.lowspark.nl

        Comment


        • #5
          Ik doe dit regelmatig met mijn Tungsten T3, weliswaar slechts met fotos die zo een 2 MB groot zijn. Dat gaat snel genoeg en het 480x320 scherm van de T3 is natuurlijk ideaal om zoiets te doen.

          Thuis resample ik de beste fotos naar 960x640 en bewaar ze dan als JPEGjes op de SD-kaart van mijn Palm zodat ik altijd een fotoalbum bij heb.

          Mijn 2de camera gebruikt compact flash en alleen al voor de T3 ondersteuning overweeg ik om hierin een CF->SD adapter te steken en verder alleen nog maar SD kaarten te gebruiken.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Originally posted by Laurens
            Dat gaat snel genoeg en het 480x320 scherm van de T3 is natuurlijk ideaal om zoiets te doen.
            Veel PocketPC gebruikers zijn dan ook erg jaloers op die mooie schermen van de Tungsten/Sony PDA's

            Comment


            • #7
              De hogere resolutie van een Tungsten geeft een merkbaar verschil tov oudere schermen. Toch is er nog ruimte voor verbetering. Daarom dat ik ook alle foto's bewaar met een resolutie van 960x640 pixels. Het zou zonde zijn nu een bibliotheek aan 360x240 of 480x320 beelden te maken die bij de volgende generatie schermen geen extra detail zouden tonen. Elk beeld is 200K en dat betekent dat een verzameling van een 200-tal fotos maar 40 MB plaats inneemt op een 256 MB kaartje.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment


              • #8
                Originally posted by Laurens
                De hogere resolutie van een Tungsten geeft een merkbaar verschil tov oudere schermen. Toch is er nog ruimte voor verbetering. Daarom dat ik ook alle foto's bewaar met een resolutie van 960x640 pixels. Het zou zonde zijn nu een bibliotheek aan 360x240 of 480x320 beelden te maken die bij de volgende generatie schermen geen extra detail zouden tonen. Elk beeld is 200K en dat betekent dat een verzameling van een 200-tal fotos maar 40 MB plaats inneemt op een 256 MB kaartje.
                Als ik mij niet vergis kan de Toshiba e800 een resolutie van 480 x 640 aan.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Heb inmiddels een HP2210 aangeschaft (dinsdag ophalen) en ga dan eens kijken of het wat gaat worden.
                  De vraag ging me vooral om de foto's die recht uit de camera komen. De originelen houd ik sowiezo, dus resizen naar verschillende maten is altijd mogelijk...

                  Dank voor jullie reacties!
                  www.lowspark.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: PDA als fotoviewer

                    Heb deze week programma gevonden dat "PocketLoupe" heet (http://www.glasslantern.com/products...oupe/index.htm) en hiermee kan je vrij snel thumbnails uit je digicam browsen en met het vergrootglas die dan fullsize bekijken ZONDER kwaliteitsverlies. heb het nu even geprobeerd op een full-size foto uit mijn 20D (duurt wel even vooraleer die 'klaar' is) maar zoomen en rondom foto bewegen gaat supersnel (ipaq 2210)

                    Weet iemand of er andere/betere tools bestaan die zelfde doen?
                    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: PDA als fotoviewer

                      Een Dell Axim X5 heeft een CF card slot (en ook nog een SD slot). Je kunt dus gemakkelijk de CF card uit je toestel halen en in een Axim duwen.

                      Uit ervaring weet ik dat 6mp fotos vrij vlot te bekijken zijn. Je kun ook inzoomen enzo. Met de juiste software kun je ze zelfs al gaan bewerken maar dat kan natuurlijk niet echt de bedoeling zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: PDA als fotoviewer

                        Lezen die progjes ook RAW-foto's? Anders heeft het voor mij weinig nut om uit te kijken naar een PocketPc-systeem.
                        Bij PalmOne krijg je er een gratis progje bij waarmee je foto's kunt bekijken (toch bij mijn Tungsten C), maar dat kan geen RAW aan...
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: PDA als fotoviewer

                          die PocketLoupe leest idd ook RAW files
                          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: PDA als fotoviewer

                            Oorspronkelijk geplaatst door mikekiwi
                            Heb inmiddels een HP2210 aangeschaft (dinsdag ophalen) en ga dan eens kijken of het wat gaat worden.
                            De vraag ging me vooral om de foto's die recht uit de camera komen. De originelen houd ik sowiezo, dus resizen naar verschillende maten is altijd mogelijk...

                            Dank voor jullie reacties!
                            Zal je geen spijt van hebben is een zeer goede en stabile ppc, niet echt zo groot, en ligt makkelijk in de hand. En niet te klein pennetje wat handiger is voor iets dikkere vingers. Ik gebruik voor het bekijken van foto's het ms progje, is handiger en simpeler in gebruik. Heeft een cf en sd slot en je kan makkelijk kopieeren.De batterij heeft een lange levens duur.

                            Ik heb hem bijna altijd bij en kan hem niet meer missen. Als hij kapot is, koop ik mij direct een nieuwe hp. Ben er echt tevreden van, na 2 uurtjes spelen ben je vertrokken met dat ding, Ik wou geen palm omdat het met een ander besturingsysteem werkt, en ik ben windows gewoon en de ppc heeft, dezelfde indeling.
                            alvast veel plezier; Jonas
                            Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                            Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

                            Comment


                            • #15
                              Re: PDA als fotoviewer

                              'k Heb recentelijk een Asus A620BT gekocht (400 MHz Xscale). Die heeft ook een CF slot.

                              Ondertussen heb ik al enkele testjes gedaan met IA Photo Album wat meegeleverd wordt op de CD.
                              De resultaten zijn bevredigend. Foto's van de D70 (Large Jpeg Fine) openen in ongeveer 10 seconden of minder (vanop een Sandisk Ultra II), en je kan inzoomen en pannen op de foto. De eerste maal inzoomen op een foto neemt een beetje extra tijd in beslag, maar nadien kan je naar hartelijk in- en uitzoomen.

                              Er zit daar ook een slideshow functie in, split screen view, ... het is vergelijkbaar met een scaled down versie van ACDSee.

                              NEF's kan je helaas (nog?) niet verwerken op een PDA....

                              @Xentro
                              Je weet niet wat je mist... Ik ben al sinds jaar en dag Palm liefhebber, en ik blijf erbij dat het nog altijd een veel intiutiever en stabieler OS is dan Pocket PC. Langs de andere kant kan je weinig deftige GPS navigatie vinden voor de Tungsten|T en T2.... T3 is een heel ander verhaal, maar daar blijkt de batterij weer een beetje tegen te sputteren. Nu ja, op de grijze markt is het moeilijker dingen te vinden voor Palm....
                              Ik ben dan maar voor alle twee gegaan, en vermoedelijk gaat de Palm meer en meer in de kast blijen (of doorschuiven naar het vrouwke)

                              Comment

                              Working...
                              X