Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is hier het probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is hier het probleem


    iso 320
    200 mm
    f/5,6
    1/800sec

    De foto valt zo wel mee,maar wat inzoomen laat zien dat het toch gene vette is.

    Wetende dat ik niet het ultieme spul heb om goede "zoom" foto's te maken zou ik toch graag weten hoe het komt dat de foto's zo onscherp zijn.
    Ligt dit aan de lens?
    Ligt dit aan het toestel?
    Ligt dit aan het ventje?

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Wat is hier het probleem

    Een dergelijke foto had je tot 1 à 1,5 stops mogen overbelichten (sneeuw). Dan zou het beeld al heel wat minder 'grauw' zijn.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Wat is hier het probleem

      Dat ga ik al eens proberen.

      mvg
      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
      schitterende maltwhisky op de kast

      Comment


      • #4
        Re: Wat is hier het probleem

        Nu er nog sneeuw ligt... oefenen!
        Heb je LiveView, en kun je ook een 'live' histogram op je schermpje krijgen? Dan zie je meteen de verschillen tussen belichting op 0 (stand A en schaal in het midden op 0), onderbelichting (wat je doet bij overwegend donkere partijen, bv schaal op -0,5 of bij 1/3 stops -0,66), en overbelichting (wat je bij sneeuw moet doen, +EV 1 tot 1,66).
        Last edited by LesC; 24 maart 2013, 12:46.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Wat is hier het probleem

          Ik vind bij inzoomen dat het vooral onscherp is.

          mvg
          Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
          schitterende maltwhisky op de kast

          Comment


          • #6
            Re: Wat is hier het probleem

            Als ik goed kijk lijkt het alsof de scherpte op de paarse bladeren en stengels achter het vogeltje ligt. Nu laat een 18-200 mm op 200 mm altijd wel een iets "wollig" beeld zien, alleen heb ik hier toch sterk het idee dat het scherpstelpunt niet op het vogeltje heeft gelegen...
            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Wat is hier het probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
              Ik vind bij inzoomen dat het vooral onscherp is.

              mvg
              Op een egaal gekleurde achtergrond kunnen veel cameras gewoon niet scherpstellen, of erg slecht ...

              Comment


              • #8
                Re: Wat is hier het probleem

                Ik had dat gevoel ook al. Ik bedoel, dat de scherpte achter de vogel ligt en niet op de vogel zelf. Ik kon het echter op de laptop daarstraks niet goed zien, maar op het grote scherm ben ik toch nog meer overtuigd van mijn eerste gedachte.

                En zoals al eerder gezegd door anderen, overbelichten als het grootste gedeelte van je foto bestaat uit sneeuw/wit, anders wordt je foto grijs.
                Mvg,
                Rudy Mas
                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is hier het probleem

                  Het scherpstelpunt was toch op het hoofdje van de vogel.
                  Zou een Nikon verkeerd kunnen zijn?
                  Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                  schitterende maltwhisky op de kast

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is hier het probleem

                    Kan te maken hebben met front- of backfocus. Heeft een D7000 microadjustment? Nu een 18-200 is natuurlijk geen 70-200 of een andere 'dedicated' tele. Zo'n superzoom is vis noch vlees, wat niet betekent dat je er geen scherpe foto's mee zou kunnen maken. Maar sneeuw blijft tricky.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is hier het probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                      Het scherpstelpunt was toch op het hoofdje van de vogel.
                      Zou een Nikon verkeerd kunnen zijn?
                      In ViewNX van Nikon (waarschijnlijk geleverd bij jouw toestel) kan je zien op welk punt het toestel heeft scherpgesteld.
                      In deze foto zit geen Exif, anders zou ik het jou vertellen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Op een egaal gekleurde achtergrond kunnen veel cameras gewoon niet scherpstellen, of erg slecht ...
                      Ik denk dat Regulus het bij het rechte eind heeft. Als er te weinig contrast is (of te weinig licht) op het scherpstelpunt, heeft de camera problemen bij het scherpstellen.

                      De instelling van de "AF-veldstand" is zéér belangrijk bij bewegende onderwerpen (zie handleiding).

                      Tot slot: goed glas zal de camera helpen bij het scherpstellen in moeilijke omstandigheden.
                      Vriendelijke groet,

                      Jos

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is hier het probleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                        In ViewNX van Nikon (waarschijnlijk geleverd bij jouw toestel) kan je zien op welk punt het toestel heeft scherpgesteld.
                        Bij dit soort foto's is dit dus de geheel verkeerde optie. Niet het toestel beslist, maar de fotograaf beslist dit.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is hier het probleem

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Bij dit soort foto's is dit dus de geheel verkeerde optie. Niet het toestel beslist, maar de fotograaf beslist dit.
                          Inderdaad, gebruik om scherp te stellen de AF-on knop en stel scherp precies daar waar het moet.

                          Walter
                          D850

                          Comment

                          Working...
                          X