Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aperture en omzetten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aperture en omzetten

    Ik heb problemen met de foto op het juiste formaat te krijgen, als ik de foto heb bewerkt in aperture en wil plaatsen, doe ik het volgende (waarschijnlijk fout ;-)
    Ik kan verkleinen naar de volgende optie:
    Org 16,3mb 6000/4000
    50% van org 1,8mb 3000/2000
    1024/1024 6,4mb 6000/4000
    640/640 93kb 640/427

    Org krijg ik natuurlijk de melding te zwaar en bij 1024 ook
    Maar de andere zijn niet echt goede kwaliteit, ik ben spijtig genoeg niet echt goed met een computer, maar misschien is er iemand die ook een Imac heeft en een goede tip kan geven, alle hulp is welkom

    gr

    peter

  • #2
    Re: aperture en omzetten

    OK, zal eens proberen te antwoorden, al weet ik niet wat je bedoelt met "wil plaatsen".

    Je bewerkt je originele foto in Aperture. OK.
    Om nu een bepaald formaat te creëren (bv om hier op BD te plaatsen), dien je te exporteren.
    Ik kies daarbij voor "Version", om de bewerkte foto te exporteren.
    Het Export-commando vind je onder het File-menu:


    Omdat de foto (in mijn voorbeeld) bestemd is voor BelgiumDigital, kies ik voor het jpg-formaat, en ik heb het volgende formaat aangemaakt:


    Als je zelf niet dat formaat hebt, kun je dat aanmaken via de onderste optie, nl. "Edit", en dan, in het volgende venster "Size to..."


    Persoonlijk zou ik dan kiezen voor de tweede optie, nl. "Fit within pixels", en dan maak je zelf zo'n "export preset" (want dat is het eigenlijk) aan. Ook andere opties qua formaat (jpg), kwaliteit, e.d. zijn beschikbaar.
    Mijn Fit within 900px ziet er als volgt uit:
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: aperture en omzetten

      Hier toch ook wat problemen in Aperture.
      We hebben geprobeerd om ons eerste foto in Raw ever te bewerken. We hebben deze eerst ingeladen vanuit de iPhoto bibliotheek.
      Na het bewerken vinden we de betrokken foto wel terug in finder maar deze staat daar dan met de extensie .jpg i.p.v. orf. Soort JPEG, Groot: 4.7 MB. Hoe kan dit nu?

      Comment


      • #4
        Re: aperture en omzetten

        Even recapituleren: je laadt je RAW-bestanden op in iPhoto (persoonlijk houd ik mijn RAW-foto's buiten iPhoto, dat ik enkel voor JPGs gebruik).
        Je importeert dan dat RAW-bestand in Aperture. Welk formaat heeft dat RAW-bestand? Bij mijn Canon foto's is dat CR2, bij Nikon is dat NEF.
        Je bewerkt die foto in Aperture. Weet dat je een RAW-bestand zelf niet wijzigt, maar dat de wijzigingen opgeslagen worden in een sidecar (XMP), tenminste in Lightroom, of in de database zelf (Aperture en ook Lightroom). Je kunt wel vanuit Aperture in een bepaalde formaat gaan exporteren, bv in JPG, maar strict genomen bepaal je dat formaat tijdens export. In mijn screenshots (post #2) zie je een aantal bestandsformaten.

        PS: ik heb net even bij mij gecheckt, maar met OSX 10.6.8 en Aperture 3.2.4 slaag ik er niet in om vanuit de iPhoto Library te importeren. Da's voor mij nog een reden om geen RAWs in iPhoto zelf te stockeren. Kun jij dat wel? Dan is het nuttig dat je tevens je OS-versie en Aperture-versie even vermeldt.
        Last edited by LesC; 12 mei 2013, 14:35.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: aperture en omzetten

          Heb het voor de eerste keer als volgt gedaan (meestal getrokken in RAW + JPG's, andere uitsluitend in RAW = ORF bestand): camera aangesloten op MP (versie 10.8.3), keuze tussen iPhoto en Aperture, gekozen voor iPhoto. JPg's bewerkt in iPhoto. Aperture geopend (versie 3.4.4), vraagt of de volgende maal bij het aansluiten van de camera (die niet meer was aangesloten) in Aperture moet geladen/geopend worden. Foto's worden blijkbaar automatisch vanuit iPhoto ingeladen.

          Comment


          • #6
            Re: aperture en omzetten

            Vind ik vreemd, maar zou inderdaad wel eens kunnen liggen aan een OS dat enkele jaren jonger is dat het mijne. Ik stap zelf naar een nieuwe iMac over na mijn zomervakantie.
            Alleszins: ik zou proberen een ORF-bestand (Olympus Raw File?) van je Finder in Aperture te krijgen via Import, zodat je er zeker van bent dat het om een ORF gaat, en niet om een JPG. Dan bewerken, dan exporteren (formaat kies je zelf). Volgens mij blijft dat ORF-bestand ongewijzigd (in principe kun je geen raw bestand wijzigen), en worden de aanpassingen opgeslagen in de Aperture database, en ook (natuurlijk) in het geëxporteerde bestand (jpg, tiff...)
            Ook jouw Aperture staat een stuk verder dan de mijne, maar voor OSX 10.6.8 is Aperture 3.2.4 het eindpunt. Het zou kunnen dat omwille van dat nieuwere OS (en nieuwere Aperture) je wel een "rechtstreekse" verbinding hebt tussen iPhoto en Aperture.
            Zoals boven al gezegd: ik stop enkel mijn jpg's in iPhoto; RAWs laad ik op via Adobe Bridge, waar ze -op een externe HD- in een folderstructuur (yyyymmdd) terechtkomen, en van waaruit ik ze kan "benaderen" (of bewerken) met een RAW converter naar keuze: ACR, Lightroom, Aperture, DxO...
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: aperture en omzetten

              Aperture en iphoto zijn totaal verschillende apps Als je in RAW fotografeert moet je zelf een archief aanleggen en vandaar uit importeren naar aperture

              Comment


              • #8
                Re: aperture en omzetten

                Da's een van de redenen waarom ik enkel iPhoto gebruik voor jpg's en waarom ik mijn RAWs van camera haal mbv Adobe Bridge. RAWs die sowieso al veel zwaarder zijn, gaan dan rechtstreeks naar een externe HD, vanwaar ik ze kan "benaderen" (ik gebruik uitdrukkelijk het woord importeren niet meer, omdat de foto's blijven staan waar ze staan, maar enkel een "link" hebben naar bv Lightroom of Aperture). Bij Aperture spreekt men van "referenced" files (als je ze in de Aperture Library zelf importeert, dan spreken ze van "managed" files.
                En bij Lightroom is het dit:
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment

                Working...
                X