Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tip voor beginnende concertfotografen!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tip voor beginnende concertfotografen!

    Ik zal eerst de tip geven: wees zeker dat U op de avond van het concert uw handleiding bij hebt, of nog beter, lees de handleiding VOOR het concert. In de omgangstaal wordt dit vaak aangegeven met "RTFM".

    Gegeven: gisteravond, een gemeente ten zuiden van Antwerpen. De lokale zangacademie doet haar jaarlijks lenteconcert, de zaal zit vol. Een goede 22 solisten met begeleiding doen hun best op stukken gaande van Händel tot Claude François.
    In de zaal evolueren 2 fotografen, ik hoop niet van de lokale fotoclub, want die heeft volgens mij een zekere reputatie te verdedigen.
    Ik begrijp dat iedereen een souvenir van dit optreden wil, geen probleem. De fotografen zijn discreet, en hebben zelfs geen flits op hun body staan. Alles zit dus goed.
    Behalve, dat hun camera's ingesteld staan om een vervelende "BEEP" af te geven bij scherpstellen enz... En als dat dus wegens de duisternis niet direct lukt, zijn dat vele beeps achter elkaar. Om gek van te worden. En in de zachte passages hoor je dat wel duidelijk....
    Ik weet niet of er iemand achteraan zat te filmen met audio, maar die film kunnen ze weggooien.

    Hoe is het mogelijk dat figuren die zich "fotograaf" noemen zoiets niet inzien?
    Waarom de organisatie niet heeft ingegrepen is mij een raadsel.

    Dpaul
    Last edited by DPaul; 24 maart 2013, 09:32.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

  • #2
    Re: Tip voor beginnende concertfotografen!

    Nu ik toch bezig ben, een tweede tip: als je mag flitsen, doe het dan discreet, ISO omhoog zodat je op 1/16 kan flitsen of zo.

    Gegeven: enige tijd geleden in een gerestaureerd kerkje ten Noorden van Antwerpen. Blueslegende Roland geeft een intiem concert, kerkje zat vol. Ik stond achter een paal, iso 1600 zonder flits, ik denk dat weinigen merkten dat ik er was.

    Plots zie ik aan de overkant een andere fotograaf verschijnen met zo een duur "Gary Fong Lightsphere" ding, naar boven gericht. Ik dacht nog, dat gaat hij hier toch niet gebruiken,..te laat ..; BAM, het was alsof de bliksem insloeg. Mensen schrokken zich een aap.
    Nu zou hij het toch wel begrepen hebben zeker... enkele seconden later, weer BAM...Toen is gelukkig iemand van de organisatie even komen duidelijk maken dat dit niet kon.

    Het was een beetje zoals "Men in Black", als ze flitsen om het geheugen van de mensen te wissen. maar ik weet het toch nog goed. :-)

    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Tip voor beginnende concertfotografen!

      en bij stille passages, indien nodig op statief, eerst de spiegel opklappen of in live vieuw werken zodat het geluid van de spiegel al niet kan storen.
      Ook kan je op voorhand scherpstellen als je weet waar je object zich gaat bevinden op het moment van de opname, werkt sneller en maakt ook weer minder kabaal.
      Last edited by Lazy Charles; 24 maart 2013, 15:33. Reden: zin toegevoegd
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Tip voor beginnende concertfotografen!

        Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
        en bij stille passages, indien nodig op statief, eerst de spiegel opklappen of in live vieuw werken zodat het geluid van de spiegel al niet kan storen.
        Bij mijn camera klapt de spiegel dan toch nog terug.

        Gewoon als er niet iets super speciaals gebeurd geen foto's maken, een systeem camera gebruiken of zo'n super isolerend en super duur doosje uit Hollywood(Blimp dacht ik).
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Tip voor beginnende concertfotografen!

          Als je een 5D MKIII gebruikt in de "silent mode", dan moet het al heel stil zijn vooralleer het geluid van die camera storend wordt.
          Ik denk dat dat de stilste DSLR is op dit ogenblik, bij de 1DX is de silent mode lang niet zo stil (bij de 1DX hoor ik eigenlijk niet zoveel verschil als ik de silent mode inschakel, het enige dat ik merk is een grotere vertraging als ik op de knop druk, zelfs dat is bij de 5D MKIII merkbaar beter).

          Wat het flitsen betreft, heel wat (hobby)fotografen denken dat het verplicht is om op iso 100 te werken als ze een flitser gebruiken.
          En als ze dan ook nog eens de flitser naar boven richten op een plaats met een hoog plafond, dan gaat die elke keer een 100% flash geven.
          Dan maakt de flitser meer geluid dan de sluiter en de spiegel van een 5D MKIII in de silent mode, en de flits verblindt iedereen in de zaal.
          Met alle DSLR's die er nu verkocht worden zal je gemakkelijk op iso 800 of hoger kunnen werken, zonder dat de ruis een groot probleem wordt.
          Als je elke foto met een vergrootglas gaat bekijken (op 100%), dan zal je natuurlijk wel het verschil zien tussen iso 100 en iso 800 of hoger, maar je zal al een heel grote afdruk moeten laten maken voor je dat verschil ook op papier ziet.

          Mijn ervaring is dat een omnibounce (ik heb zo geen "Gary Fong Lightsphere" ding) bijzonder weinig voordeel biedt als je in een grote ruimte werkt, de flitser moet dan alleen maar veel meer vermogen leveren omdat het licht naar alle kanten gestuurd wordt.
          Daardoor is de flitser ook veel storender voor iedereen die rond de camera zit of staat, zonder die omnibounce gaat het licht alleen naar het onderwerp waarvan je een foto maakt.
          Ik zie er ook geregeld die hun flitser 45° omhoog draaien als ze die buiten of in een grote zaal (met een hoog plafond) gebruiken, volgens mij gaat dan 90% van het flitsvermogen over het onderwerp heen.
          Er zit een reflector in de flitser, het licht wordt dus vooruit gericht, waarbij de belichtingshoek meestal automatisch wordt aangepast aan de beeldhoek van de gebruikte lens, maar als je de filtser 45° naar boven draait, dan gaat het licht ook over het onderwerp heen.
          Dat zijn ook de fotografen die klagen dat ze zo weinig foto's kunnen maken met de batterijen (of accu's) in de flitser, en die hebben ook altijd problemen met oververhitte flitsers...
          Last edited by Black B@ndit; 24 maart 2013, 19:19.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Tip voor beginnende concertfotografen!

            De laatste keer dan ik foto's nam in de AB, stond er een pipo naast mij wiens AF lichtje steeds weer aanschoot als hij scherpstelde. Toen ik er hem op attent maakte, zei hij me dat hem dat niet stoorde... Ik was beschaamd in zijn plaats.

            V.
            http://www.catchlight.be
            Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
            https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

            Comment


            • #7
              Re: Tip voor beginnende concertfotografen!

              tijdens huwelijken zet ik dat beepje ook af. Ik geneer me ook te pletter bij het minste dus ik stoor me des te sneller aan anderen.
              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

              Comment


              • #8
                Re: Tip voor beginnende concertfotografen!

                Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                tijdens huwelijken zet ik dat beepje ook af. Ik geneer me ook te pletter bij het minste dus ik stoor me des te sneller aan anderen.
                Dat is het eerste wat ik afzet als ik een nieuwe camera koop, je ziet en je hebt focus bevestiging in de zoeker.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Tip voor beginnende concertfotografen!

                  Ik denk dat het hier vooral over concerten van klassieke muziek, koren etc gaat...

                  Op de concerten die ik doe, hoor je dat biepje niet omdat t rock is en/of luid staat. Soms hoor je zelfs het geklik niet.

                  Maar natuurlijk zet ik dat biepje ook af !

                  Ik stoor me meer aan mensen die praten tijdens n concert, alsof ze in n cafe zitten.

                  Of die flashen met hun compactje of smartfoon.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment

                  Working...
                  X