Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

    Ik heb tot nu toe helemaal geen ervaring met strobist-technieken. Ik heb hier wel heel veel gelezen op het forum en wil nu stilaan overgaan tot het aanschaffen van het benodigde materiaal...
    De bedoeling is dat ik met een beperkt budget toch van zoveel mogelijk strobist-technieken kan proeven. Ik heb geen idee hoe me dat gaat meevallen en of ik het in een latere fase meer ga gebruiken... Of net niet.
    Ik zou het setje zowel thuis willen gebruiken (studio- en product fotografie) als op locatie.

    Afgaande op de tips en ervaringen die ik gelezen heb, heb ik volgend lijstje opgesteld...

    -Manuele off-camera flits; Yn-460 II (of heeft de 560 een grote meerwaarde?)
    -Radio zender/ontvanger RF602
    -Paraplu, een 2 in 1 model met zwart en wit, 83cm bvb?
    -Swivel
    -Statief; Lumopro LP605

    Alles bij mekaar kost me dit ongeveer 120 euro, daar kan ik wel mee leven.
    En dan ben ik vertrokken om te gaan experimenteren, of zie ik nog wat over het hoofd?

    Tips of opmerkingen zijn zeker welkom want zoals gezegd ken ik er nog niets van en ik zou liever geen miskopen doen.
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

    zeker meer dan voldoende.

    een plu van 100 is mss net iets interessanter, spreid je licht nog net wat meer.

    de 560 is steviger gebouwd en heeft een PC sync-aansluiting en de mogelijkheid tot batterijpack.
    Ook heb je een zoomkop (tot 105 mm) die ook nog eens groter is en mogelijkheid tot 1/128ste van de flitspower maar te gebruiken.
    Last edited by SVIS; 23 maart 2013, 14:56.
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

      Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
      en heeft een PC sync-aansluiting en de mogelijkheid tot batterijpack.
      Ook heb je een zoomkop (tot 105 mm) die ook nog eens groter is en mogelijkheid tot 1/128ste van de flitspower maar te gebruiken.
      Bedankt voor de tips... Al is wat hierboven staat nogal Chinees voor mij voorlopig
      Ik zal dus eens gaan opzoeken wat de verschillen tussen beide flitsers in de praktijk zijn... Het prijsverschil is minder dan 30 euro.

      Ik zal moeten vertouwen op de tips die ik krijg, eenmaal ik het materiaal ga gebruiken zal ik er wel achter komen als het goed is of niet.
      Normaal gezien is dat niet mijn manier van werken, maar in dit geval kan het bijna niet anders.
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

        Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
        Bedankt voor de tips... Al is wat hierboven staat nogal Chinees voor mij voorlopig
        Ik zal dus eens gaan opzoeken wat de verschillen tussen beide flitsers in de praktijk zijn... Het prijsverschil is minder dan 30 euro.

        Ik zal moeten vertouwen op de tips die ik krijg, eenmaal ik het materiaal ga gebruiken zal ik er wel achter komen als het goed is of niet.
        Normaal gezien is dat niet mijn manier van werken, maar in dit geval kan het bijna niet anders.

        je kan altijd eerst een workshop gaan volgen ook natuurlijk.

        Het verschil tussen de 2 flitsers:
        - de grootte van de kop
        - 460: 7 standen voor flitskracht, 560: 8 standen
        - Batterypack aansluiting bij de 560 zorgt dat je een extra voedingsbron kan aansluiten waardoor je van 4 naar 12 batterijen gaat. Dit houdt in: meer kunnen flitsen zonder de batterijen te moeten vernieuwen en ook snellere herlaadtijden.

        Ik zou zeggen, kom ze gerust eens bekijken, heb ze beide liggen, zelfs alle3 (460, 460 II & 560) maar dilsen-stokkem / ninove is nu niet echt bij de deur.
        Je kan ze ook vergelijken bij fotokonijnenberg. Zij hebben ze ook allebei.
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

          Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
          je kan altijd eerst een workshop gaan volgen ook natuurlijk.
          Dat ga ik zowiezo doen, zo snel als de mogelijkheid zich voordoet. Ik heb d_oracle daarover aangesproken maar ik moet nog even geduld hebben
          Normaal was het mijn bedoeling om deze workshop eerst te gaan volgen, en daarna materiaal aan te kopen. Maar als ik er zeker van dat ik geen 'verkeerde' dingen aanschaf kan ik al wat beginnen oefenen, in afwachting van de workshop. Waarschijnlijk zal ik tegen dan ook met een hoop vragen zitten

          En bedankt voor het aanbod, maar Ninove is inderdaad wat ver
          Maar ik denk dat ik beter voor de 560 kan gaan, het zou jammer zijn als ik achteraf spijt krijg dat ik geen 30 euro extra wou uitgeven aan de betere flitser, niet?
          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

          Comment


          • #6
            Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

            Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
            Dat ga ik zowiezo doen, zo snel als de mogelijkheid zich voordoet. Ik heb d_oracle daarover aangesproken maar ik moet nog even geduld hebben
            Normaal was het mijn bedoeling om deze workshop eerst te gaan volgen, en daarna materiaal aan te kopen. Maar als ik er zeker van dat ik geen 'verkeerde' dingen aanschaf kan ik al wat beginnen oefenen, in afwachting van de workshop. Waarschijnlijk zal ik tegen dan ook met een hoop vragen zitten

            En bedankt voor het aanbod, maar Ninove is inderdaad wat ver
            Maar ik denk dat ik beter voor de 560 kan gaan, het zou jammer zijn als ik achteraf spijt krijg dat ik geen 30 euro extra wou uitgeven aan de betere flitser, niet?

            ja, hij kan er ook niet alle weken geven he

            beter is relatief. hij is anders, laat het me zo stellen
            het hangt ervan af wat je wil uit outcome.
            zo heb ik bvb binnenkort shoots met auto's.
            daar zal ik dan vermoedelijk eerder neigen naar de 460 II. waarom? de flitskop is minder groot van formaat dus ook minder reflectie in de carrosserie. want ik ga daar geen modifier gebruiken zoals een plu maar puur flits.
            dat zijn dingen die je beetje bij beetje leert.

            normaal zal ik binnen 2 weekends in lillo zitten om een fashion-shoot te doen als het weer meezit en ik een mua te pakken krijg.
            je mag altijd eens langskomen als je ze wilt bekijken, dan zorg ik dat ik ze beide bijheb.

            maar mss nog even een andere vraag.
            beschik je al over een TTL-flitser?
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

              Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht

              maar mss nog even een andere vraag.
              beschik je al over een TTL-flitser?
              Zoals je onderaan in mijn handtekening kan zien beschik ik momenteel al over een canon speedlite 430 Ex
              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

              Comment


              • #8
                Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                Zoals je onderaan in mijn handtekening kan zien beschik ik momenteel al over een canon speedlite 430 Ex
                had er over gekeken

                nu kan je die flitser ook gebruiken voor te strobisten. gewoon in manuele modus plaatsen en flitskracht instellen.
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                  Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                  had er over gekeken

                  nu kan je die flitser ook gebruiken voor te strobisten. gewoon in manuele modus plaatsen en flitskracht instellen.
                  Weet jij (of iemand anders) of ik dan toch nog een radio zender/ontvanger (RF602) nodig heb om off camera te kunnen flitsen zonder dat de interne flits van mijn 60D hoeft af te gaan?
                  Volgens mij is het nu alleen mogelijk als ik de interne flits de externe laat aansturen, maar het is toch niet de bedoeling dat de interne flits telkens mee flitst?

                  Ik denk dat ik de handleiding van m'n speedlite eens moet gaan zoeken, eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik de externe flits in het verleden heel weinig gebruikt heb.
                  Hoog tijd om daar iets aan te veranderen!
                  Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                    Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht


                    Weet jij (of iemand anders) of ik dan toch nog een radio zender/ontvanger (RF602) nodig heb om off camera te kunnen flitsen zonder dat de interne flits van mijn 60D hoeft af te gaan?
                    Volgens mij is het nu alleen mogelijk als ik de interne flits de externe laat aansturen, maar het is toch niet de bedoeling dat de interne flits telkens mee flitst?
                    met radiotriggers heb je de interne flits niet nodig
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                      Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                      Dat ga ik zowiezo doen, zo snel als de mogelijkheid zich voordoet. Ik heb d_oracle daarover aangesproken maar ik moet nog even geduld hebben
                      wordt vermoedelijk 2 juni als ik op deze datum de locatie kan huren...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        met radiotriggers heb je de interne flits niet nodig
                        Zover was ik al :-) Maar ik wist niet of het zonder triggers ook zou kunnen lukken met een canon 60D in combinatie met een speedlite 430ex... Als ik me niet vergis kan het met bvb een 7D wel?
                        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          wordt vermoedelijk 2 juni als ik op deze datum de locatie kan huren...
                          Is genoteerd! Je mag alvast 2 plaatsjes reserveren (onder voorbehoud)
                          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                            Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                            Zover was ik al :-) Maar ik wist niet of het zonder triggers ook zou kunnen lukken met een canon 60D in combinatie met een speedlite 430ex... Als ik me niet vergis kan het met bvb een 7D wel?
                            klopt
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                              Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                              Maar ik wist niet of het zonder triggers ook zou kunnen lukken met een canon 60D in combinatie met een speedlite 430ex... Als ik me niet vergis kan het met bvb een 7D wel?
                              Je kan idd de ingebouwde flits van je 60D als master gebruiken om de 430EX off-camera te gebruiken. Je kan ook die flits eTTL of manueel gebruiken en alle settings vanuit de camera ("flash control") menu) aanpassen. Heb je dat al geprobeerd? Je 420EX kwam met een plastiek voetje. Die heeft een 1/4 draad onderaan zodat je de flits op bvb op je Benro statief zou kunnen monteren. Je zou direct mee kunnen beginnen experimenteren zonder een extra centje uit te moeten geven.
                              Daarna kiezen tussen paraplu of softbox en dan een radio trigger voor beter bereik dan je ingebouwde flits... Stap per stap :-)

                              Een vraagje: Wat wil je fotograferen?
                              "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                              Blog: www.gerardmaas.net
                              Port: www.gerardmaas.com

                              Comment

                              Working...
                              X