Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp Monitor calibratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp Monitor calibratie

    Beste BDers,

    Telkens ik een foto bewerk op mijn laptop hebben deze een heel andere kleur wanneer ik ze bezie op de Ipad of op mijn gsm, heb al enkele keren op google gezocht voor een deftig programma om mijn monitor te kalibreren maar tot hiertoe zonder succes. Nu is mijn vraag heeft er hier iemand toevallig een werkende link naar kalibratie software?

    mvg,
    Misja

  • #2
    Re: Hulp Monitor calibratie

    Gebruik de zoekfunctie van deze site en je zal snel ontdekken dat:
    - een laptop niet geschikt is voor het beoordelen van foto's, noch voor de bewerking ervan
    - de kalibratie van een monitor niet zaligmakend is en er nog véél meer factoren zijn die de kleurenweergave op de diverse media beïnvloeden

    Veel leesplezier.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Hulp Monitor calibratie

      Ik begrijp dat een laptop niet de eerste keuze is voor het bewerken van foto's, maar helaas moet ik roeien met de riemen dat ik heb.

      Toch bedankt voor de verwijzing, ik lees rustig verder en ik zoek naar oplossingen

      Misja

      Comment


      • #4
        Re: Hulp Monitor calibratie

        Haroril,

        Ik ga proberen wat tips te geven en het zo simpel mogelijk te houden, want dit is nogal een complex onderwerp.

        Wat betreft calibreren van een laptopscherm:

        Probleem:
        Hieraan zijn een paar problemen verbonden waarvan je er een deel simpel kan oplossen:

        Probleem:
        Op een scherm is kleurweergave onder andere afhankelijk van de hoek waaronder je kijkt.

        Oplossing:
        Doe je scherm open en duid op je laptop aan onder welke hoek je je scherm opendeed. Dit kan je in de toekomst als vast punt gebruiken. Niet zaligmakend, maar het helpt al een beetje.

        Probleem:
        Een laptopscherm past helderheid aan in verschillende omstandigheden zoals batterij/netstroom, lage energie, omgevingslicht,...

        Oplossing:
        Schakel dat soort dingen uit. Stel je scherm in dat het altijd dezelfde helderheid heeft. Dit maakt je pc niet bepaald zuinig, maar het werkt wel.

        Probleem:
        Glanzende schermen reflecteren licht en bijgevolg ook kleur en hun weergave

        Oplossing:
        Er zijn ook laptops met anti glare schermen (en hoog resolutie zelfs). Indien je er zo geen hebt: probeer zoveel mogelijk rechtstreekse lichtinval op je scherm te vermijden (aka ga met je scherm weg van ramen, lampen en dergelijke zitten)

        Probleem:
        Laptopschermen zijn niet kalibreerbaar

        Oplossing:
        Dat is pertinent NIET waar. Elk scherm is kalibreerbaar, maar de mate waarin en hoe correct hangt af van de mogelijkheden die je scherm bied, en bij de meeste laptops zijn die mogelijheden niet zo uitgebreid. Wat je meestal wel kan is het aanpassen van gamma waarden en witbalans in de drivers, en eventueel R G en B waarden bij de betere schermen ook. Hier geld vooral de regel: what you pay for is wat you get. Een laptop van 400 euro is idd moeilijk te kalibreren omwille van de mogelijkheden en kwaliteit van het scherm, maar een laptop met een high resolution wide gamut scherm is perfect calibreerbaar. Dat zal echter niet goedkoop wezen :-)

        Wat algemene uitleg:
        Om een monitor te calibreren heb je zowel een stuk hardware als software nodig. De hardware meet de kleuren, intensiteit van licht en witbalans die je scherm weergeeft. De software interpreteert dit en gaat je de mogelijkheid geven om hierin bij te sturen.
        Een voorbeeld van deze calibratietools vindt je hier: http://spyder.datacolor.com/portfoli.../spyder4elite/
        Dit is een middenmoter in prijs en kwaliteit maar zelf haal ik hier behoorlijke resultaten mee.

        Aan monitorkalibratie hangt echter kleurbeheer vast (of betere te zeggen dat monitorkalibratie een onderdeel van kleurbeheer is), wat in wezen wil zeggen dat je gaat proberen de controle te houden over de kleuren die ja vastlegt en gebruikt van aan je camera tot aan je eindresultaat (meestal print of website).
        Als je dit proces niet volledig beheerst kan je je monitor gaan kalibreren en ga je op je monitor je kleuren realistisch zien, maar ga je toch af en toe nog voor verassingen komen te staan omdat bijvoorbeeld je prints niet overeenkomen met je scherm of foto's op andere schermen niet de kleuren hebt zoals je die zag op je eigen scherm.

        In jouw geval komt dat er praktisch op neer dat als je zowel op je monitor, als je ipad als je gsm dezelfde kleuren wil zien, je al deze toestellen moet gaan kalibreren.
        Tot op heden is het echter zo dat de meeste gsm toestellen nog geen kalibreerbare schermen hebben. Ipads vermoed ik ook niet, maar daar ben ik niet zeker van.

        Wat je dan echter kan doen moest je willen is je monitor gaan afstellen zodat die de kleuren van je ipads en/of telefoon imiteert (zal waarschijnlijk best ergens tussen de twee zijn, gezien ipad en telefoon waarschijnlijk niet alle kleuren hetzelfde weergeven). Dat zal wel willen zeggen dat de kleuren op je monitor niet meer realistisch zijn, want die op je ipad en telefoon zijn dat ook niet, maar dan zie je de beelden op alle toestellen wel ongeveer hetzelfde.

        Om je een idee te geven:
        Mijn colormanagement is ongeveer als volgt: Mijn camera neemt opnames in raw. => foto worden als raw ingelezen in lightroom.
        Op deze pc zijn 3 schermen aangesloten: 1 gecalibreerd voor realistische kleuren, 1 gecalibreerd voor kleuren zoals een niet gecalibreerde monitor die meestal weergeeft (te blauw en te helder) om foto's klaar te maken voor het net, en 1 gecalibreerd voor weergave op beamers (aangepaste saturatie en helderheid).
        Afhankelijk naar welke uitvoer ik ga werken (print, beamer, internet), gebruik ik een van de 3 schermen om een preview te geven zodat ik altijd werk in functie van mijn uitvoer.
        Als mijn bewerking klaar is hangt het er van af naar welke uitvoer ik ga werken:
        Internet: Exporteer als JPEG met kleurruimte sRGB (de meeste browsers kunnen geen andere kleurruimte weergeven)
        Print: printerprofiel toekennen van toestel en papiercombo die ik gebruik of die het labo gebruikt en exporteren als jpeg met profiel AdobeRGB
        Eigen beamer: export als jpeg met kleurruimte adobergb
        Andere beamers: export als jpeg met kleurruimte srgb

        Ik hoop je hier een beetje mee geholpen te hebben.
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: Hulp Monitor calibratie

          Hey Jinx,

          Je tips hebben me al verder geholpen. Heb ook juist ontdekt dat bij kleurbeheer de instellingen niet optimaal stonden.
          Ik kan weer even verder tot ik investeer in een desktop met deftig(e) monitor(s).

          Hartelijk dank,
          Misja

          Comment


          • #6
            Re: Hulp Monitor calibratie

            Ik calibreer zowel het scherm van mijn laptop als mijn extern scherm met de Color Munki. Dat is hardware met sotware.
            Dat werkt perfect voor mijn prints en om mijnbeide schermen (ongeveer) hetzelfde te laten weergeven
            MAAR
            Ik toon soms mijn nieuw opgeladen foto's aan vrienden als ik bij hen thuis ben op hun PC of laptop. De foto's zien er dan vreselijk uit omdat:
            - de meeste mensen (en vraag me niet waarom) hun scherm veel te licht staan hebben. Ik moet de helderheid van de meesten hun scherm serieus naar beneden draaien (en zie dan dat het bij de meeste mensen op bijna maximum staat).
            - de kleurweergave soms heel anders is.

            Hoe je dit oplost weet ik ook niet. Ik kan bij mijn weten bij een foto geen instructie meegeven om het de helderheid en kleurweergave van een scherm aan te passen bij het bekijken van die foto.

            Hoe goed je scherm ook gecalibreerd is, als je op een ander, niet gecalibreerd, apparaat je foto bekijkt dan zal die er spijtig genoeg heel anders uitzien.

            (dus ik print want dan bepaal ik zelf wat de kijker ziet ;-) )

            Comment


            • #7
              Re: Hulp Monitor calibratie

              Je kan je scherm gemakkelijk kalibreren. Uiteraard maak je het zo duur als je zelf wil. Color Munki en Spyder 4 elite zijn goede alternatieven. Ik werk met de Spyder 4 elite (met HDTV pakket) Om alle scherm hier te kalibreren. En ik ben tervreden. Wat ik op mijn scherm zie, komt ook uit de printer. Wat toch belangrijk is. Daarvoor was het wat anders..
              http://xstreamdigital.be

              Comment


              • #8
                Re: Hulp Monitor calibratie

                Oorspronkelijk geplaatst door DJ Henrio Bekijk bericht
                Je kan je scherm gemakkelijk kalibreren ... Ik werk met de Spyder 4 elite ...
                Hoi, Henrio.

                Heb zelf een Spyder 4 Pro gekocht maar het wil maar niet echt lukken om mijn monitor (Syncmaster P2470HD) te kalibreren ... Heb je enige tips voor me??
                Het heeft vooral te maken met die temperatuurwaarden (Kelvin) van de monitor.
                Clueless ...

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp Monitor calibratie

                  Je kan het beeldscherm van je laptop kalibreren zoveel je wil, maar daarna ga je toch gewoon je foto's gaan bekijken op niet gecalibreerde toestellen zoals een tablet of een smartphone. Het kalibreren zal er enkel voor zorgen dat de weergave van je foto's op het beeldscherm van je laptop 'juister' zijn, maar doet niks voor dezelfde beelden op andere toestellen.

                  Comment

                  Working...
                  X