Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon : DX - of 'klassieke' lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon : DX - of 'klassieke' lenzen?

    Enkele dagen nam ik contact met een gereputeerde fotohandelaar in verband met de mogelijke aankoop van een Nikkor VR 24-120 mm voor mijn D70. Dit is geen DX-lens.
    Hij waarschuwde me dat deze lens niet ontworpen was voor digitale apparaten en dus geen optimaal resultaat zou geven en adviseerde me om ze niet te kopen... . Hij probeerde niet om me andere lens aan te praten!

    Hoe dat verzoenen met de berichten dat alle 'klassieke' lenzen zonder meer bruikbaar zijn op digitale toestellen?

    Colin

    Nikon D70 + F100/Sigma 18-35mm F3.5-4.5D Aspherical + 70-210mm F3.5-4.5D Apo Macro + 18-125mm F 3.5- 5.6/Nikkor AF 35-135mm f3.5-4.5/Nikkor AF-S ED 80-200mm f2.8D/Speedlight SB800/Metz 45 CT-1/Asahi Pentax Spotmatic F + 28,50,135 en 200 mm lenzen

  • #2
    My god, ik zit nu juist 2 dagen met deze lens te werken, en ik vindt dit gewoon een prachtige lens, scherp tot en met, en snel.... maar vooral scherp.

    ik heb 2 topics in de showcase lopende die met deze lens getrokken zijn, en zelfs op een resolutie van 800*600 en minder dan 200kb, valt het nog te zien dat het een scherpe lens is, op de full-size foto's is het nog een stukje beter....... Deze lens is gewoon af !
    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #3
      Ik denk dat de warmte de goede man parten is gaan spelen...

      Het is juist andersom: De DX lenzen werken " formeel" niet op analoge camera's, terwijl de " standaard" niet-DX lenzen prima op digitaal als analoog werken.
      Theoretisch is het zelfs zo dat de normale lenzen van Nikon beter op een digitaal kunnen werken dan op analoog, ivm de crop-factor (de digitale camera gebruikt niet de volledige lens breedte).
      Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

      Comment


      • #4
        Omdat de sensor van een DSLR kleiner is dan 35mm film, wordt van een gewone lens meer het midden deel gebruikt en niet de randen (die juist minder goed zijn). Dus met een DSLR benut je het beste deel van een lens.
        De DX lenzen zijn speciaal ontworpen voor DSLR met een kleinere sensor, waardoor de lens iets compacter en lichter kan worden gemaakt.
        http://www.vannecke.be
        Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
        Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

        Comment


        • #5
          Hier heeft Jochen ooit eens een goede uitleg gegeven
          ivm de bouw van de lens en de kwaliteit ...

          http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=41151
          http://www.vannecke.be
          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

          Comment


          • #6
            Nooit vergeten dat lenzen voor analoge fotografie kleinbeeld dus, perfect werken op een DSLR, omgekeerd is dit niet waar en kan je met een DX lens niet op een kleinbeeld werken maar ook niet op een afwijkende crop factor. Daarom vind ik dit geen echt goede aankoop, mischien is de kans echt klein dat je terug naar film gaat, maar de kans van een verschillende crop factor is toch wel aanwezig dacht ik. Toen ik de upgrade deed naar een 1.3 factor was er geen enkel probleem omdat het allemaal lenzen waren die voor een kleinbeeld bedoeld waren?


            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Tekst van Joche is duidelijk en interessant.

              Maar, wat met de invalshoek van het licht op pixels aan de rand van de sensor. Bij DX= recht en Ok, bij klassieke lenzen: schuin en minder goed? Klopt dit?

              Colin
              Nikon D70 + F100/Sigma 18-35mm F3.5-4.5D Aspherical + 70-210mm F3.5-4.5D Apo Macro + 18-125mm F 3.5- 5.6/Nikkor AF 35-135mm f3.5-4.5/Nikkor AF-S ED 80-200mm f2.8D/Speedlight SB800/Metz 45 CT-1/Asahi Pentax Spotmatic F + 28,50,135 en 200 mm lenzen

              Comment


              • #8
                Originally posted by ColinD70
                Enkele dagen nam ik contact met een gereputeerde fotohandelaar in verband met de mogelijke aankoop van een Nikkor VR 24-120 mm voor mijn D70. Dit is geen DX-lens.
                Hij waarschuwde me dat deze lens niet ontworpen was voor digitale apparaten en dus geen optimaal resultaat zou geven en adviseerde me om ze niet te kopen... . Hij probeerde niet om me andere lens aan te praten!

                Hoe dat verzoenen met de berichten dat alle 'klassieke' lenzen zonder meer bruikbaar zijn op digitale toestellen?

                Colin


                dit is al de 2de topic die je opstart ivm de 24-120VR....als je echt twijfeld aan 'tgene je hier als reply krijgt, vraag ze dan op proef en oordeel zelf...n/o
                vergeet gewoon wat de meeste "gereputeerde fotohandelaars "zeggen , want de meeste zijn gewoon niet op de hoogte van digitale techniek...

                Comment

                Working...
                X