Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat voor statief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat voor statief?

    hallo,

    Ik lees hier al een poosje maar dit wordt mijn eerste post. Ik ben nu een paar weken echt serieuser bezig gegaan met fotograferen en loop tegen het probleem aan dat ik geen goed statief heb.

    Ik zoek een statief die ik voor veel verschillende soorten ondergronden kan gebruiken, eentje die goed stabiel is, en redelijke hoogte kan bereiken (min 1.50 m) en niet al te zwaar is.

    Bij de lokale fotozaak kwamen ze met een paar goede (volgens hun toch) statieven aandraven voor rond de €180 euro. Een aantal waren iets goedkoper. Is dit een normale prijs voor een goed statief?
    Het ging om een alluminium statief, met van die flexibele pootjes voor allerlij ondergronden en een kop waar je de camera erg snel op vast kunt zetten (het merk inmiddels helaas vergeten door al die informatie)

    Alvast bedankt voor de antwoorden!

    Groetjes Marlies

  • #2
    Hallo Marlies,

    Eerst en vooral welkom op BD en als je hier al een tijdje rondhangt weet je wel dat het verslavend is
    Nu wat betreft het statief. Ik heb een statief van het merk Velbon type Maxi 347 GB. Het heeft drie stevige poten voor elke ondergrond die je in 3 keer kan uitschruiven, weegt nog geen 2 kg en een zak om over je schouder te dragen en heel praktisch heeft een stukje dat je onder je camera vastzet en nadien heel vlug op het statief kunt zetten via een eenvoudige klik dus geen gevijs als je de camera op het statief zet. Ik heb hem een paar maanden geleden 91 euro betaald bij Actionshop.
    Zo hopelijk heb je wat aan deze inlichtingen zodat wij vlug wat foto's van jou zien op dit forum
    Groetjes Vicky

    Comment


    • #3
      Hallo Marlies,

      Ik heb een Manfrotto 719b statief waar ik ook wel tevreden van ben. Het is van aluminium, weegt 1,4 kilo, kan tot 1 meter 64 en het heeft een heel roteerbaar balhoofd. Het enige nadeel vind ik persoonlijk de minimale hoogte (47 cm is wat veel). Ondertussen is dat model opgevolgd door (het bijna identieke) statief 724b, dat zo'n 130€ kost.
      Je vindt meer info op volgende site:
      http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=303&itemid=1993

      Groeten,
      Jeroen
      http://www.jvermeulen.be

      Comment


      • #4
        Bedankt voor de reacties!

        die Velbon type Maxi 347 GB lijkt me wel wat. Wat me vooral ook erg handig lijkt is dat je de camera op een hele snelle manier vast en lost kunt koppelen!

        Groetjes Marlies

        Comment


        • #5
          Ik heb ook een velbon type 400 (of 500 ben het even kwijt) en ben er zeer tevreden over! Koste iets van een 69 euro.
          http://katrijn.fotopic.net
          Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

          Comment


          • #6
            Ik heb een Vanguard Millenium 3 statief wat ik zowel voor fotografie als voor video gebruik.
            Ik vind het zeer handig, het heeft ook een waterpasje in de kop.
            Hij heeft een snelkoppeling en is gemakkelijk te draaien voor portret layout(rechtop).
            Ik heb hem gekocht in een fotozaak in reclame voor een 75 Euro (ongeveer een jaar geleden).



            Groetjes

            Lionheart
            Lionheart

            Fujifilm finepix S7000, Metz Mecablitz 36-C2, 1x RIDATA CF 1Gb 80x, 2x CF 128 Mb PQI 40x, Vanguard Millenium 3 statief, Shutter release cable, Lowepro Nova 1 AW.

            Comment


            • #7
              Ik heb sinds zaterdag een Manfrotto 719B, 119€ in de FNAC.

              Cypho
              Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

              Comment


              • #8
                Hoi, Marlies.

                Tot mijn gereedschap reken ik (gebruiker van een kleine camera!) een knalgeel Nikon statiefje van ong. 1.50 mtr hoog, aluminium dus weegt nog geen 2 kg, en betaalde bij Combifoto slechts €20,--. Was wel een aanbieding, maar toch. Ook dit statief is uitgevoerd met een snelsluiting. Ik ben erg over te spreken!
                Groets, Gerhard
                Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

                Comment


                • #9
                  Ikzelf heb ook een Powershot G3 en maak tot volle tevredenheid gebruik van een Velbon CX-640 (+/- 70 euro)
                  Canon EOS 350D | EF-S 18-55 II | EF 50 1.8 II | Canon Powershot G3 | Speedlite 420EX | Velbon CX-640 | Elinchrom Minilite Kit II
                  (Portretwebsite)

                  Comment


                  • #10
                    Heel erg bedantk voor de reacties!
                    Aangezien ik nog steeds sterk aan het overwegen ben een Nikon D70 aan te schaffen wil ik wel in 1 keer een statief wat ik voor beide camera's kan gebruiken, dus echt die hele goedkopere statieftjes (20 euro enzo) ben ik dan niet zoveel. Maar als ik deze posts zo lees moet ik dus zeker wel een goed statief voor onder de 100 euro kunnen krijgen!

                    Nogmaals bedankt!

                    Comment


                    • #11
                      Dat zal er al vanaf hangen welke lenzen je wil gebruiken: je moet er in elk geval voor zorgen dat je statief (icm het statiefkop) het gezamenlijke gewicht van de camera en de lens kan dragen.

                      Reken daar voor de veiligheid het gewicht maal anderhalf (je weet maar nooit welke uitgaven je nog wil doen ) en je kunt redelijk veilig een statief gaan kopen!

                      Mik daar zeker niet op prijs! Een camera van alles samen meer dan €1500 wil je niet tegen de grond zien gaan omdat je maar €80 wil uitgeven aan een statief!!
                      Een statief is trouwens ook een van die onderdelen van je uitrusting die blijven (veelal in tegenstelling tot je camera of body)!!
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Marlies,

                        Denk ook eens na over welke lenzen je allemaal op je toestel zult gebruiken en waarvoor je het statief gaat inzetten.
                        Ikzelf heb twee statieven: een manfrotto (+/- 150 euro - nummer weet ik niet uit het hoofd en statief ligt nu in m'n auto) die ik gebruik als 'dagelijks' statief en een velbon van zo'n 25 euro, die superlicht is en die ik mee op reis kan nemen.

                        De Manfrotto weegt toch wel zo'n 2kg denk ik, maar als ik m'n toestel erop plaats, dan voel je dadelijk dat hij stabiel staat. Van de velbon kan ik dat niet zeggen. Wat ook opvalt als je beide statieven naast elkaar houdt, is de kwaliteit van het gebruikte materiaal.

                        En ook nog even vermelden dat beiden met een snelkoppelplaatje zijn (maar ik denk niet dat er nog veel andere statieve bestaan).

                        Kortom, als je nog wat geld in je beurs zitten hebt, ga dan liever voor een duurder, maar kwalitatief beter en deugdelijker statief.
                        Some stuff

                        Comment


                        • #13
                          op http://www.photal.nl/pdf.html kan je een aantal catalogi downloaden. Manfrotto staat er ook bij. Dan kan je gemakkelijk welk stel poten en kop je nodig hebt. Voordeel van Manfrotto (en andere merkstatieven) is dat de onderdelen onderling kan uitwisselen. Ik had reeds een statief met 3-way-head en nu heb ik een monopod besteld met balhoofd dat ik eveneens op m'n statief zal kunnen gebruiken.

                          Greetz

                          Sam Jae

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Sam Jae
                            op http://www.photal.nl/pdf.html kan je een aantal catalogi downloaden. Manfrotto staat er ook bij. Dan kan je gemakkelijk welk stel poten en kop je nodig hebt. Voordeel van Manfrotto (en andere merkstatieven) is dat de onderdelen onderling kan uitwisselen. Ik had reeds een statief met 3-way-head en nu heb ik een monopod besteld met balhoofd dat ik eveneens op m'n statief zal kunnen gebruiken.

                            Greetz

                            Sam Jae
                            Knappe link - staat nu bij mijn favorieten !
                            Bedankt !

                            Greetz, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                            Comment


                            • #15
                              Nogmaals bedankt voor alle reacties!
                              De groothandel waar mijn fotozaak zijn bestellingen doet heeft momeneel een goed statief in de aanbieding en de fotozaakhouder gaat maandag even voor mij erheen om te kijken of het wat voor mij is. Hij weet dat ik eventueel een D70 wil gaan aanschaffen dit of mss volgend jaar (hebben het daar ook al over gehad) dus daar zal ie rekening mee houden.

                              Groetjes Marlies

                              Comment

                              Working...
                              X