Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

When the sun goes down

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • When the sun goes down

    Voor de eerste keer eens zonsondergang gefotografeerd.

    Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

  • #2
    Re: When the sun goes down

    Niet lelijk, maar de voorgrond is wel erg donker. Oplichten heeft hier weinig zin dus, zou ik dan maar een grotere crop wagen onderaan en links die donkere wolk ook wegwerken. Maar dan wordt het wel een heel ongewoon foto.

    Comment


    • #3
      Re: When the sun goes down

      @ Loeky: Bedankt. Hoe kan je ervoor zorgen dat de voorgrond lichter is? Ik heb gebruik gemaakt van verloopfilter. Scherpstelling heb ik op de wolken gedaan. Als ik op de voorgrond scherpstelde dan werd de voorgrond en lucht heel licht van kleur. Ik heb een aantal shows geprobeerd maar kreeg de voorgrond niet beter belicht.
      Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

      Comment


      • #4
        Re: When the sun goes down

        Normaal gezien met hooglichten/schaduwen, maar het lukt niet omwille van het feit het zwart nadien dikke pixels vertoont.
        Je foto wordt er niet beter door

        Comment


        • #5
          Re: When the sun goes down

          Verkeerd belicht. Je verloopfilter stak toch juist?
          mvg,
          Eddy
          Smaken verschillen

          Comment


          • #6
            Re: When the sun goes down

            wat is/was je exif.
            denk dat je geen belichtingscompensatie hebt toegepast.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: When the sun goes down

              @ Eddy: ja die stak juist grijs vanboven wit vanonder.

              @bouk: zal het eens opzoeken, want zit nu op tablet. Ik heb belichtingscompensatie proberen toe te passen maar dan werd het te licht vond ik.
              Last edited by jan610; 19 maart 2013, 17:34.
              Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

              Comment


              • #8
                Re: When the sun goes down

                Exif gegevens:

                Canon Eos 1100D
                EF-S 18-55mm IS II
                Iso 100
                F 3.5
                1/800

                Ik schiet meestal vanuit AV mode.
                Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

                Comment


                • #9
                  Re: When the sun goes down

                  Jan,
                  mijn eerste idee was hetzelfde als van Eddy...dat je grijsfilter onderste boven zat.
                  Het menselijk oog kan meer contrastverloop aan dan een fototoestel. Uitgedrukt in diafragmastops dacht ik dat het respectievelijk oog 9 en fototoestel 7 waren. Maar twijfel een beetje aan de cijfers omdat het al een tijdje geleden is dat ik het gelezen heb. In deze foto heb je volgens mij twee keuzes (zonder hdr/blenden of ander hulpmiddelen). Ofwel ga je licht meten op het land...ofwel ga je licht meten in de lucht. Dit resulteert of in een tamelijk correct belicht land en uitgebrande/overbelichte lucht ofwel een tamelijk correct belichte hemel en te donker land. Dit kun je dus min of meer opvangen met een verloopfilter voor je camera te plaatsen, bracketting te doen waarbij je twee/drie of meer foto's neemt en die naderhand samen te gaan voegen, of blenden en shoppen. Je kunt zelfs softwarematig een verlooptintfilter aanbrengen (met sommige softwarepaketten) maar dan zal al minstens je land correct moeten belicht zijn. Enfin, ik denk niet dat het hier de plaats is om dergelijke zaken uitgebreid uit te leggen. Dus er zitten in dit stukje tekst al een paar "slagwoorden" waar je eens kunt op "googlen."

                  Groetjes
                  Marc
                  Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                  Comment


                  • #10
                    Re: When the sun goes down

                    @ Brombeer : ik zal eens Googlen. Bedankt voor de info.
                    Ik ben er nochtans zeker van dat de filter juist stond =d.
                    Kan misschien zijn dat met het autofocussen de filter omgedraaid is maar dat kan ik moeilijk geloven want na het zoomen heb ik hem altijd terug recht gezet.
                    Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

                    Comment


                    • #11
                      Re: When the sun goes down

                      toch vind ik het een toffe foto
                      maar ik hou nu eenmaal van donkere foto's
                      (dat donkere wolkje links vind ik minder)
                      ik probeer...
                      mijn Fijsboecq en mijn flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: When the sun goes down

                        De getoonde foto heeft een bestandsgrootte van bijna 55 Kb. Dat is
                        echt te weinig voor een behoorlijke presentatie.

                        Mijn advies: Thuis aan het einde van de bewerkingen het formaat brengen
                        op max 900 px. Dan na-verscherpen en het eindresultaat opslaan in de best
                        mogelijke kwaliteit. Zoiets moet kunnen toch in CS6? Daarna upload naar
                        parkeerplaats en van daaruit ongewijzigd plaatsen op BD. Je zal dan onge-
                        twijfeld ook de volledige Exif meekrijgen.
                        Van waardering geniet ik.
                        Van kritiek leer ik.

                        Comment

                        Working...
                        X