Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens

    Hallo allemaal, ik wil beginnen met natuurfotografie, maar daar heb je natuurlijk een sterke lens voor nodig! Ik weet er nog niet zoveel van, daarom volgende vragen; Welk brandpunt is het minimum? Lichtsterkte? Zoom of vaste lens? Zijn Sigma's en tamrons betrouwbare lenzen? Ik kan er geen duizenden euro's aan uitgeven, aangezien ik nog maar 15 jaar ben, zou ik dan tweedehands wagen of toch beter nieuw?
    Het zijn veel vragen, ik weet het, maar ik hoop toch op een reactie
    Groetjes FOTOJOS

  • #2
    Om alles wat met natuur te maken goed in beeld te brengen heb je verschillende lenzen nodig. Om landschappen te fotograferen heb je best een breedhoek, voor kleine vogeltjes een vrij lange tele, en voor de heel kleine dingetjes een macro-lens.
    Met een klein budget kies je best voor zoomlenzen, want een hele reeks vaste lenzen is veel duurder.
    En hier op het forum zitten verschillende mensen die tevreden zijn over Sigma en Tamron lenzen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Je vergeet ons een belangrijk stukje informatie te geven: welk toestel gebruik je?

      Als je spreekt over natuurfotografie, denk ik al meteen aan drie dingen: beestjes, macro en landschap. Alledrie doen met één lens, is onmogelijk, of in ieder geval een ontzettend groot compromis (lees: beter niet doen, als je budget het anders toelaat).

      Voor beestjes, zeker als ze klein of schuchter zijn, heb je snel een vrij lange lens nodig. Te lang bestaat eigenlijk niet, maar een 300mm met 1.4x teleconverter lijkt mij al werkbaar. Ik denk aan een Sigma 100-300/4 met Sigma converter, maar die kosten samen al ongeveer 1000 euro. In een iets lagere klasse kan je bij Sigma ook nog een 135-400 en 170-500 kopen, maar de lichtsterkte is iets minder aantrekkelijk. In de categorie 70-300 van eender welk merk zou ik niet meteen gaan shoppen voor een "natuurlens", want dan mag je teleconverters vergeten en zit je dus met 300mm maximum.

      Voor landschappen heb je iets breeds nodig. Bij Canon zit je dan snel naar een 17-40 te kijken; bij Nikon kom je een heel eind met de 18-70 kitlens. (In geval van 300D is de kitlens ook vrij goed.) Alternatieven bij Sigma zijn de 12-24, 15-30 en 17-35. Ook Tamron heeft een hele goeie 17-35.

      Voor het betere macrowerk heb je een prime nodig rond de 100mm. De Tamron 90, Canon 100 en Sigma 105 zijn mekaar ongeveer waard. Een macrolens hoeft niet altijd zoveel te kosten, en behoort meestal tot de scherpste in het gamma. Goedkoop alternatief voor macro zijn de tussenringen, die de kortste scherpstelafstand van de lens verlagen (maar focus op oneindig verhinderen). Let er wel op dat deze combinatie niet met elke lens even goed werkt. Een 50mm prime met 20mm ring is bijvoorbeeld een goeie combinatie als je niet de extreme vergroting nodig hebt.

      Ik zou nog wel een eindje kunnen doorgaan met suggesties, maar vertel ons eerst eens wat meer details over je bedoelingen en het budget dat je ervoor wil/kan uittrekken.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Wel, het is me vooral om de categorie "beestjes", zoals jij ze noemt, te doen, en dan vooral vogels en kleine zoogdieren. Ik fotografeer met een analoge Canon EOS. Ik weet dat het moeilijk is, maar ik zou graag maximum 500€ uitgeven.

        Comment


        • #5
          Originally posted by fotojos
          Wel, het is me vooral om de categorie "beestjes", zoals jij ze noemt, te doen, en dan vooral vogels en kleine zoogdieren. Ik fotografeer met een analoge Canon EOS. Ik weet dat het moeilijk is, maar ik zou graag maximum 500€ uitgeven.
          In de categorie beestjes, en als je niet meer wilt uitgeven dan 500€, dan zou ik de Sigma 135-400 overwegen:
          http://www.sigmaphoto.com/html/zoom_intro.htm
          http://www.photographyreview.com/pscLenses/35mm,Zoom/Sigma,135-400mm,4.5-5.6,Aspherical,APO/PRD_83589_3128crx.aspx

          Die komt ongeveer op 500€, maar als ge eens goed rondzoekt kan je hem nog goedkoper vinden...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Originally posted by MarcFoto
            In de categorie beestjes, en als je niet meer wilt uitgeven dan 500€, dan zou ik de Sigma 135-400 overwegen
            Ik zie ook niet meteen een betere oplossing. Er is ook nog een Tokina 80-400, maar ik durf niet te zeggen of die vergelijkbaar is met de Sigma. Lichtsterker zou beter zijn, maar dat is teveel gevraagd binnen je budget.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment

            Working...
            X