Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De belichting driehoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De belichting driehoek

    Beste forummers.

    Ik ben mij helemaal aan het verdiepen in alles wat over fotografie gaat. Ik volg bij deze ook avond school.
    Nu heb ik wel eens vraagje waar ik niet uitgeraak.

    Ik heb het filmpje van Peter van veen al verschillende keer bekeken over de belichting driehoek

    Nu zijn berekening is B.v.b
    Diafragma F4, iso 100, sluitertijd 1/400

    Nu 1/400 is toch geen stop? Of vergis ik mij?

    Als hij dan de belichting aanpast naar
    Diafragma F8, iso 100, sluitertijd 1/100
    Heeft hij 2 stops gecorrigeerd maar daar zit hij terug bij de sluitertijd met geen stop of wel?

    De stops bij de sluitertijd is toch 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500

    Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast bedankt
    Grtz
    Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

  • #2
    Re: De belichting driehoek

    Verdubbeling cq halvering van sluitertijd, iso of diafragma grootte is een stop en dat hoeft niet precies op jouw waarden rijtje te zitten.

    1/400 kan nooit één stop zijn, want dan heb je twee waardes nodig.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: De belichting driehoek

      Wat bedoel je met
      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht

      1/400 kan nooit één stop zijn, want dan heb je twee waardes nodig.
      Grtz
      Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

      Comment


      • #4
        Re: De belichting driehoek

        1 stop wijst gewoon op een verdubbeling van de hoeveelheid licht die de sensor bereikt. hoe die daar raakt of wat dat juist is dat zal de sensor worst wezen...
        stel: wolkjes, je neemt een mooi belichte foto met 1/15s diaf 5.6 iso 100.
        maar dan plots: ZON, nochtans, jij hebt niks aan je toestel veranderd, er is gewoon meer licht buiten...
        als jij dan opnieuw een foto neemt met dezelfde instellingen dan krijg je plots een overbelichte foto. Natuurlijk WANT: er komt meer licht door het toestel tot op jou sensor. wat doe je dan, je zorgt ervoor dat er MINDER licht op je sensor valt. hoe doe je dat? A) je zet je diafragma meer toe B) je zet je tijd korter C) je maakt je sensor minder gevoelig voor zoveel licht, maw je zet je iso lager.
        Hoeveel minder?? tja, zoveel minder als nodig is om opnieuw een goed belichte foto te krijgen. is dat maar de helft zoals je origineel nodig had toen er nog wolkjes waren dan noemen we dat 1 stop, is dat maar 1/4 van het originele licht? dan noemen we dat twee stops minder. ONGEACHT wat het ORIGINEEL was.

        In het analoge tijdperk had je gewoon de standaard reeksen zoals je ze zelf aangeeft. meestal kon je gewoon het licht maar verdubbelen of halveren (1stop aanpassen) en geen tussen stappen doen. Maar hoe moderner en gevoeliger het materiaal werd zo evolueerde ook de toestellen mee. en plots kon je je toestel instellen op 1/3 stop verschil.
        Als mijn oorspronkelijke waarde dan 1/10.1 sec was dan is 1 stop meer 1/5.05sec en 1 stop minder 1/20.2sec
        of oorspronkelijk 1/10.1 sec dan is 1/3stop minder licht 1/12.7sec en 1/3stop meer licht 1/8sec
        1 stop wijst dus op niks meer dan een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht die de senor bereikt (als je de iso niet aanpast!!)

        Duidelijker of juist nog minder duidelijk??

        vraag anders maar!!!
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: De belichting driehoek

          Dus als ik het goed begrijp zijn de waarde van b.v.b de sluitertijd tussen 1/250 en 1/500 ook een stop. Dus 1/320 en 1/400 of zie ik dit verkeerd? Dit geld dan ook voor de diafragma? Dus de waarde 2.2 en 2.5 die tussen 2 en 2.8 liggen zijn dan ook stops?

          Sorry voor de vele vragen, maar wou dit eens weten als verduidelijking
          Grtz
          Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

          Comment


          • #6
            Re: De belichting driehoek

            1 stop duid een VERSCHIL aan, en dat "verschil" is vastgelegd als DUBBEL of HALF. Een stop meer dan 1 kg zand is 2 kg zand, een stop minder dan 1 kg zand is 0.5kg zand.
            1 stop meer dan 1 uur is 2 uur, een stop minder dan 1 uur is een half uur.
            Iets dat juist het dubbel of een half is dan het begin telt in de fotografie als 1 stop verschil.
            De waardes 2.2 en 2.5 worden soms ook verkeerdelijk stops genoemd, dit zijn echter gewoon diafragma-getallen. en 2.2 is dan 1/3 stop meer dan 2 en 2.5 is dan 1/3 stop minder dan 2.8. Waarbij 2 en 2.8 de "volle" diafragma getallen zijn en 2.2 en 2.5 "tussen" diafragma getallen.
            heeft op zich niks met stops te maken. aangezien een stop niets meer dat dan een "waarde van verschil" aan te duiden.
            Zo duidelijker?

            Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: De belichting driehoek

              een stop is gewoon een halvering of verdubbeling van eender welke waarde, of het nu iso, sluiter of diafragma is.

              in de tijd dat de dieren nog konden praten kon je alleen volle stops maken met je toestel, nu met de moderne toestellen is zowat alles mogelijk.
              meestal werken ze dan met halve stops of 1/3 maar ik heb al vreemde waarden gezien die nog tussenin liggen bij somige toestellen zeker bij autoiso zie je rare waarden.

              maar veel maakt het niet uit, het idee is dat je in het gebruik van de driehoek snapt dat indien je ergens een stop verminderd, je op een andere parameter er eentje zal moeten verhogen om de zelfde belichting te krijgen (EV waarde of exposure value)

              PS: bij somige flitsen kan je de flitskracht manueel instellen, daar gaat dat gelijkaardig en drukken we ook uit in stops.
              dus halve kracht flitsen = 1 stop minder enzoverder...

              Comment


              • #8
                Re: De belichting driehoek

                Bedankt voor de duidelijke info, daar kan ik terug wat verder mee.
                Mss een domme vraag: hoe laat ge uw toestel zelf het licht meten? Zo doe ik het nu:
                Ik stel mijn toestel eerst op het groene vierkantje en stel scherp op het onderwerp, dan zie ik de waarde van de diafragma,sluitertijd en iso. Dit geef ik dan in op de M stand. En dan pas ik mijn stops aan. Is dit de goeie manier? Of is er en ander? Mijn toestel is de 550d
                Grtz
                Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

                Comment


                • #9
                  Re: De belichting driehoek

                  Oorspronkelijk geplaatst door montana Bekijk bericht
                  Mss een domme vraag: hoe laat ge uw toestel zelf het licht meten?
                  Ik stel mijn toestel eens op het groene viekantje en stel scherp op het onderwerp, dan zie ik de waarde van de diafragma,sluitertijd en iso. Dit geef ik dan in op de M stand. En dan pas ik mijn stops aan. Is dit de goeie manier? Of is er en ander? Mijn toestel is de 550d
                  Grtz
                  vreemdste methode tot dusver

                  Als je je camera in M zet en je drukt de ontspanknop half in zie je in je zoeker onder het matglas iets dat lijkt op - ....I.... + als de belichting juist is voor een 'normale scene' (in meer dan 80% van de gevallen is dat dik ok). Bij overbelichting zie je -.....Iiiii...+ (denk de puntjes op de i's weg) waarbij de i's het aantal stops overbelichting weergeven en bij onderbelichting -...iiiiI.....+ . Met de draaischijfjes pas je diafragma, sluiter of ISO bij tot de belichting goed is.

                  Dat staat ook in je handleiding.

                  Aangezien de lichtmeters zo goed geworden zijn is het veel handiger om P, Tv of Av te gebruiken in combinatie met de belichtingscompensatie (-/+ knop) als een scene anders dan standaard belicht moet worden zoals bv bij sterk tegenlicht.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: De belichting driehoek

                    Sluitertijd, diafragma en leren werken met de lichtmeter en een hoop terminologie is normaalgezien stof voor een eerste cursus fotografie... Indien je leraar er te snel over is geweest, zou ik er in de eerste plaats bij hem op aandringen om het nog eens uit te leggen.

                    De uitleg hierboven zou je dan al vrij snel moeten kunnen begrijpen en reproduceren.

                    Gr, V.
                    http://www.catchlight.be
                    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                    Comment


                    • #11
                      Re: De belichting driehoek

                      Camera op A->juiste diafragma instellen voor de gewenste scherptediepte->kijken of de sluitertijd niet te lang is en dan eventueel iso veranderen cq met auto iso werken->vaststellen of de belichting gecorrigeerd moet worden->klik.

                      Als j op auto kijkt wat de belichting is en dat op M instelt, blijft dat natuurlijk gewoon auto resultaat en kun je net zo goed doordrukken op auto.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: De belichting driehoek

                        Ik ben nu eens aan het testen via de uitleg die jullie geven.
                        Als ik mijn camera in de M stand zet mijn sluitertijd staat op 1/60 diafragma op 8 en iso op 400
                        Nu als ik de ontspanknop half indruk zie ik dus dit in de zoeker

                        60 8.0 <-2..1..:..1..+2 iso 400. 3

                        als dan de foto neem is hij zwaar overbelicht

                        De test is binnen in huis.

                        Straks eens wat meer info vragen op school.
                        Grtz
                        Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

                        Comment


                        • #13
                          Re: De belichting driehoek

                          Dan zal de lichtmeter wel aan de min kant gestaan hebben. En waar het laatste 3tje op slaat?

                          Zet je camera eens op A met f8 en 400iso en neem dan de foto.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: De belichting driehoek

                            Hey hjanssen,
                            Tussen die 2 èèntje ziet ge daar een dubbelpunt. Daar staat er een pijltje onder op mijn toesten. Dus staat mijn lichtmeter dan niet op 0? Wat die 3 wil zeggen weet ik ook niet.naast die 3 komt er een groenbolletje van het scherpstellen.grtz
                            Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

                            Comment


                            • #15
                              Re: De belichting driehoek

                              op het net is er weinig te vinden over de belichting correctie
                              Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

                              Comment

                              Working...
                              X