Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

je foto's zetten op een externe harde schijf - van Mac naar Win HD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • je foto's zetten op een externe harde schijf - van Mac naar Win HD

    ik zou graag mijn foto's en muziek bestanden op een externe harde schijf zetten. omdat ik mijn imac opnieuw zou installeren
    maar ik mag mijn zus haar externe harde schijf gebruiken maar staan al bestanden op en als ik een backup van mijn imac wil maken vraag hij eerst of ik al deze bestanden wil wissen
    maar dat mag niet . maar je bestanden kopieeren verlies je dan geen geven's nu zijn het raw bestanden maar als ik op de harde schijf zet veranderen ze naar nef bestanden

    groetjes jeffrey
    www.facebook.com/jeffreynatuurfotograafnikon D7000 met nikon 16-85 / nikon AF-S 55-300 / sigma 105 macro / tamron 150-600 / nikon 35

  • #2
    Re: je foto's zetten op een externe harde schijf

    Is die externe HD voor Mac geformatteerd, of is het een schijf die normaal op een Windows PC is aangesloten?
    Alleszins, RAW-bestanden van Nikon zijn toch NEF-bestanden, of vergis ik me zo?

    Wat ik zou doen is de bestanden op de Mac die je wil kopiëren, bijeenbrengen in één folder, en dan die folder "zippen" via het Archief-menu van je Mac Finder (Archief>Comprimeer). Zo win je nog plaats ook. Binnen dat zip-bestand dat je dan naar die externe HD kopieert (en pas daarna van je Mac wist), blijft alles ongewijzigd.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: je foto's zetten op een externe harde schijf

      hallo lesC
      deze externe HD is op een windows aangesloten . ik werk met imac
      daarom kon ik geen backup maken op deze externe harde schijf . daarom was mij vraag doe ik geen verlies als ik mijn foto's en muziek bestanden op deze schijf zet
      www.facebook.com/jeffreynatuurfotograafnikon D7000 met nikon 16-85 / nikon AF-S 55-300 / sigma 105 macro / tamron 150-600 / nikon 35

      Comment


      • #4
        Re: je foto's zetten op een externe harde schijf - van Mac naar Win HD

        Als jij van je Mac naar die externe HD kunt schrijven (hangt af van het exacte formaat, maar ik meende te weten dat Windows meer problemen had om naar een voor Mac geformatteerde HD te schrijven) dan geloof ik niet dat er wat mis kan gaan, m.a.w. een NEF blijft een NEF, enz. Persoonlijk zou ik zippen, precies om alles netjes bijeen te houden op die "vreemde" schijf met andere "vreemde" data. Op termijn zou ik je toch een eigen externe HD, specifiek voor Mac geformatteerd aanraden. Zo heb je ofwel extra schijfruimte (bij mij staan alle RAW-bestanden extern, precies omwille van hun grootte), ofwel gebruik je de externe HD voor backups. Ik heb een backup van mijn interne HD op de Time Capsule, terwijl de data van mijn online externe HD op regelmatige basis gebackupt worden naar een offline externe HD. Een stukje software (DriveGenius) houdt de 'conditie' van die online HD continu in de gaten.
        Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn, is mijn motto.
        (ik heb de titel van je beginpost een beetje aangepast zodat ie duidelijker is voor passerende BD-ers)
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: je foto's zetten op een externe harde schijf

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Wat ik zou doen is de bestanden op de Mac die je wil kopiëren, bijeenbrengen in één folder, en dan die folder "zippen" via het Archief-menu van je Mac Finder (Archief>Comprimeer). Zo win je nog plaats ook. Binnen dat zip-bestand dat je dan naar die externe HD kopieert (en pas daarna van je Mac wist), blijft alles ongewijzigd.
          Zo win je geen plaats op de interne HDD, maar je raakt de ruimte van de zip-file tijdelijk prijs en je hebt veel kans dat die er niet op kan en dan moet je dus de zip-locatie in je zipprogramma op de externe HDD zetten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: je foto's zetten op een externe harde schijf

            Da's ook waar, maar het kan alleen maar door TS bevestigd worden over hoeveel data het gaat en hoeveel vrije schijfruimte er is.
            Persoonlijk zou ik nooit aan zo'n job beginnen, zonder over voldoende betrouwbaar backup materiaal te beschikken. Trouwens, we kunnen ons nog andere vragen stellen: iMac opnieuw installeren? Hoezo? Waarom zou je dat doen? Op de meer dan 25 jaar dat ik nu met Mac werk, heb ik dat hooguit een keer of drie gedaan, of moeten doen, want twee van die herinstallaties waren op Macs van een ander...
            Verzint voor je begint dus!
            Last edited by LesC; 17 maart 2013, 14:45.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: je foto's zetten op een externe harde schijf

              Ik heb geen verstand van Mac, maar zou je ook 2 partities op de HD kunnen maken.en 1mac en 1 voor win. Voor die rijd wel een win backup maken.
              Website: cameraobschuura.nl
              Twitter: @CameraObSchuura
              FaceBook: Cameraobschuura

              Comment


              • #8
                Re: je foto's zetten op een externe harde schijf

                En ik ben helemaal geen hardware expert. Iemand als polleke_cgc zou ons kunnen vertellen of je twee verschillende formaten van partitie op dezelfde schijf kunt hebben. Of je zou voor een formaat moeten kiezen dat beide platforms "verstaan".
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: je foto's zetten op een externe harde schijf

                  Het simpelste is toch om je externe HD gewoon te formateren in het exFAT systeem.

                  Ik heb het nog niet zelf kunnen testen, maar ik weet wel dat Mac en Windows beide dit systeem ondersteunen. In principe zou je dan de externe drive kunnen uitwisselen tussen beide systemen zonder problemen.

                  Hier vind je een beetje meer uitleg: Wikipedia exFAT
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: je foto's zetten op een externe harde schijf

                    ik heb een tijdje geleden een mail ontvangen dat er problemen waren met de harde schijfen dat ze crashen
                    ze vervangen gratis de harde schijfen en ze zetten je orginele bestanden terug maar ik heb al tijdje problemen met iphoto als ik mijn foto's bewerkt blokkeerd
                    het programma en van de week haf hij problemen met mijn nikon camera . daarom vond ik intersant als ik toch mijn harde schijf vervang beter voor opnieuw te beginnen
                    www.facebook.com/jeffreynatuurfotograafnikon D7000 met nikon 16-85 / nikon AF-S 55-300 / sigma 105 macro / tamron 150-600 / nikon 35

                    Comment


                    • #11
                      Re: je foto's zetten op een externe harde schijf

                      Da's inderdaad de juiste reden om "helemaal opnieuw te beginnen!"
                      @Rudy: dank voor die toelichting. Vroeger was er sprake van NTFS of iets dergelijks als gemeenschappelijk formaat voor Win en Mac, maar ik vond dat formaat zelfs niet terug bij mijn mogelijkheden. exFAT wel.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: je foto's zetten op een externe harde schijf

                        windows staat normaal gezien geformatteerd in NTFS. ExFAT werkt bij mij goed om van windows naar mac over te brengen.
                        Heb gewoon een partitie gemaakt. (Vaak bij het installeren van een nieuwe externe schijf vraagt hij er zelf al achter.) Ik ben uiteraard wel vertrokken van een lege schijf.

                        Comment


                        • #13
                          Re: je foto's zetten op een externe harde schijf

                          Oorspronkelijk geplaatst door lumos Bekijk bericht
                          ik heb een tijdje geleden een mail ontvangen dat er problemen waren met de harde schijfen dat ze crashen
                          ze vervangen gratis de harde schijfen en ze zetten je orginele bestanden terug maar ik heb al tijdje problemen met iphoto als ik mijn foto's bewerkt blokkeerd
                          het programma en van de week haf hij problemen met mijn nikon camera . daarom vond ik intersant als ik toch mijn harde schijf vervang beter voor opnieuw te beginnen
                          Is het misschien ook een optie voor je om een extra externe HD aan te schaffen die je alleen maar voor de iMac gaat gebruiken? Dan kun je via TimeMachine regelmatig een backup maken en heb je altijd de beschikking over een kopie van alle data die op de HD van de iMac staan. Wat ik nu een beetje uit het verhaal opmaak, is dat alle data alleen maar op de HD van de iMac staan...mocht daar iets mee gebeuren dan is de kans dus groot dat je alles kwijtraakt...en dat zou toch heel jammer zijn (nog redelijk zacht uitgedrukt)...
                          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                          Comment

                          Working...
                          X