Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel

    Heb gisterennamiddag de kans gehad een paar uur de D70 met
    Nikon 28-105/3,5-4,5 AF D IF Nikkor en macro-instelling uit te proberen
    en ik ben aan twijfelen, de D70 kopen ofwel de Pentax ist D.

    PRO D70 ;
    supersnelle autofocus lens en macroinstelling (prijs)
    prijs body
    CONTRA D70 ;
    kunststofbody
    lens is niet zo lichtsterk

    PRO Pentax ist D ;
    bezit zelf verscheidene Pentax niet-autofocuslenzen met K-bajonet
    body steviger, geen kunststof
    CONTRA Pentax ist D ;
    hoge aanschafprijs body
    manuele focuslenzen alleen te gebruiken met diafragmavoorkeuze,
    veel omslachtiger lichtmeting en dus bijna niet te gebruiken bij actiefotos
    iets softer fotos (?)

    Bij verkoop analoog Pentax-materiaal, 1 body en enkele lenzen weinig interesse en bijna geen waarde meer!

    Indien ik mij de D70 aanschaf komt er later nog een AF zoom 100-300 lens bij.

    In de eerstvolgende weken valt de beslissing en graag had ik enkele reacties.
    Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

  • #2
    Je zegt er niet bij wat voor lenzen je hebt. Hou er wel rekening mee dat die lenzen 1.5x meer tele krijgen door de kleinere opp van de CCD:
    een 50mm wordt een 75mm (mooie portretlens);
    een 28mm wordt een 42mm (groothoek wordt standaardlens)

    Manuele pentaxlenzen kunnen inderdaad alleen met diafragmavoorkeuze gebruikt worden als ze niet-A lenzen zijn, maar op zich hoeft dat zo geen probleem te zijn... Wel is het zo dat je wsch inderdaad genoodzaakt zult zijn andere lenzen erbij te kopen (de SMC DA 16-45 f/4 schijnt een schitterende lens te zijn en helemaal niet duur - wordt een 24-70mm equivalent).

    Kan ik nog toevoegen aan je lijstje:
    - de D70 is stiller dan de ist D,
    - bij beide merken is AF-snelheid ongeveer gelijk (hangt meer af van de lens die je gebruikt dan van het toestel), maar Nikon beschikt wel over AF-S (snelle en fluisterstille AF) en VR (Vibration Reduction - systeem dat bewegingsonscherpte onderdrukt en dat heel goed werkt)
    - de ist D is kleiner en heeft een heel goede ergonomie (is voor discussie vatbaar natuurlijk)
    - de ist D gebruikt gewone AA-batterijen; de D70 een merkspecifieke batt;
    - de ist D kan uitgerust worden met een extra handgrip (sommigen zweren erbij);
    - de ist D heeft een grotere en comfortabelere zoeker;
    - de D70 maakt een burst van 3 b/s mogelijk, de ist D 'slechts' 2.6
    - het buffergeheugen van de ist D is iets groter (burst van 5 beeldjes mogelijk in RAW, tegen 4 bij de D70 - al kan je dat wel vergroten door heel snelle geheugenkaartjes te gebruiken);
    - de ist D heeft een lelijkere/mooiere (schr w nt pst ) naam;
    enz, enz.

    Als je goed zoekt zal je altijd wel criteria vinden waar nu eens het ene toestel beter is, dan weer het andere.
    Zelf heb ik een Canon EOS 300D en ben ik van plan die weg te doen omdat ik de zoeker onaanvaardbaar vind. De D70 heeft een nóg kleinere zoeker en zou bij mij dus automatisch afvallen. Dat is een puur persoonlijke mening, anderen hebben er mss. geen probleem mee.

    Beide zijn heel goede toestellen waar je heel mooie foto's mee kunt maken en die op dat punt elkaar niet veel uit de weg lopen...
    Ga eens naar een winkel waar ze beide toestellen hebben en vergelijk ze naast elkaar en laat je hart spreken...

    en kijk ook eens naar:
    http://www.dpreview.com/reviews/pentaxistd/
    http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/

    Ik hoop dat ik je al wat op weg heb gezet...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Ik dacht al: waar blijft 'em??
      Originally posted by MarcFoto
      Je zegt er niet bij wat voor lenzen je hebt. Hou er wel rekening mee dat die lenzen 1.5x meer tele krijgen door de kleinere opp van de CCD:
      een 50mm wordt een 75mm (mooie portretlens);
      een 28mm wordt een 42mm (groothoek wordt standaardlens)

      Manuele pentaxlenzen kunnen inderdaad alleen met diafragmavoorkeuze gebruikt worden als ze niet-A lenzen zijn, maar op zich hoeft dat zo geen probleem te zijn... Wel is het zo dat je wsch inderdaad genoodzaakt zult zijn andere lenzen erbij te kopen (de SMC DA 16-45 f/4 schijnt een schitterende lens te zijn en helemaal niet duur - wordt een 24-70mm equivalent).

      Kan ik nog toevoegen aan je lijstje:
      - de D70 is stiller dan de ist D,
      - bij beide merken is AF-snelheid ongeveer gelijk (hangt meer af van de lens die je gebruikt dan van het toestel), maar Nikon beschikt wel over AF-S (snelle en fluisterstille AF) en VR (Vibration Reduction - systeem dat bewegingsonscherpte onderdrukt en dat heel goed werkt)
      - de ist D is kleiner en heeft een heel goede ergonomie (is voor discussie vatbaar natuurlijk)
      - de ist D gebruikt gewone AA-batterijen; de D70 een merkspecifieke batt;
      - de ist D kan uitgerust worden met een extra handgrip (sommigen zweren erbij);
      - de ist D heeft een grotere en comfortabelere zoeker;
      - de D70 maakt een burst van 3 b/s mogelijk, de ist D 'slechts' 2.6
      - het buffergeheugen van de ist D is iets groter (burst van 5 beeldjes mogelijk in RAW, tegen 4 bij de D70 - al kan je dat wel vergroten door heel snelle geheugenkaartjes te gebruiken);
      - de ist D heeft een lelijkere/mooiere (schr w nt pst ) naam;
      enz, enz.

      Als je goed zoekt zal je altijd wel criteria vinden waar nu eens het ene toestel beter is, dan weer het andere.
      Zelf heb ik een Canon EOS 300D en ben ik van plan die weg te doen omdat ik de zoeker onaanvaardbaar vind. De D70 heeft een nóg kleinere zoeker en zou bij mij dus automatisch afvallen. Dat is een puur persoonlijke mening, anderen hebben er mss. geen probleem mee.

      Beide zijn heel goede toestellen waar je heel mooie foto's mee kunt maken en die op dat punt elkaar niet veel uit de weg lopen...
      Ga eens naar een winkel waar ze beide toestellen hebben en vergelijk ze naast elkaar en laat je hart spreken...

      en kijk ook eens naar:
      http://www.dpreview.com/reviews/pentaxistd/
      http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/

      Ik hoop dat ik je al wat op weg heb gezet...

      “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
      Scott Adams

      Comment


      • #4
        D70 heeft me al overtuigd en ook de bijhorende lens
        Nikkor AF 3.5-4.5/28-105 mm(macro-instelling), ik denk dat de kitlens AF 18-70 mm geen macroknopje heeft maar wel 18 mm groothoek, later dus aankoop van AF zoom telelens.
        Pentax nog niet uitgeprobeerd maar dat gebeurt zeker voordat ik beslissing neem, ook nadeel naar mijn oudere analoge lenzen toe is iets meer wisselen van lens, dus meer vervuiling van sensor.
        Pentax ist D body kost bij Top-Foto in Duren 1399 euro
        (btw inbegrepen), maar omdat ik kan aankopen met BTW-nummer wordt 16%
        niet aangerekend, dus prijs komt dan op ongeveer 1180 euro!

        MarcFoto, bedankt voor reactie en naar ik zie wil je naar de oude stal terugkeren, ik hou U verder op de hoogte!

        Volgende lenzen nog in bezit ;
        Pentax 3.5/28 mm - Pentax 1.8/55 mm - Pentax 2.8-4/40-80 mm
        Pentax 4/100 mm (macrolens) - Takumar 4.5/80-200 mm - Pentax 4/300 mm
        3 automatische tussenringen en 1 Kenko 2 x verdubbelaar.

        Verkoop Pentax KM met de 1.8/55 mm, nog één analoge Pentax ME met winder, maar die hou ik voor analoog werk!
        Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

        Comment

        Working...
        X