Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Productfotografie drukwerk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Productfotografie drukwerk

    Hallo,

    Voor mijn website als grafisch vormgever zou ik graag mooie productfoto's maken van mijn gerealiseerde ontwerpen. Het gaat dan voornamelijk over kaarten, flyers en folders.

    Ik beschik al een tijdje over een Nikon D90 met Speedlight SB-900 en statief, alsook twee of drie gewone halogeen lampen op voetstatiefje (dus geen echte staanders maar grondlampen).

    Welke zaken heb ik nog nodig of wat zijn de beste tips & trics om toffe, trendy productfoto's van dit drukwerk te kunnen maken?

    Bedankt voor jullie reacties!


    Bob
    Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

  • #2
    Re: Productfotografie drukwerk

    Je hebt in principe alle hardware al in huis om foto's te kunnen maken en het licht te richten op een manier die jou het beste uitkomt. Een wit doek tussen lampen en object maakt het licht wat diffuser en vookomt zo ook hinderlijke schitteringen op je kaarten...vooral als deze in glansformaat zijn afgedrukt...
    Voor de rest is een goed nabewerkingsprogramma een must om het beeld zo te krijgen zoals je in gedachten hebt, en zorg er bij het nemen van de foto's voor dat ze in RAW geschoten worden, dan heb je naderhand genoeg speelruimte om de foto's maximaal te kunnen "verbeteren"...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Productfotografie drukwerk

      Hallo Endorfine,

      Dit weekend ook nog even naar Ikea gereden voor die Trofast-bakken die hier op het forum in de tutorials staan. Nu komt het zeker wel goed

      Mocht ik grotere ontwerpen hebben dan het formaat van die bak, heb je dan eventueel nog tips of tricks voor de achtergrondsetting? Die witte doeken voor de lampen is alvast wel een goed alternatief voor die bak bij grotere ontwerpen.

      Als vormgever heb ik het volledige Adobe CS6 Design & Web Premium pakket, alsook Lightroom, allemaal super software die zeker ook hier nog van pas zal komen!

      Bedankt voor de tips alvast!

      Bob
      Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

      Comment


      • #4
        Re: Productfotografie drukwerk

        Als je grote voorwerpen hebt kun je ze ook op een groot vel wit papier leggen en daarop de kaarten mooi proberen uit te lichten. Uiteindelijk zul je door middel van een nabewerking in bijvoorbeeld Photoshop deze ruwe foto's om gaan zetten in een trendy presentatie...
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Productfotografie drukwerk

          Het begint hier weer te kriebelen, kan bijna niet wachten Moet jammer genoeg eerst nog een aantal andere zaken doen dus zal voor later deze week zijn

          Bedankt!!!
          Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

          Comment


          • #6
            Re: Productfotografie drukwerk

            Het fotograferen op de geïmproviseerde tafel met o.a. 2 werflampen en lakens etc. is op zich niet slecht, maar blijft wel arbeidsintensief om de foto's daarna van een egale achtergrond die toch wat natuurlijke schaduw krijgt, te voorzien (wat eigenlijk de bedoeling was)

            Kortom: welke opnametafel voor mijn ministudio is zijn geld meer dan waard en kost me geen fortuin?

            Bedankt voor jullie tips en advies!

            Bob
            Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

            Comment


            • #7
              Re: Productfotografie drukwerk

              Oorspronkelijk geplaatst door BobMermans Bekijk bericht
              Het fotograferen op de geïmproviseerde tafel met o.a. 2 werflampen en lakens etc. is op zich niet slecht, maar blijft wel arbeidsintensief om de foto's daarna van een egale achtergrond die toch wat natuurlijke schaduw krijgt, te voorzien (wat eigenlijk de bedoeling was)

              Kortom: welke opnametafel voor mijn ministudio is zijn geld meer dan waard en kost me geen fortuin?

              Bedankt voor jullie tips en advies!

              Bob
              Waarom niet, als je toch vormgever bent, alle produkten afzonderlijk zo scherp mogelijk en onder een goede hoek gefotografeerd en vrijstaand gemaakt? En dan in Photoshop of Indesign een samenstelling maken zoals je wilt en daar de schaduwen toegevoegd.
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #8
                Re: Productfotografie drukwerk

                Op zich zou dat kunnen, maar dit neemt mij veel meer tijd in beslag denk ik...

                Je mag me altijd wat voorbeeldjes bezorgen van composities die volgens dit principe zijn gemaakt. Misschien dat het wel interessant is voor mij.

                Wat vooral belangrijk is, dat is dat ik enkele foto's in een mum van tijd kan maken, snel kan bewerken en met een batch het logo toevoegen, en ze daarna efficiënt en vlot op mijn website en Facebook kan zetten. Maar eigenlijk moet dit zodanig kunnen dat ik dezelfde avond de foto's neem, ze bewerk en ze op de site zet. Als ik voor elke productfoto een compositie moet gaan maken en alles bewerken etc. dan ben ik natuurlijk wel ietsje langer bezig...
                Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

                Comment


                • #9
                  Re: Productfotografie drukwerk

                  Oorspronkelijk geplaatst door BobMermans Bekijk bericht
                  Op zich zou dat kunnen, maar dit neemt mij veel meer tijd in beslag denk ik...

                  Je mag me altijd wat voorbeeldjes bezorgen van composities die volgens dit principe zijn gemaakt. Misschien dat het wel interessant is voor mij.

                  Wat vooral belangrijk is, dat is dat ik enkele foto's in een mum van tijd kan maken, snel kan bewerken en met een batch het logo toevoegen, en ze daarna efficiënt en vlot op mijn website en Facebook kan zetten. Maar eigenlijk moet dit zodanig kunnen dat ik dezelfde avond de foto's neem, ze bewerk en ze op de site zet. Als ik voor elke productfoto een compositie moet gaan maken en alles bewerken etc. dan ben ik natuurlijk wel ietsje langer bezig...
                  Wat jij het snelste vind is voor jou het beste denk ik.

                  Maar ik stel mij zo voor: Vaste template in Indesign, goede achtergrond, logo. Illustratiekader met als effect "dropshadow".
                  Je maakt een fotootje, even vrijstaand maken (5 minuten?) plaatsen in het illustratiekader van Indesign en vanuit Indesign exporteren naar jpg.
                  Lijkt mij als je de juiste opzet klaar hebt staan een kwestie van 15 minuten per foto?
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Productfotografie drukwerk

                    Misschien toch een goed idee ja Kost me geen extra geld aan een opnametafel.

                    Wat voornamelijk het probleem is voor de opnametafel is dat ze bedekt is met een wit laken dat dus "pluchekes" en vouwen vertoont. En het is zo'n type laken dat je voor het minste kreukt... Probleem is dat ik geen andere oplossing heb, vandaar de vraag ivm een investering in een opnametafel die "egaal" is en toch geen fortuin kost?

                    Ik heb er eentje gezien van Jinbei voor zo'n 60 euro, maar is deze de investering waard of trekt ze op niet veel?

                    Bedankt!

                    Bob
                    Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Productfotografie drukwerk

                      Een opnametafel heeft geen laken, maar een witte plexiplaat, die je doorbuigt tot een infini !
                      ik heb er momenteel nog twee staan, en der is zeker mooi werk mee te maken !

                      MVG, Jeff C.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Productfotografie drukwerk

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        Een opnametafel heeft geen laken, maar een witte plexiplaat, die je doorbuigt tot een infini !
                        ik heb er momenteel nog twee staan, en der is zeker mooi werk mee te maken !

                        MVG, Jeff C.
                        Waar vind je zoiets? Heb je eventueel een link?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Productfotografie drukwerk

                          Ik was misschien vergeten te vermelden dat ik een eigen geknutselde opnametafel gebruik, en om daar een mooi wit vlak als ondergrond te hebben, heb ik eerst een laken geprobeerd, maar ideaal is anders...
                          Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Productfotografie drukwerk

                            Oorspronkelijk geplaatst door BobMermans Bekijk bericht
                            Ik was misschien vergeten te vermelden dat ik een eigen geknutselde opnametafel gebruik, en om daar een mooi wit vlak als ondergrond te hebben, heb ik eerst een laken geprobeerd, maar ideaal is anders...
                            Dan zou je kunnen overwegen van een melkwitte plexi te kopen voor uw tafel !
                            al zijn er goedkope tafels in de handel hoor, zo om en bij de 100 Euro !

                            MVG, Jeff C.
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Productfotografie drukwerk

                              Hey,

                              Aangezien ik merk dat het er nooit van komt om de portfolio-foto's te maken als ik een halfuur of langer nodig heb om de hele constructie op te bouwen, denk ik dat het toch interessanter wordt om kleine investeringen te gaan doen.

                              Zo komt mijn D90 eindelijk nog eens geregeld van pas, maar vooral: kan ik werken aan mijn eigen marketing!

                              Een statief voor het fototoestel heb ik, de flitser (opzetflits) ook, maar verder heb ik volgens mij dan nog nodig:

                              1. Opnametafel, compact liefst (doorgaans moet ik enkel enkele kaartjes of brochures of folders staand of liggend naast elkaar kunnen fotograferen)
                              2. Lampen die ineens ook het licht verdelen, dus geen doeken meer moeten hangen etc.
                              3. ???

                              Doel is: in een hoekje van mijn bureau gewoon de set continu kunnen laten staan opdat ik elke dag snel wat foto's kan maken waar nodig, en niet telkens de hele rimram moet afbouwen en opbouwen en aansluiten enz.

                              Voor het gewicht dat het slechts zal moeten dragen, lijkt deze mij zeer geschikt? http://www.fotokonijnenberg.be/jinbe...-60-x-130-cm-1

                              Voorts iemand tips voor de belichting? Ik heb vaak kaartjes die een matte coating hebben met daarboven een UV-spotlak die dus wel ook op foto's enz. zichtbaar mag zijn.

                              Idealiter moeten de foto's ook zodanig gemaakt kunnen worden dat ik enkele kleurcorrecties kan doen in Lightroom, er snel mijn logo rechtsonder als watermerk opzetten, foto verkleinen en online zwieren. Geen 10 minuten photoshop per foto meer want dat doe ik blijkbaar toch niet wegens tijdsgebrek

                              Ik kijk uit naar jullie tips!

                              Alvast bedankt

                              Bob
                              Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

                              Comment

                              Working...
                              X