Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans

    Hallo iedereen.


    Kan een accersoire voor je witbalans af te stellen nog handig zijn als je digitaal werkt? (bv. een lensdop)
    Zoja, hoe gebruik je dit dan?





    Groetjes,
    Bram

  • #2
    Re: Witbalans

    Een lensdop?
    Een Expodisc (zet je vooraan op je lens) heb ik wel, al moet ik toegeven het ding nog niet zoveel gebruikt te hebben. Maar de meeste van mijn foto's zijn dan ook gemaakt bij natuurlijk licht. Het is pas onder moeilijkere omstandigheden (licht van gemengde bronnen) dat je iets anders nodig hebt. Daarnaast gebruik ik ook wel eens een grijskaart.

    Bovendien: in RAW schieten, dan kun je achteraf nog altijd je WB 'bijregelen'.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Witbalans

      Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
      Hallo iedereen.


      Kan een accessoire voor je witbalans af te stellen nog handig zijn als je digitaal werkt? (bv. een lensdop)
      zo ging dat vroeger met Betamax video.
      nu gewoon op auto WB zetten en in RAW schieten.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Witbalans

        LesC, ik bedoelde inderedaad zo'n 'expodisc' het noem overal anders dus wist niet goed hoe het hier te vermelden.

        Als ik het goed begrijk heeft die disc dezelfde functie als een grijskaart?

        groetjes,
        Bram

        Comment


        • #5
          Re: Witbalans

          Dezelfde functie (om witbalans manueel in te stellen) wel, in gebruik toch wel anders. En nu "vrees" ik een rechtzetting door de experts terzake : bij een grijskaart heb je te maken met gereflecteerd licht (je schiet de grijskaart), met een Expodisc richt je de camera naar de lichtbron en je maakt een foto.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Witbalans

            Toch mee oppassen, met zo een lensdop richt je op het onderwerp en is het resultaat niet zo als een grijskaart die je eerst bij het onderwerp fotografeert. Ik heb alle verschillende opmerkingen gehoord dat dergelijke lensdop er meermaals naast zit en ze is dan ook niet goedkoop. Ik zou het bij RAW-foto's houden en de witbalans later correct zetten.
            http://www.photo-patricske.be
            Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

            Comment


            • #7
              Re: Witbalans

              Met die lensdop richt je toch net weg van het onderwerp?
              Kan je met de grijskaart niet je witbalans handmatig instellen door deze beeldvullend te fotograferen?

              Ik neem aan dat die "lensdop' dus geen beter resultaat gaat halen dan een grijskaart...het is enkel een ander gadget.

              Comment


              • #8
                Re: Witbalans

                Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                Hallo iedereen.

                Kan een accersoire voor je witbalans af te stellen nog handig zijn als je digitaal werkt?

                Groetjes,
                Bram
                Is ook enkel te gebruiken bij digitaal, analoog had je niet te kiezen, je kon alleen een ander soort film gebruiken, voor kunstlicht bv.

                Zoals hier reeds gezegd in raw werken en nadien kan je nog alle kanten uit.

                Comment


                • #9
                  Re: Witbalans

                  Oorspronkelijk geplaatst door Patricske Bekijk bericht
                  Toch mee oppassen, met zo een lensdop richt je op het onderwerp en is het resultaat niet zo als een grijskaart die je eerst bij het onderwerp fotografeert. Ik heb alle verschillende opmerkingen gehoord dat dergelijke lensdop er meermaals naast zit en ze is dan ook niet goedkoop. Ik zou het bij RAW-foto's houden en de witbalans later correct zetten.
                  Zoals BramDR zelf zegt, en zoals ik hierboven zeg: met zo'n "lensdop" (geen lensdop, hoor, een Expodisc) richt je de camera naar het licht, NIET naar het onderwerp.
                  Hier vind je meer instructies, zelfs video tutorials:


                  Maar het klopt wel dat een Expodisc niet goedkoop is, en dat je wellicht voor dat geld beter andere zaken kunt aanschaffen.
                  Last edited by LesC; 17 maart 2013, 09:30.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment

                  Working...
                  X