Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Update De grens 2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Update De grens 2





    Update: Oeps eerste de verkeerde foto geplaatst

    De grens
    Last edited by Felix69; 16 maart 2013, 11:06.

  • #2
    Re: De grens 2

    Felix,
    als je al ergens software hebt dat een histogram toont moet je daar eens naar kijken.
    Je gaat zien aan de ruimte rechts van je histogram dat deze een stuk helderder en bijgevolg sprankelender kan.

    Groetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

    Comment


    • #3
      Re: De grens 2

      Update is beter wolkenpartij is helder en sneeuw is witter
      Renée

      Comment


      • #4
        Re: De grens 2

        Felix als je een update plaatst kun je dit toch beter even aanduiden in je titel...Anders zien andere mensen niet steeds dat er iets gewijzigd werd.
        Gelukkig heeft Renée deze nog naar boven gehaald.

        Je update ziet er inderdaad al een stuk frisser uit
        Wat betreft een verkeerde uploaden...gebeurt al eens

        Groetjes
        Marc
        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

        Comment


        • #5
          Re: De grens 2

          Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
          Felix,
          als je al ergens software hebt dat een histogram toont moet je daar eens naar kijken.
          Je gaat zien aan de ruimte rechts van je histogram dat deze een stuk helderder en bijgevolg sprankelender kan.

          Groetjes
          Marc
          Bedankt voor de reactie Marc. Maar ik heb me de laatste tijd een beetje zitten verdiepen over het thema "Histogram" wat in het begin niet zo gemakkelijk lijkt als de meeste zouden denken. Iedereen die daar iets over publiceert op het internet of in boeken hebben daar een ander zicht op en dat brengt je soms wel eens in de war, begrijpelijk ook. In dit geval had je wel gelijk dat er rechts nog een stuk over was zodat de foto er iets sprankelender kon uitzien maar als er links en rechts een stukje niet benut wordt betekend dat nog niet dat de foto daardoor niet goed van kleur en belichting zou zijn. Wanneer je rechts een hoge piek bereikt dan zit je zeker overbelicht, zelfde met links dan zit je erg onderbelicht. Wanneer je links en rechts een stuk(je) niet gebruikt kan dit dan nog altijd een goed belichte foto zijn. Dit even gezegd over de geplaatste foto want in feite waren de wolken niet zo fel en over de sneeuw lag er al een licht bruine laag stof door de auto's die de onverharde landwegen gebruiken. Voor mij is een foto een weergave van een plaats zoals ze eigenlijk is op het moment van opname en kan door de maker in alle richting gemanipuleerd worden om deze alleen maar frisser en mooier op te maken. Maar in dit geval had je wel gelijk om het histogram aan te passen wat eigenlijk al was gedaan maar de verkeerde foto was gepost met de kleuren hoe het eigenlijk wel was daar ter plaatse.

          Gr, Daniel.

          Comment


          • #6
            Re: De grens 2

            Felix,
            misschien eerst toch nog eens herhalen dat de persoon die de foto neemt, voor mij toch, altijd het laatste woord heeft. Hetgeen men je hier probeert mee te geven zijn tips voor verbetering of suggesties. Dit leidt helemaal niet tot verplichting. Als u vind dat de eerste meer de werkelijkheid benadert dan zal dat wel zo zijn. Jij was er tenslotte en de mensen die de foto bekijken niet.
            Soms zie ik hemelen of landschappen passeren waarvan ik denk...dat heb ik nog nooit in het echt gezien. Is het daarom een slechte foto ? Niet per sé. Daar komen dan verschillende meningen op. Een mening is iets dat je kan meenemen of waar je het niet met eens bent. Je kunt een foto inderdaad zodanig bewerken dat er zelfs kleuren in terecht komen die er niet in thuis horen. Dan nog kun je verschillende meningen over die foto krijgen. Als het te erg wordt met je foto of jouw uitgesproken mening dan kun je wel eens alleen komen te staan met die mening.
            Enfin het komt er op neer dat je jezelf tot niets verplicht moet voelen.
            Zelf, wegens een kleiner kleurendefect, ben ik voor wat betreft mijn foto's nogal aangewezen op technische hulpmiddelen. Het histogram is er daar één van. Voor mijzelf zijn deze hulpmiddelen aanwijzingen en zeker geen verplichtingen.
            Ik denk ook dat een histogram niet per sé langs beide zeiden mooi moet aansluiten. Kom je in je histogram met clipping te zitten dan kun je er tamelijk zeker van zijn dat naargelang deze clipping zich li of re voordoet je dichtgelopen of uitgebrande delen in je foto krijgt. Dus wit of zwart waar geen enkel detail meer in zit.

            Als een fotograaf, meestal een beroeps, een bodyscape maakt zal in 7 op de 10 foto's het zwart nogal veelal volledig dichtgelopen zijn. De bedoeling daarbij is dat door het spelen met licht de fotograaf de nadruk wil leggen op de lijnen en curves. Dit is dan ook intentioneel.

            Ik draai momenteel een viertal programma's die een histogram tonen. Alhoewel dit histogram vier keer identiek zou moeten zijn zie ik daar soms toch lichte afwijkingen op. Waarschijnlijk afhankelijk van de kostprijs van de software en/of de visie van de ontwerper er van...'k weet het niet.
            Wordt de open ruimte li of re in het histogram te groot dan zal volgens mij het histogram wel aantonen dat je toch niet helemaal correct zit.
            Net zoals wetten soms op verschillende wijze geïnterpreteerd worden kan iedereen die iets schrijft of publiceert daar ook een eigen interpretatie aan toekennen.
            Is dus volgens mij beetje nemen/beetje geven situatie en vooral dat proberen doen waar je je goed bij voelt.

            Dus hierboven ook een mening waar je niet akkoord moet mee gaan. In deze beginnershoek is Plaatwerker iemand die al tamelijk lang bezig is met histogram en het volgens mij dan ook heel goed weet te interpreteren. Uit hetgeen ik van hem meen te weten via dit forum denk ik niet dat hij je in de kou zou laten staan mocht je hem daar vragen over stellen.

            Groetjes
            Marc
            Last edited by Brombeer; 17 maart 2013, 05:19.
            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

            Comment


            • #7
              Re: De grens 2

              als de tweede de update is, vind ik die nog minder dan de eesrte opname.
              kijk eens naar de lucht rechtsboven en in het midden die kleuren kloppen toch niet.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: De grens 2

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                als de tweede de update is, vind ik die nog minder dan de eesrte opname.
                kijk eens naar de lucht rechtsboven en in het midden die kleuren kloppen toch niet.
                grt,bouk.
                Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                ... Je kunt een foto inderdaad zodanig bewerken dat er zelfs kleuren in terecht komen die er niet in thuis horen. ...

                Groetjes
                Marc
                Zie #6 (Zegt iemand met een kleurenprobleem...)
                Maar hij is opgeklaard...
                Staat hier nog ergens zo ééntje...

                Groetjes
                Marc
                Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                Comment


                • #9
                  Re: De grens 2

                  Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                  Zie #6 (Zegt iemand met een kleurenprobleem...)
                  OK..maar het nadeel (bij mij) is, als er zoveel tekst wordt angeboden ik het meestal niet lees.
                  sorry.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment

                  Working...
                  X