Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

combinatie D60 / EF 70-200 F4L`

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • combinatie D60 / EF 70-200 F4L`

    Eind maart in de gelukkige omstandigheid om mijn eerste L lens te kopen, een 70-200 F4L. Op de D60 geschroeft en alles wat er uit kwam was niet scherp / niet scherp op de plaats waarop de focus gezet was.

    Lens getest op een 10D en eigenlijk zelfde resultaat. Lens omgeruild en probleem is een stuk minder. Op de korte afstanden is de lens ronduit geweldig, maar als ik bijvoorbeeld schepen fotografeer op zeg 300 meter afstand en ik schiet op 160mm zoom dan is de focus er vaker naast dan dat ie goed is. Zelfs als je op de hand scherpstelt en je de camera laat focussen verziekt ie de focus met als gevolg onscherpe foto's.

    Ik heb altijd gewerkt met 1 AF punt (de center) en overstap naar alle 3 de AF punten levert wel iets verbetering op maar nu krijg je het effect dat bv 2/3 van het schip scherp is en dat deel wat het verst weg is dat is wazig.

    En natuurlijk komt nu het woord diafragma / DOF naar boven . Als ik op een diafragma van 5.6, 160mm zoom schiet en het schip ongeveer 250 meter van me vandaan is (wegvarend) dan begint volgens mij de DOF scherp te zijn vanaf zeg 100 meter tot oneindig.

    Gaat nu de lens de mist in, is de AF van de D60 op lange afstanden gaar of iemand nog goede ideeen ?

    Thanx,

    Wim

  • #2
    [I]
    ...
    nu krijg je het effect dat bv 2/3 van het schip scherp is en dat deel wat het verst weg is dat is wazig.
    ...
    Als ik op een diafragma van 5.6, 160mm zoom schiet en het schip ongeveer 250 meter van me vandaan is (wegvarend) dan begint volgens mij de DOF scherp te zijn vanaf zeg 100 meter tot oneindig.

    Gaat nu de lens de mist in, is de AF van de D60 op lange afstanden gaar of iemand nog goede ideeen ?
    Wim,

    1) DOF vanaf 100m tot oneindig
    2) schip op 250 m afstand
    als beide bovenstaande feiten correct zijn dan kan logischerwijze:
    3) nu krijg je het effect dat bv 2/3 van het schip scherp is en dat deel wat het verst weg is dat is wazig.

    niet correct zijn, dat heeft dan niets met je autofocus te maken
    hier klopt iets niet ?

    ???

    yoda.
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

    Comment


    • #3
      De D60 is ook wel bekend om af en toe problemen te hebben met zijn AF...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Yoda,

        Afstand tot schip zal ongeveer wel kloppen. Die DOF vanaf 100 meter is berekend voor een diafragma van 5.6 met D.O.F. 1.1 (Windows pakketje op photocrack.com).

        Juist omdat je vanaf 100 meter tot oneindig DOF hebt moet dus alles na 100 meter scherp zijn. Nu kan ik me voorstellen dat door alleen een center AF punt te gebruiken er e.e.a. fout gaat. Als je nu alle AF punten gebruikt (zijn er maar 3 bij een D60) dan kan ik me voorstellen dat e.e.a. rechtgetrokken wordt waardoor er een soort van gemiddelde scherpte is voor de hele foto.

        Een idee is AF van de camera maar ik sta open voor andere suggesties. Opvallend is dat ik dat probleem nooit echt gezien heb met bv mijn 28-135 IS USM of mijn 100-300 1/5.6. Het lijkt dus op een combinatie van mijn D60 en die lens.

        CooMa,
        DE D60 is niet idd niet altijd even sterk in zijn AF maar in goede licht omstandigheden (dus zoals nu, goed zonnig) dan moet er geen probleem zijn om te focussen.


        Comment


        • #5
          Originally posted by wimpie
          DE D60 is niet idd niet altijd even sterk in zijn AF maar in goede licht omstandigheden (dus zoals nu, goed zonnig) dan moet er geen probleem zijn om te focussen.
          Wat je hier schrijft, is waar: bij minder goed licht heeft de AF soms moeite om te locken, maar in goeie omstandigheden lukt het doorgaans wel. Wat CooMa eerder bedoelt, denk ik, is dat de focusprecisie van de D30/D60/10D/300D bepaald niet legendarisch is. De enige Canon die ik al heb gebruikt, die de focus ook op oneindig heel precies kan plaatsen, is de 1D.

          Maar dat betekent natuurlijk niet dat al die andere uitstekende toestellen alleen maar slechte foto's maken bij lange focusafstanden. Integendeel, meestal wordt het gebrek aan precisie op die afstanden gecompenseerd door de DOF, zodat niemand er eigenlijk last van heeft. Het feit dat je lens hetzelfde doet op een 10D - die toch een ander AF systeem heeft - laat eerder vermoeden dat de lens niet optimaal functioneert. Het zou best kunnen dat ze het op een ander type toestel (1D bijvoorbeeld) wel perfect doet, maar Canon garandeert nu eenmaal compatibiliteit met al zijn toestellen, dus moeten zij het desnoods maar voor jou oplossen.

          De lens in kwestie wordt af en toe wel eens genoemd in verband met problemen op de 10D/300D, maar dan eerder met backfocus. Ik heb het zelf ook een beetje gehad op korte afstanden, maar sinds die gecalibreerd is, gaat het stukken beter. Die van jou lijkt de focus wellicht iets te veel naar voor te leggen. Vervelend en frustrerend, maar het kan meestal opgelost worden bij Canon Service.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Pieter,

            Voorstel is dus de lens te laten nakijken (zit nog een maand of 10 garantie op). Wat ik zo vreemd vind is dat dit nu de 2e 70-200 F4L is die dan dat probleem zou hebben. De serienummers van de 2 exemplaren die ik had/hen liggen overigens niet zo ver van elkaar dus wellicht een slechte serie.

            Comment

            Working...
            X