Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen & Zweden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Noorwegen & Zweden

    Beste,

    Ik ben nieuw op het forum, maar kon niet echt de gepaste topic vinden om me voor te stellen.
    Mijn naam is Cedric, en heb interesse in fotografie (landschaps-fotografie). Dit is beginnen groeien door mijn reis naar Ijsland vorig jaar.
    Toen had ik een compact camera van 14 megapixel bij en zag toch een verschil (soms zeer groot) in qualiteit, mogelijkheden, effecten,...
    Dus bij deze heb mijn oog laten vallen op een Nikon D3100 met 18-105mm AF lens erbij (site van den borre). Zijn er mensen die hier ervaring mee
    hebben? Is dit een goede camera om te beginnen?

    Nu, waarom ik hier een topic open in reis fotografie is het volgende:
    Ik vertrek deze zomer op trektocht naar Noorwegen en Zweden
    en zou hier graag gebruik maken van een Spiegelreflex (de camera zou ik vroeg genoeg aankopen zodat ik kan oefenen en het toestel goed begrijp).
    Echter weet ik niet hoe ik het toestel moet transporteren tijdens te tochten.

    Ik heb al eens gegoogled en heb gezien dat er "chest bags" bestaan waarin je de camera kan opbergen. Hierbij heb ik echter mijn twijfels of dit het zicht
    niet zal beperken. Je moet toch kunnen zien waar je je voeten zet
    En met een rugzak van ongv. 60 liter waarin kleren e.d. moeten voor 14 dagen is er ook niet echt veel plaats. En altijd je rugzak afdoen als je een foto wil nemen
    is ook niet echt bepaald handig.

    Dus mensen die hier ervaring met hebben: Graag even jullie opmerkingen/bevindingen aub

    Bij deze wil ik jullie alvast bedanken!

    Grtz

  • #2
    Re: Noorwegen & Zweden

    Ja het is een goede camera. Er is altijd beter en mooier, maar het is absoluut een camera waar je mooie resultaten mee kunt behalen. Je zult wel enige moeite willen doen om de basis van fotografie onder de knie te krijgen. Gelukkig zijn hiervoor hele mooie websites waar je de basis principes kunt nalezen, maar ook kunt oefenen. Fotografie is veel oefenen oefenen (doen en nog eens doen)

    Goede basis uitleg vind je op digitalefotografietips.nl. Belangrijke artikelen zijn Diafragma, sluitertijd en ISO zogenaamde belichtingsdriehoek. Als je dit kunt toepassen dan ben je al erg ver ;-)


    Wat betreft transport. Hier zijn verschillende manieren voor. Zelf kan ik je alleen adviseren om eens naar een winkel te gaan en daar aantal mogelijkheden uit te proberen. Tas zoals je zelf al voorstelde, maar ook een strap als een Sun sniper one. Of wellicht toch in je rugzak.

    De camera valt kwa grote en gewicht nog wel mee. ;-)

    Comment


    • #3
      Re: Noorwegen & Zweden

      De camera is zeker goed! Hoe beter je er mee leert werken hoe beter de foto's natuurlijk.

      Als draagsysteem zijn er vele opties...Je kan bijvoorbeeld een gewone snuittas aanschaffen waar je 3100 en 18-105 in passen. Dit is dan de meest 'compacte' optie denk ik.
      Reken er maar op dat je je cameratas bij je draagt om snel aan je nieuwe speelgoed te kunnen.
      Er zijn ook types heupriemen die je kan aanpassen (http://www.cameranu.nl/nl/accessoire...der/c400_16764).
      De gewone heuptas, maar dit zal niet samengaan met je trekrugzak.

      Als je je trekrugzak de hele dag meedraagt kan je misschien best voor een 'compacte' snuittas gaan om een beetje extra bescherming te hebben als je de camera wegsteekt. Tijdens je wandeling kan je dan de camera aan je rugzak bevestigen om deze zo niet rond je nek te dragen (dit kan ook op verschillende manieren natuurlijk!)

      Veel succes en plezier!

      Comment


      • #4
        Re: Noorwegen & Zweden

        Ik heb 2weken terug de 3200 gekocht. Is leuk speelgoed, en meer dan genoeg als beginner.
        Vergeet ook geen degelijke regenhoes voor over je tas, zeker als je met de rugzak op wandel bent.
        De site (naast BD's praktijk, forum en vraagbaak) www.digitalefotografietips.nl is zeker een aanrader. Als je er een uurtje op leest en klikt, snap je de basis al behoorlijk.

        Comment


        • #5
          Re: Noorwegen & Zweden

          Neem ipv van een DSLR een systeemcamera.
          Kwaliteit vandaag de dag zeker zo goed als een DSLR maar vele male lichter en kleiner. Ideaal dus voor reisfotografie.
          Surfzeeuw
          Panasonic G3

          Comment


          • #6
            Re: Noorwegen & Zweden

            Oorspronkelijk geplaatst door Surfzeeuw Bekijk bericht
            Neem ipv van een DSLR een systeemcamera.
            Kwaliteit vandaag de dag zeker zo goed als een DSLR maar vele male lichter en kleiner. Ideaal dus voor reisfotografie.
            Zelf bezit ik een Sony Nex 5r + 16-50. Mijn persoonlijke voorkeur is toch wel de 5D III 24-70 II. In gevallen dat mensen schuw zijn. Dan is vaak een kleine camera zoals de Nex wat praktischer.

            Ik vind het persoonlijk niet erg om met een rugzak rond te lopen met een dslr erin en statief eraan, maar Nex zit er ook gewoon netjes in

            Oorspronkelijk geplaatst door janvanlandeghem Bekijk bericht
            Ik heb 2weken terug de 3200 gekocht. Is leuk speelgoed, en meer dan genoeg als beginner.
            Vergeet ook geen degelijke regenhoes voor over je tas, zeker als je met de rugzak op wandel bent.
            De site (naast BD's praktijk, forum en vraagbaak) www.digitalefotografietips.nl is zeker een aanrader. Als je er een uurtje op leest en klikt, snap je de basis al behoorlijk.
            Tussen begrijpen en toepassen zit toch wel een verschil. Het toepassen van de gelezen theorie is vaak toch lastiger als sommige doen denken. Het is niet voor iedereen appeltje eitje ;-)

            Comment


            • #7
              Re: Noorwegen & Zweden

              Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
              Zelf bezit ik een Sony Nex 5r + 16-50. Mijn persoonlijke voorkeur is toch wel de 5D III 24-70 II. In gevallen dat mensen schuw zijn. Dan is vaak een kleine camera zoals de Nex wat praktischer.

              Ik vind het persoonlijk niet erg om met een rugzak rond te lopen met een dslr erin en statief eraan, maar Nex zit er ook gewoon netjes in
              14 dagen rondlopen in het N-S grensbied met een rugzak van 60 liter met al je kleren, eten en naar ik aanneem ook een tent, mat, slaapzak, kookgerei.. (dat begreep ik toch van de OP) en dan nog een 5D met statief.
              DIEP respect. Ik kan het niet meer.

              Comment


              • #8
                Re: Noorwegen & Zweden

                Oorspronkelijk geplaatst door Surfzeeuw Bekijk bericht
                Neem ipv van een DSLR een systeemcamera.
                Kwaliteit vandaag de dag zeker zo goed als een DSLR maar vele male lichter en kleiner. Ideaal dus voor reisfotografie.
                Jammer alleen dat de lenzen niet vele male kleiner en lichter zijn.
                Schiet je weinig mee op.

                Comment


                • #9
                  Re: Noorwegen & Zweden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Jammer alleen dat de lenzen niet vele male kleiner en lichter zijn.
                  Schiet je weinig mee op.
                  Bij een Sony NEX vind ik persoonlijk de objectieven veel te groot in verhouding tot de body. Zelf gebruik ik een Nikon V1 systeemcamera en de objectieven die daarbij gebruikt worden zijn niet zo groot, waardoor het allemaal goed is mee te nemen.
                  Het blijft natuurlijk een afweging wat de TS allemaal wil met de camera...dit zal deels ook de keuze gaan uitmaken tussen een DSLR of een systeemcamera. Daarnaast is ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk de ruimte die een beetje DSLR inneemt...een simpel tasje is hier nooit voor te gebruiken...
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Noorwegen & Zweden

                    Sony Nexen hebben een APS-c sensor en de Nikon V1's een veel kleinere, dat verklaart natuurlijk het verschil in grootte van de lenzen.
                    Zolang de sensor groot is (betere beeldkwaliteit in potentie) blijven de lenzen groot en kan je net zo goed een DSLR met kleine body nemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Noorwegen & Zweden

                      Kijk eens verder dan de Sony's en Nikon's.
                      Het 4/3 systeem (Olympus & Panasonic) bieden hele goede cams en een breed assortiment aan lenzen.
                      Kwalitatief als een DSLR met kleine lenzen (met name Panasonic heeft een paar hele compacte lenzen).

                      Het verhoogt je vakantieplezier als je niet teveel volume en gewicht mee hoef te sjouwen.
                      Surfzeeuw
                      Panasonic G3

                      Comment


                      • #12
                        Re: Noorwegen & Zweden

                        Tja, 4/3 zit er ergens tussenin, zowel qua sensormaat als grootte/gewicht lenzen.
                        Niet heel erg opmerkelijk, maar voor echt veel minder moet je toch naar kleinere sensoren toe.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Noorwegen & Zweden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                          Tja, 4/3 zit er ergens tussenin, zowel qua sensormaat als grootte/gewicht lenzen.
                          Niet heel erg opmerkelijk, maar voor echt veel minder moet je toch naar kleinere sensoren toe.
                          Bedoel overigens de m4/3 cams/lenzen van Oly & Pana.
                          Erg compact en kwalitatief zeer goed.
                          Surfzeeuw
                          Panasonic G3

                          Comment


                          • #14
                            Re: Noorwegen & Zweden

                            Voor dergelijke tocht (die ik persoonlijk zeker niet meer zou aankunnen) zou ik mijn Canon G10 verkiezen boven mijn 60D.
                            Past nog net in een jaszak en ik zie geen of weinig verschil tussen mijn foto's genomen met de één of met de ander.
                            Voor mij zijn de foto's uit beide even goed..... of misschien wel even slecht, wie zal het zeggen .
                            Groetjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Noorwegen & Zweden

                              Neem je vrouw mee? En laat haar zeulen met die 60L tas?

                              Zelf vertrek ik ook naar Noorwegen op 5 juni, eerst gaan we 7 dagen de Lofoten doen en dan 13 dagen "rondtrekken" in het zuiden van Noorwegen. Het verschil met jou is dat we de eerste 7 dagen met een huurauto "rondtrekken" van hutje tot hutje. En in het zuiden met een camper van camping tot camping... tijd genoeg om 's avonds rustig mijn tijd te nemen voor wat foto's te nemen

                              Zelf zou ik niet met een 60L tas rond lopen om dan nog eens een extra tas bij te hebben voor mijn toestel. Maar mocht je het toch willen doen heb je nog altijd heuptassen die je kan gebruiken voor een body en een lensje. Andere lenzen steek je dan wat dieper weg in je 60L tas. En anders zou ik gewoon een Canon G15 nemen, robuust, klein,genoeg opties,... Zeker als je beginnend fotograaf bent zou ik eender uitkijken naar een G15 bijvoorbeeld. 2 weken rondzeulen met je eerste SLR om achteraf te zien dat je foto's maar zus en zo zijn... Dan kan je beter genieten van je reis met een (bijvoorbeeld) G15.
                              Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

                              Comment

                              Working...
                              X