Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

    Beste

    Ik zou graag van een interieurfoto de belangsrijkste lijnen willen overhouden zodat dit heel minimalistoisch wordt maar toch nog herkenbaar...een totaliteit van lijnen dus (bv witte lijnen op zwart) en dat het interieur op zcih nog herkenbaar is ...

    weet iemand welke filter is hierbest gebruik en welke nabewerkingen beste zijn om dit optimaal en scherp te hebben (scherpe lijnen ..)

    alvast hartelijk dank

  • #2
    Re: lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

    Moderator Note: Best even vermelden aan welk programma je denkt. Zowel Lightroom als Photoshop als... kunnen filters toepassen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

      ga dit draadje zeker volgen.
      begrijp er nu nl nog niets van.
      wat is bv minimalistoisch...?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

        Minimalistisch vermoed ik, een beetje zoals ik gedaan heb met mijn portret in het Nieuwe Smoelenboek, maar nog uitgesprokener.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

          alvats dank voor jullie reactie !

          Ik probeerde dit zelf met photoshop - invert en dan filter skecth - om dus alleen een schets image te houden - maar dan lijnen zijn dan nog wazig .. ik zou graag een statisch stevig lijnenspel willen overhouden van een interieur - alsof de elementen op zich getekend zijn - inderdaad, een beetje zals uw ene foto Les C...

          is dit iets duidelijker ? kzou hier een snip willen toevoegen om mijn eerste proef te tonen, maar dit lukt niet - ben hier net nieuw ...

          vrgr!

          Comment


          • #6
            Re: lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

            Bedoel je iets gelijk dit
            Dit is wel gemaakt in Gimp
            https://ggpics.be/

            Comment


            • #7
              Re: lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

              ja, inderdaad - kan je zeggen welke weg ik hiervoor kan volgen? is er d eoptie om dan minder lijntjes te hebben, zodat ik alleen de stevige buitenlijnen overhoud ??

              Comment


              • #8
                Re: lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

                Om een foto hier te plaatsen:
                1. Lees http://home.scarlet.be/webboy/PC-web-BD.pdf
                2. Creëer een gratis account, bv op Photobucket
                3. Werk je foto af naar BDnormen, dwz langste zijde max. 900 pixels
                4. Uploaden naar je gratis account en juiste link kopiëren.
                5. Als de IMG-tags niet meegekomen zijn, je link tussen [IMG] en [/IMG] plaatsen.
                6. Bij voorkeur, eerst oefenen in ons Testforum.

                Mijn gelinkte foto was een werkje voor school (CVO en dat was PS CS4 NL). In het kort:
                1. Foto afwerken qua niveaus, grootte, scherpte...
                2. Laag dupliceren (Ctrl-J)
                3. Minder verzadiging (Ctrl-Shift-U)
                4. Laag dupliceren (Ctrl-J)
                5. Afbeelding>Aanpassingen>Negatief
                6. Filter>Vervagen>Gaussiaans vervagen (straal: 24,2)
                7. Overvloeimodus van laag op kleur tegenhouden.
                Zo zien de lagen er bij mij in CS6 engelstalig uit:

                Je zou nog via een laagmasker nog lijnen kunnen laten 'verdwijnen', indien gewenst.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

                  Ik ga het ff bekijken want dit is gemaakt in 2010 en een oefening in Gimp. Zo gauw ik het op een lijntje heb laat hier de werkwijze.
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

                    Hier de basis tut van Gimp.maar om het bovenstaand effect te verkrijgen en te verhogen heb ik enkele handelingen herhaald, maar om alleen de buitenste lijnen te behouden kan ik je niet helpen. Simpel misschien maar je kan de binnenste stukken selecteren en inkleuren. Of een object selecteren vullen met zwart en een lijn tekenen op de selectie. Ik zit maar wat te brainstormen maar misschien kan je er wat mee.
                    Ik vind de opzet van de contouren lijn interessant, en ga zelf eens op onderzoek hoe dit te verwezenlijken, grt
                    https://ggpics.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: lijnenspel van foto overhouden - minimalisatie :welke filter?

                      Het NL van bovenstaande tut. Start Gimp en open de gewenste foto. Hieronder de basis.
                      Dupliceer voor de zekerheid de Achtergrond laag > Laag dupliceren
                      Selecteer deze gedupliceerde laag.
                      Kies “Kleuren” > “desatureren” en vink “helderheid” aan om de foto zwart/wit te maken.
                      Dupliceer deze grijstinten-foto.
                      Foto omzetten naar tekening

                      Pas op deze laag het Difference of Gaussians filter toe. >filters> Randen > “Difference of Gaussians” met de volgende waarden: ◦Straal 1: 4px
                      ◦Straal 2: 2px
                      ◦Vink normaliseren aan
                      ◦Vink inverse aan. En het converteren kan ff duren. Niet onderbreken, hangt natuurlijk af van je tekenkracht.
                      En dan.Om het effect te versterken ga je naar kleuren> contrast en helderheid en zet je bv -100 en contrast + 100. maar hier kan je in geven en nemen naargelang het effect dat je wil.
                      Of tweemaal of meer desatureren, of helderheid omkeren van de kleuren, ook weer voor het gewenst effect. Of verscherpen.Een beetje experementeren tot het gewenst effect met de gegeven tools.
                      Enjoy, grt
                      https://ggpics.be/

                      Comment

                      Working...
                      X