Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorse lucht met kleurtjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Noorse lucht met kleurtjes

    Verleden week mocht ik nog eens een poging ondernemen om Aurora Borealis vast te leggen.
    Voordeel: bij een trip verleden jaar deden we een uitstap met een professionele fotograaf die enkele broodnodige tips gaf en die kennis werd nu hopelijk correct toegepast. Op 5 nachten, waarvan 2 in een cabin weg van de lichtpollutie hebben we twee keer het geluk gehad dat de bewolking open genoeg was om een vrij zicht te hebben.

    Van de ongeveer 450 foto's zou ik er enkele ter beoordeling posten. Wie weet kan/mag ik nog een terug om het beter te doen


    Deze was de eerste avond en niet echt intens.

    Make - NIKON CORPORATION
    Model - NIKON D90
    ExposureTime - 30 seconds
    FNumber - 2.80
    ExposureProgram - Manual control
    ISOSpeedRatings - 2000
    DateTimeOriginal - 2013:03:06 20:52:23
    ShutterSpeedValue - 30 seconds
    MeteringMode - Center weighted average
    FocalLength - 11.00 mm
    ExposureMode - Manual
    White Balance - Manual
    FocalLengthIn35mmFilm - 16 mm
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

  • #2
    Re: Noorse lucht met kleurtjes

    Prachtig
    Zeer knap dit verschijnsel vastgelegd.
    mvg,
    Eddy
    Smaken verschillen

    Comment


    • #3
      Re: Noorse lucht met kleurtjes

      Heel knap, pracht van een plaat. Zendamateur?
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: Noorse lucht met kleurtjes

        Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
        Zendamateur?
        Yup, redelijk duidelijk toch
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Noorse lucht met kleurtjes

          Sowieso een indrukwekkend natuurverschijnsel.

          Stoort de vreemde reflectie van de lichten in het water jou niet?
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

          Comment


          • #6
            Re: Noorse lucht met kleurtjes

            Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
            Sowieso een indrukwekkend natuurverschijnsel.

            Stoort de vreemde reflectie van de lichten in het water jou niet?
            Als je hier een verticale perspectiefcorrectie doet verlies je 1/5 van de foto maar je opmerking is terecht.
            Voor mij haalt de sfeer het hier van een correcte reflectie.
            mvg,
            Eddy
            Smaken verschillen

            Comment


            • #7
              Re: Noorse lucht met kleurtjes

              Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
              Sowieso een indrukwekkend natuurverschijnsel.

              Stoort de vreemde reflectie van de lichten in het water jou niet?
              Stoort mij ook niet. Dit is nu eenmaal wat je zou verwachten met zo een lens.

              Dat je een gebouw probeert recht te zetten, tot daar aan toe, maar voor een landschap mag de eigenschap van de lens voor mij ook duidelijk zichtbaar zijn. Dit is nu eenmaal wat een breedhoeklens doet, of zie ik dat verkeerd?

              Ik vind het in deze foto in ieder geval meer een meerwaarde dan iets negatiefs.
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

              Comment


              • #8
                Re: Noorse lucht met kleurtjes

                Wat mij eerst opviel was de stand van de sparren uiterst links in de foto.
                Maar neem dit er graag bij, bij dit mooie natuurverschijnsel

                Groetjes
                Marc
                Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                Comment


                • #9
                  Re: Noorse lucht met kleurtjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
                  Als je hier een verticale perspectiefcorrectie doet verlies je 1/5 van de foto maar je opmerking is terecht.
                  Voor mij haalt de sfeer het hier van een correcte reflectie.
                  mvg,
                  Eddy
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                  Stoort mij ook niet. Dit is nu eenmaal wat je zou verwachten met zo een lens.

                  Dat je een gebouw probeert recht te zetten, tot daar aan toe, maar voor een landschap mag de eigenschap van de lens voor mij ook duidelijk zichtbaar zijn. Dit is nu eenmaal wat een breedhoeklens doet, of zie ik dat verkeerd?

                  Ik vind het in deze foto in ieder geval meer een meerwaarde dan iets negatiefs.
                  Ik denk dat het goed mogelijk is om de sfeer te behouden.
                  Je verplaatst de vertekening naar een ander deel van de foto.
                  Van waardering geniet ik.
                  Van kritiek leer ik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Noorse lucht met kleurtjes

                    Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                    Ik denk dat het goed mogelijk is om de sfeer te behouden.
                    https://lh5.googleusercontent.com/-a...1-3%2520pw.jpg
                    mooi gedaan.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Noorse lucht met kleurtjes

                      Ik vond aanvankelijk het natuurverschijnsel op zich mooier als de foto zelf, maar gelukkig heeft Plaatwerker er zijn schouders eens onder gestoken en werd het toch nog een mooie op die manier. Lenscorrectie heeft voor iets z'n reden van bestaan toch. Het is niet omdat er iets spectaculairs op een foto te zien is dat al de rest mag/moet vergeten worden. Dat is mijn persoonlijke mening.
                      Groetjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Noorse lucht met kleurtjes

                        Erg mooi, gelukkig heeft je camera het niet laten afweten! (heb al anderen gehoord)
                        vriendelijke groeten, Sien

                        Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Noorse lucht met kleurtjes

                          Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                          Ik denk dat het goed mogelijk is om de sfeer te behouden.
                          Je verplaatst de vertekening naar een ander deel van de foto.
                          Het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je een JPG hebt bewerkt, maar ik vind deze foto op niets trekken. De sterren zijn nu heel onscherp en er is veel meer ruis in de lucht van de foto te zien. Misschien, indien je van een RAW kunt werken, dat het dan de oorspronkelijke foto beter kan benaderen.

                          Maar, ik vind het rechtzetten van de foto in dit geval helemaal geen meerwaarde hebben. Maar dat is mijn bescheiden mening, natuurlijk. Ik denk dat één ieder zelf moet beslissen of ze dat willen doen of niet.


                          Trouwens, ik weet niet of er hier fotografen aanwezig zijn van de oude garde, maar kon je die lens correcties in de tijd van analoge fotografie ook al doen? Of was dat onbegonnen werk toen?

                          Hiermee wil ik niet zeggen dat je het daarom nu niet moet doen, nu dat het wel simpel kan, maar die vraag vormde zich wel in mijn hersenen bij dit topic.
                          Mvg,
                          Rudy Mas
                          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Noorse lucht met kleurtjes

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                            ... Trouwens, ik weet niet of er hier fotografen aanwezig zijn van de oude garde, maar kon je die lens correcties in de tijd van analoge fotografie ook al doen? Of was dat onbegonnen werk toen?

                            Hiermee wil ik niet zeggen dat je het daarom nu niet moet doen, nu dat het wel simpel kan, maar die vraag vormde zich wel in mijn hersenen bij dit topic.
                            Ook in de analoge tijd was dat mogelijk. Of dat ook in de gewone doka's
                            werd gedaan, weet ik niet (ik deed het niet). Wel weet ik dat reeds in de
                            vijftiger jaren hele machines werden gebouwd om luchtfoto's voor de
                            kartografie te corrigeren voor lens- en perspectiefvertekeningen.
                            Van waardering geniet ik.
                            Van kritiek leer ik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Noorse lucht met kleurtjes

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                              Trouwens, ik weet niet of er hier fotografen aanwezig zijn van de oude garde, maar kon je die lens correcties in de tijd van analoge fotografie ook al doen? Of was dat onbegonnen werk toen?

                              Hiermee wil ik niet zeggen dat je het daarom nu niet moet doen, nu dat het wel simpel kan, maar die vraag vormde zich wel in mijn hersenen bij dit topic.
                              Mij mag U gerust van de oude garde noemen, ik heb daar geen enkel probleem mee. Ik noem het eerder veel ervaring hebben, maar soit.
                              Het is niet omdat ik nog de tijd gekend heb zonder PC, zonder digitale fotografie.... en ik kan nog een tijdje doorgaan, dat ik in die tijd (moet) blijven leven.
                              Er zijn er hier ook reeds geweest die helemaal 'niks' moesten hebben van fotobewerking......en dat houden ze meestal een paar weken vol.
                              Brengt U nog berichten over met de tamtam of met een loopjongen of heeft U een GSM of smartphone of nog iets meer gesofistikeerd ?
                              Als U niet wil meegaan met uw tijd, dan heb ik daar geen enkel probleem mee....... dit vormde zich in mijn oude hersenen bij het lezen van uw reactie .
                              Groetjes

                              Comment

                              Working...
                              X