Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom vraag

    Foto's die ik thuis vanop mijn Imac importeer komen in de map afbeeldingen te saan op mijn Imac.
    Nu volg ik ook avondschool en gebruik daar dus een andere computer.
    Ik heb de catalogus van LR op een usb stick staan die ik steeds meeneem naar de les.
    IS er nu geen mogelijkheid om LR in te stellen om de orginele bestanden ergens anders te bewaren?
    Nu moet ik steeds de foto's thuis en in de les importeren.
    Ik dacht eraan om eerst de foto's van mijn toestel gewoon te kopiëren naar een externe HD maar Imac ziet mijn toestel niet in de finder(verkenner)

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Lightroom vraag

    Importeer jij van je camera de foto's rechtstreeks in Lightroom?
    Ik doe dat niet: ik importeer de jpg's rechtstreeks in iPhoto, de RAW's via Bridge naar een externe HD (omwille van hun grootte).
    Enkel die RAW's die ik ga bewerken in Lightroom zal ik in Lightroom importeren, maar opgelet: de foto's blijven gewoon staan waar ze stonden (op die externe HD dus), maar vanuit LR wordt er een link gelegd.
    Ik heb mijn LR in het Engels staan (als Engelsman, maar ook omwille van de vele E tutorials op het net), maar bij import zie ik bovenaan dit staan:


    Ik voeg dus toe aan mijn catalogus, maar laat daarbij de originele locatie van mijn bestanden ongemoeid.
    Misschien moet je in die richting denken?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom vraag

      Zo zou ik het ook wel willen doen,maar probleem is dat ik de camera niet "zie" op mijn Imac.
      Hij is er wel want anders zou ik niet kunne importeren.
      Nu plots schiet me iets te binnen,maar kan het niet testen want camera is aan het opladen(batterij)
      Later dus ff proberen.

      mvg
      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
      schitterende maltwhisky op de kast

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom vraag

        Klopt, ook mijn iMac "ziet" geen aangesloten camera. De programma's op mijn iMac (Lightroom, Aperture, iPhoto, EOS Utility...) wel.
        In zo'n geval zou ik gebruik maken van een card reader. Die zie je wel (als een externe schijf) op de Finder.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom vraag

          Ik werk ook op een imac en een pc.
          Mijn foto's staan op een draagbare externe schijf. Ook de lightroomcatalogen.
          Ik kan deze catalogen openen en bewerken zowel vanuit de imac als vanuit de pc.
          Onlangs heb ik dit zo ook gedaan op een usbstick, maar dat gaat veel te traag.

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom vraag

            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            Mijn foto's staan op een draagbare externe schijf.
            Kopieer je die dan eerst van je toestel naar de externe HD?
            Volgens mij moet je ergens in LR kunne instellen waar hij de orginele,geimporteerde foto's zet.

            mvg
            Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
            schitterende maltwhisky op de kast

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom vraag

              Gevonden,rechts op het scherm staat er bij bestemming,al wat ik zocht.
              Ik was blijkbaar blind!

              mvg
              Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
              schitterende maltwhisky op de kast

              Comment

              Working...
              X