Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Glasreflectie zoo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Glasreflectie zoo

    Hallo iedereen,


    Ik zou graag een keertje in de Zoo in Antwerpen, plankendael... (misschien ook wel eens auquatopia) wat gaan fotograferen. Voor zover ik mij herinner zitten daar wel wat beestjes achter glas. De verlichting in de wandelgangen en de belichting in die aquaria is meestal toch ook niet echt ideaal.

    Kan ik dit best oplossen met een pola? Of zijn er andere oplossingen?

    Als het bijna enkel met een pola kan ben ik aan het twijfelen op welke lens ik deze nu zou zetten. Deze filter zou ik toch niet zo vaak gebruiken denk ik, dus grote investeringen zitten er niet in. mogelijke lenzen 35, 50, 100macro, 18-105.
    Ik heb ook een oude 28-85 en een 55-300 maar die hun minimale focusafstand is volgend mij te groot om binnen foto's te kunnen nemen van grotendeels kleine aquaria.

    Alle ideeën zijn welkom. Is zo een cokin symsteem misschien een goede oplossing om dan enkel lensadapters te komen en slechts een keer de filter?
    Last edited by BramDR; 10 maart 2013, 18:32.

  • #2
    Re: Glasreflectie zoo

    Als er al weinig licht is, dan zal het niet gemakkelijk worden om nog foto's te maken met een polarisatiefilter.
    Een polarisatiefilter kan tot 2 stops licht tegenhouden
    Als je zonder filter op bijvoorbeeld iso 400 moet fotograferen, dan zal je de camera op iso 1600 moeten zetten om met dezelfde diafragma-opening dezelfde sluitertijd te behouden met een polarisatiefilter.

    Voor de meeste lenzen kan je rubberen zonnekappen kopen, die je vastschroeft in de schroefdraad die dient om filters te monteren.
    Koop een voldoende brede rubberen zonnekap (die geen vignetting geeft bij de gebruikte lens), zet die op je lens, en zet de rubberen zonnekap dan tegen het glas.
    Op die manier krijg je geen reflecties op het glas.
    Last edited by Black B@ndit; 10 maart 2013, 19:41.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Glasreflectie zoo

      Dat weinig licht is inderdaad waar ik een beetje voor vrees met die pola. Heel erg bedankt voor de tip met de zonnekap!

      Ik heb 2 modellen gevonden van rubberen zonnekap maar ik ken deze verkoper/site niet.



      Kent y nog plaatsen waar dit soort rubberen zonnekap (liefst goedkoop) te vinden is?

      Alvast heel erg bedankt!

      Comment


      • #4
        Re: Glasreflectie zoo

        Fototools is betrouwbaar.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

        Comment


        • #5
          Re: Glasreflectie zoo

          ik weet niet welke millimeters je filterdraden zijn, maar ik heb hier nog drie rubberen zonnekappen liggen (52mm, 55mm en 58mm ). Deze mogen weg aangezien ik geen lenzen meer heb met deze filtermaten. Heb ook nog hoop filters met deze maten. Ik ben bezig met alles op te ruimen en foto's van te nemen. Indien interesse in iets stuur je maar een pb en stuur ik u foto's of dergelijke door of kan je eens langskomen om het te bekijken.

          Comment


          • #6
            Re: Glasreflectie zoo

            Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
            ...Ik zou graag een keertje in de Zoo in Antwerpen, plankendael... (misschien ook wel eens auquatopia) wat gaan fotograferen. Voor zover ik mij herinner zitten daar wel wat beestjes achter glas. De verlichting in de wandelgangen en de belichting in die aquaria is meestal toch ook niet echt ideaal.... Kan ik dit best oplossen met een pola? Of zijn er andere oplossingen?
            KISS: Misschien gewoon je objectief tegen het glas van de beestenbak zetten en niet kortbij focussen alsook niet te hard afstoppen (kwestie van geen vlekken op de binnenkant van de beglazing in beeld te brengen, de buitenkant kan je zelf opblinken)... Heb ik nog niet uitgeprobeerd maar het lijkt me wel te doen omdat je dan de reflectie van de wandelgang al limiteert. En dan misschien zelfs nog eens on-camera schuinboven opflitsen indien nodig. Wellicht zal de juiste flitshoek terplaatse uitgezocht moeten worden... Een doorsnee middenzoom op z'n f-softspot lijkt me voor zo'n stunt wel ok.

            Veel succes,
            F.

            Comment


            • #7
              Re: Glasreflectie zoo

              Met flits is niet echt een optie denk ik. Dit wordt meestal toch verboden.
              .

              Comment


              • #8
                Re: Glasreflectie zoo

                Speciaal om door glas te fotograferen is ook iets te koop dat op een zakje/buis in zwart vilt lijkt met aan het uiteinde een soort zuignap die je tegen het glas plakt. Dat belet dat er licht van opzij naar binnen komt en voor reflecties zorgt. Is hetzelfde principe als met zo'n rubberen kap. Weet niet meer waar ik het te koop gezien had (amerikaanse site) en was vrij duur voor wat het was, dus misschien kan je met wat zwart vilt zoiets zelf ineen knutselen als het toch maar voor sporadisch gebruik is ?
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                Comment

                Working...
                X