Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ongewenst grijs lijntje na "bestand - nieuw"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ongewenst grijs lijntje na "bestand - nieuw"

    Ik volg momenteel een cursus photoshop via seniorennet.be. Ik ben daar op een probleem gestoten waar nog ik, noch de moderatoren van de cursus momenteel een antwoord op hebben. Vermoedelijk betreft het ergens een instelling, maar ik heb al vanalles geprobeerd en vind geen oplossing. Daarom probeer ik het via deze weg.

    Als ik een nieuw bestand aanmaak met een witte achtergrond komt er onderaan en rechts een dun grijs lijntje. Het lijkt een beetje op een soort slagschaduw, maar ik heb nog geen enkele bewerking of effect toegevoegd, maar toch is er blijkbaar een randje. Iemand enig idee hoe ik dit kan verwijderen.

    Als ik de achtergrond vergroot via canvas vergroten en is het lijntje duidelijk zichtbaar, en kan ik met het gommetje verwijderen. Als ik dan via het uitsnijgereedschap opnieuw naar het oorspronkelijk formaat ga en alles opsla als jpg is het lijntje er terug .

    Wie kan me helpen?

  • #2
    Re: Ongewenst grijs lijntje na "bestand - nieuw"

    Oorspronkelijk geplaatst door Kiekemoes Bekijk bericht
    Ik volg momenteel een cursus photoshop via seniorennet.be. Ik ben daar op een probleem gestoten waar nog ik, noch de moderatoren van de cursus momenteel een antwoord op hebben. Vermoedelijk betreft het ergens een instelling, maar ik heb al vanalles geprobeerd en vind geen oplossing. Daarom probeer ik het via deze weg.

    Als ik een nieuw bestand aanmaak met een witte achtergrond komt er onderaan en rechts een dun grijs lijntje. Het lijkt een beetje op een soort slagschaduw, maar ik heb nog geen enkele bewerking of effect toegevoegd, maar toch is er blijkbaar een randje. Iemand enig idee hoe ik dit kan verwijderen.

    Als ik de achtergrond vergroot via canvas vergroten en is het lijntje duidelijk zichtbaar, en kan ik met het gommetje verwijderen. Als ik dan via het uitsnijgereedschap opnieuw naar het oorspronkelijk formaat ga en alles opsla als jpg is het lijntje er terug .

    Wie kan me helpen?
    Het is simpel: je gaat naar bewerken>voorkeuren>interface>modus standaardscherm>en daar stel je oftewel "slagschaduw in, oftewel "lijn" ( dat is wat bij jou ingesteld zal zijn ), oftewel "geen".

    Walter
    D850

    Comment


    • #3
      Re: Ongewenst grijs lijntje na "bestand - nieuw"

      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
      Het is simpel: je gaat naar bewerken>voorkeuren>interface>modus standaardscherm>en daar stel je oftewel "slagschaduw in, oftewel "lijn" ( dat is wat bij jou ingesteld zal zijn ), oftewel "geen".

      Walter
      Ik had dat al geprobeerd, maar ik blijf zowel onderaan als rechts een grijs lijnje behouden. De rand van "modus standaardscherm" staat net als de twee andere opties op "geen". Ik vermoed dat het iets zal zijn bij het opslaan van de bestanden (jpg), maar ik weet niet wat.

      Comment


      • #4
        Re: Ongewenst grijs lijntje na "bestand - nieuw"

        Ik dacht ook dat het om een voorkeur (preference) ging, maar toen je zei dat je het kon weggommen...
        Kun je zo'n bestand hier plaatsen, zodat wij het ook eens kunnen bekijken? Om welke versie van Photoshop gaat het trouwens?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Ongewenst grijs lijntje na "bestand - nieuw"

          Het wordt eigenlijk alleen maar gekker. als ik de foto's upload naar photobukket (om ze hier te kunnen weergeven) zijn de lijntjes verdwenen. Als ik de foto naar mezelf doormail en open in Windows live photo gallery, zijn de lijntjes er wel.

          Comment


          • #6
            Re: Ongewenst grijs lijntje na "bestand - nieuw"

            Tja... moeilijk hé. Zijn ze er of zijn ze er niet? Volgens mij een optische illusie, maar aan jou om te bewijzen dat ze er werkelijk zijn. Als je ze hier kunt tonen (als jpg bestand) dan kunnen wij (eventueel na downloaden) nagaan of het werkelijk om grijze pixels op een witte achtergrond gaan.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Ongewenst grijs lijntje na "bestand - nieuw"

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              ... een optische illusie...
              Yep, doch misschien eerder een softwarematige illusie...
              Maak een dergelijk nieuw bestand aan, met zo'n grijs randje. Neem een 900px uitsnede van de rechterbenedenhoek en post 'm hier. Dan zien we wat ervan is... Maar wellicht is het er in werkelijkheid niet, en blijkt het een resolutie probleem van je monitor tov van je Pshop-software.

              Cheerio,
              F.

              Comment

              Working...
              X