Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strobistensetup voor binnen met octagon softbox & beautydish

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Strobistensetup voor binnen met octagon softbox & beautydish

    Binnenkort doe ik een modellenshoot in en rondom een kasteel met m'n 24-70 & 70-200 2.8L II, zou graag wat details zien van het kasteel, daarmee ik niet met 50/85 primes zal werken.

    Ik dacht er aan een octagon softbox als frontlight (met 580 EXII) te gebruiken en mijn beautydish (met 430 EXII) schuin rechtsachter het model als hairlight.
    Normaal wordt een beautydish niet als hairlight gebruikt, maar zo kan ik hem meteen ook vooraan zetten als ik hem als frontlight wil gebruiken.
    Best de beautydish met diffusor kap en de intensiteit van de 430 EXII wat lager zetten, want het is een zilveren beautydish en die geven nogal wat licht.

    Heb ook eens een striplight gekocht, maar die moet ik nog eens testen.
    Wat denken jullie van deze setup ?

  • #2
    Re: Strobistensetup voor binnen met octagon softbox & beautydish

    dat is een keuze die je zelf moet maken en de keuze van de modifier hangt ook af van de outcome die je wilt.

    ik snap je redenering trouwens niet goed waarom je niet met je primes zou werken eerlijk gezegd.

    als je binnen veel details wilt van het kasteel en dus vermoedelijk veel omgeving wilt, zal je moeten zien of je er wel komt met je gekozen lightmodifiers want de kans dat je die vrij ver van je model moet plaatsen, lijkt me dan toch vrij reeël & dan zijn de light modifiers die je aanhaalt niet de betere om een langere afstand te overbruggen
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Strobistensetup voor binnen met octagon softbox & beautydish

      Wel omdat ik geen 50/85mm primes meer heb (verkocht) en omdat ik geen f1.2-f2 beperkte scherptediepte wil daar ik wat details van het kasteel wil zien, dus geen achtergrond met enkel bokeh.
      Voor het moment heb ik deze 2 zooms en een 35L/135L maar denk dat de zooms beter geschikt zijn in dit geval, kan moeilijk deze gebruiken met natuurlijk licht

      Comment


      • #4
        Re: Strobistensetup voor binnen met octagon softbox & beautydish

        Om detail binnen het kasteel te krijgen heb je nodig:
        - hogere f/stops -> om detail in het achtergrond van je model duidelijk(er) te maken
        - langere sluiter tijden / hogere ISO -> om het aanwezig licht te kunnen 'vangen'

        Om dat goed te combineren de een strobist-stijl belichting heb je een paar 'challenges':
        - Je zou je licht dicht genoeg van je model moeten krijgen -> zonder dat het in beeld komt.
        - Je flits belichting zou uitgebalanceerd moeten zijn met de 'ambient'. Dat balans kan zeer natuurlijk zijn (ratio 1:1) of je kan verkiezen om het achtergrond iets donkerder te maken om aandacht aan je model te geven (ratio 1:2 - 1:4). Echt kwestie van smaak en hoe je het beeld zie.
        - Dat balans heeft ook te maken met de omgeving. Probeer je flitslichten in logische wijze te combineren met bestaande lichtbronnen zoals ramen.

        Wil je full-body shots, 3/4, h&s? Full body shots uitbelichten zal waarschijnlijk de grootste challenge zijn. Hiervoor zou je nog een reflector op de grond kunnen leggen en een 3e flits 'bouncen' naar het model toe om het onderste helft van het lichaam te belichten. Je stripbox zou ook hier van pas kunnen komen.

        Met je gekozen modifiers zou ik:
        Je octa of beauty dish als main gebruiken, geplaatst hoger dan het model en gericht naar je model. (kan je bvb een boom-arm te pakken krijgen? Ik gebruik een magic arm maar dat is zeer onstabiel.. meer dan eens gevallen in middel van de actie ;-) )

        Voor een 'hair light' / 'rim light' / ' separation light' zou ik proberen om de zoom van de flits gebruiken om het lichtbereik te bepalen en een 'flag' gebruiken om lens flare te vermijden (ik gebruik hiervoor een Rogue flash bender -zeer praktisch). Op die manier ga je ook de flits verder van je model kunnen plaatsen om te vermijden dat het (+light stand) in beeld komt. Je beauty dish zou ik in een plaatsing van-achter-naar-voor niet gebruiken om lens flare te vermijden tenzij dat je de bijhorende honeycomb hebt (en toch ga je de afstand tussen de flits en het model moeten kunnen overbruggen... die flitsen hebben maar een beperkte kracht).

        Je kan ook de pootjes van de lightstands in PS wegwerken... dat is natuurlijk een keuze van meer werk tijdens de shoot of na de shoot, maar soms kan je die niet vermijden; bvb als je kiest om een backlight te gebruiken.

        Nog een tip: Hogere ISO (in de mate van mogelijk) zullen je flitsen meer bereik geven.

        Een vooral... veel plezier :-)

        -groetjes, Gerard.

        PS:
        Heb ook eens een striplight gekocht
        Uit curiositeit, welke? Ik heb een paar stripboxes en ik ben er zot op. Mijn favoriete modifiers op dit moment.
        Last edited by maasg; 9 maart 2013, 17:33.
        "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
        Blog: www.gerardmaas.net
        Port: www.gerardmaas.com

        Comment


        • #5
          Re: Strobistensetup voor binnen met octagon softbox & beautydish

          is het iets dergelijks wat je wilt doen?



          simple shoot through paraplu... shutter op 1/200 & ISO laag, zodat je een goed onderscheid krijgt tussen je model en omgeving, maar hoe verder je je diafragma toeknijpt, hoe makkelijker dit wordt... als er veel licht is, gebruik dan een bare flash, PLM of bounce paraplu, die leveren het meeste licht op.... Want hoe meer je je diafragma toeknijpt, hoe harder je flits zal moeten werken... De modifier op zich is weinig relevant als je het kasteel er op wil hebben...

          of zoiets?


          85mm F4 1/250
          je hebt een flinke afstand nodig om zowel model en kasteel samen erop te krijgen...

          staar je echter niet te veel blind op de techniek noch op het kasteel, probeer gewoon mooie foto's te maken... probeer veel van camera standpunt te veranderen en verander ook de richting van je licht...

          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment

          Working...
          X