Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's verkleinen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's verkleinen

    Ik trek foto's in RAW, deze zijn namenlijk ongeveer 2x zo groot als het object in ware grootte. Mijn probleem is als ik deze op de computer laad in photoshop dat het lijkt alsof de kwaliteit minder wordt als ik deze foto verklein. Kan iemand mij hier bij helpen?

    grtjs

  • #2
    Re: Foto's verkleinen

    Oorspronkelijk geplaatst door Selatin Bekijk bericht
    Ik trek foto's in RAW, deze zijn namenlijk ongeveer 2x zo groot als het object in ware grootte. Mijn probleem is als ik deze op de computer laad in photoshop dat het lijkt alsof de kwaliteit minder wordt als ik deze foto verklein. Kan iemand mij hier bij helpen?

    grtjs
    Een erg rare vraag. Je hebt geluk dat hier een paar kastaars als Leonidas weg zijn want die zouden zich met deze post danig kunnen vermaken. Een RAW foto heeft geen fysieke grootte , in die zin is kun je niet stellen dat zo'n foto 2X zo groot is als het object op ware grootte. Waarop baseer jij je om zoiets te stellen? Op de grootte die de foto op je beeldscherm heeft als je hem opent in Camera Raw van Fotoshop misschien?
    Met welke camera is de foto genomen?
    Hoedanook, als je een foto verkleint, kan het zijn dat die gek genoeg wat minder scherp lijkt. Je kunt zo'n foto dan wat opscherpen met "onscherp masker", voorzichtig, afhankelijk van hoeveel pixels de foto nog heeft, zoniet ga je oververscherpen. Hopelijk heeft dit antwoord je een beetje vooruit geholpen. Stel wat meer vragen, op die manier wordt het ons duidelijker hoe we in directe zin kunnen helpen. Duidelijk is alvast dat je best een en ander over de materie leest.

    Walter
    D850

    Comment


    • #3
      Re: Foto's verkleinen

      Heeft een raw geen fysieke grootte?

      Comment


      • #4
        Re: Foto's verkleinen

        Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
        Heeft een raw geen fysieke grootte?
        Daar gaan we , allee, zeg mij, wat is de fysieke grootte van een RAW bestand?

        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: Foto's verkleinen

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Daar gaan we , allee, zeg mij, wat is de fysieke grootte van een RAW bestand?
          Geen enkel bestand heeft een fysieke grootte, het zijn alleen een hoop éénen en nullen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Foto's verkleinen

            Moderator Note: Met een dergelijke discussie is TS niet echt geholpen, vrees ik. Aan TS: probeer a.u.b. je vraag wat duidelijker te formuleren, want mij is ook niet echt duidelijk wat je bedoelt.


            Mijn workflow is: RAW-bestanden openen in een RAW-converter (bv Adobe Camera Raw); alle mogelijke handelingen vooral ivm belichting uitvoeren, verder openen in Photoshop en daar afwerken. Verkleinen behoort voor mij ook tot de afwerking. Na verkleinen dien je te verscherpen. Maar ik denk niet dat dat het is wat je exact bedoelt.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Foto's verkleinen

              De foto's die ik trek geven een bepaalde afmeting die ik in Photoshop vanonder kan zien hierdoor merk ik dat de foto 2x zo groot is als het object, ik trek met een canon 450D. Als ik de originele afbeelding bekijk die dus niet verkleind is is deze scherper en beter van kwaliteit dan de verkleinde versie.

              Comment


              • #8
                Re: Foto's verkleinen

                Sorry dat ik het niet begrijp.
                Kun je een screenshot of iets dergelijks plaatsen?
                Ik lees de afmetingen van de foto's die ik maak normaal niet af onderaan, maar onder Image>Image size... Die afmetingen kunnen in verschillende waarden worden uitgedrukt. Ik verkies pixels.

                "In Photoshop vanonder" zie ik:

                (ik heb hier twee screenshots samengevoegd; de eerste is op 100%, de tweede is op 200% -- is dat wat je bedoelt met "de foto is 2x zo groot als het object"?
                Want het klopt dat een 200% vergroting al geen goede kwaliteit meer laat zien. Enkel op 100% zie je het beeld zoals het is.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's verkleinen

                  4272 pixels op 2848 pixels / 45.21cm op 30.14cm is deze foto op photoshop terwijl het object dat getrokken is 2x zo groot toont op scherm.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's verkleinen

                    OK, nu weten we iets meer. De foto op ware grootte heeft als afmetingen 4272x2848px. Wat je dan gaat doen, is verkleinen, maar waarom zou je verkleinen:
                    - b.v. om af te drukken op een klein formaat (bv 15x10cm)
                    - om op BD te posten (en je weet, of niet, dat dan de langste zijde maximaal 900px mag zijn).
                    - ... misschien om nog andere redenen, maar vertel 'ns waarom (en vertel, nadat je mijn workflow gelezen hebt, ook hoe JIJ tewerk gaat)

                    Je doet je bewerkingen in Photoshop; persoonlijk vertrek ik -net als jij blijkbaar- van een RAW bestand dat ik eerst "op punt" ga stellen, ofwel in ACR (Adobe Camera Raw - dat 'programma' tussen Bridge en Photoshop in), ofwel in Lightroom, ofwel in een andere RAW-converter. Voor dat op punt stellen gebruik ik het "7-punten systeem van Scott Kelby", hoewel ik vandaag de dag eerder Piet vd Eynde (hier op BD gekend als MoreThanWords) zal volgen (in Lightroom), en dat zijn wel 11 punten!
                    Uiteindelijk ga ik openen in Photoshop, waar ik nog wat zaken doe, door gebruik te maken van verschillende lagen en laagmaskers (dat kan nu eenmaal niet in een RAW-converter). Ik heb dan een "grote" PSD (sommigen verkiezen TIFF) bestand dat ik ook zo ga opslaan. Soms is dat een bestand van wel 500MB.

                    Dan ga ik:
                    -alle lagen samenvoegen;
                    -verkleinen (door via Image Size aan te passen);
                    -verscherpen;
                    -eventueel voorzien van kader en signature;
                    -eventueel opnieuw de lagen samenvoegen;
                    -opslaan als... JPG. Dat bestand is slechts een 200-400KB 'zwaar'.

                    En als je mijn screenshot van daarstraks bekijkt (het gaat om de foto die ik hier gepost heb), heb ik nog slechts 520x770 px over, van de originele 3456 × 5184px. Maar wat ik scherp wilde hebben, is nog steeds scherp, en duidelijk, en helder, en...

                    Ik hoop dat je met deze uitleg enigszins gebaat bent.
                    Last edited by LesC; 10 maart 2013, 18:01.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's verkleinen

                      Ik importeer de afbeeldingen eerst naar lightroom daar pas ik de belichting wat aan daarna sla ik ze op als PSD om te bewerken en deze foto's zijn bedoeld om in het klein op een website te komen. Daarom dat ik deze ook verklein.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's verkleinen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Selatin Bekijk bericht
                        4272 pixels op 2848 pixels / 45.21cm op 30.14cm is deze foto op photoshop terwijl het object dat getrokken is 2x zo groot toont op scherm.
                        Bedoel je nu dat wanneer je bv een aansteker fotografeert van 5 cm groot dat die 10 cm groot is op je scherm??
                        Want die grootte heeft niets met de afmeting te maken van je onderwerp.


                        Oorspronkelijk geplaatst door Selatin Bekijk bericht
                        Ik importeer de afbeeldingen eerst naar lightroom daar pas ik de belichting wat aan daarna sla ik ze op als PSD om te bewerken en deze foto's zijn bedoeld om in het klein op een website te komen. Daarom dat ik deze ook verklein.
                        Wanneer je de richtlijnen volgt die hier boven beschreven zijn kun je perfect kleine onderwerpen scherp weergeven op een website met een kleine bestands formaat.
                        Of misschien in twee keer verkleinen, van 4200 naar 2000 pixels, beetje verscherpen, van 2000 naar 900 pixels en dan nog eens een beetje verscherpen.
                        Ik hoop dat je dit bedoelt.

                        Ruud
                        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's verkleinen

                          Verklein eerst de resolutie van je beeld (zoals aangegeven door LesC, post #8) naar resolutie: 105 pixels/inch. Zet daarna je weergave modus op reële pixelgrootte: menu 'viw', 'actual pixels'. Je zal afhankelijk van je schermresolutie (in ref naar 72 tot 105 pixels/inch de weergave grootte zien die op een site gangbaar is). Deze weergave zal alsnog wellicht te groot zijn voor een klein scherm, zodus moet je dan nog opnieuw de grootte van je beeld aanpassen tot een gewenste grootte en dit opnieuw volgens de aangegeven zoals LesC, maar dan in het onderdeel 'wijdte' of 'hoogte'. In welk van de onderdelen je een aanpassing maakt doet niet terzake want één aanpassing doet de rest in verhouding volgen. Wanneer je de gewenste grootte op je scherm hebt bereikt, pas je eventuuel nog een naverscherping uit. Het feit dat je je '4272 pixels op 2848 pixels'-foto op je scherm goed ziet en niet in een verkleinde vorm is omdat de verkleining van de originele grootte naar je full screen resolutie een ok verkleining is betreffende de originele scherpte, terwijl een verdere verkleining dat niet is. Eenmaal verkleind naar een lagere resolutie zal dit al beter meevallen maar alsnog kan je dan misschien beter je scherpte bijwerken naar de verkleining die je hebt uitgevoerd. Elke verscherping is specifiek naar de grootte/resolutieweergave van een beeld.

                          Cheers,
                          F.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's verkleinen

                            Zoals ik in een andere topic van TS geschreven heb:
                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Intussen is TS, dank zij een aantal privéberichten, een flink stuk gevorderd. De eerste resultaten zien er meer dan behoorlijk uit.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's verkleinen

                              Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                              Of misschien in twee keer verkleinen, van 4200 naar 2000 pixels, beetje verscherpen, van 2000 naar 900 pixels en dan nog eens een beetje verscherpen.
                              Waarom zou je in twee stappen willen verkleinen??

                              Gr, V.
                              http://www.catchlight.be
                              Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                              https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                              Comment

                              Working...
                              X