Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

    Hallo,

    graag had ik even willen vragen met wat voor een lens ik het best communiefoto's maak.
    Ik heb zowel de Sony 50mm 1.8 (daar heb ik al eens communiefoto's mee gemaakt) als de Tamron 17-50mm 2.8 (pas aangeschaft).
    Vrienden hebben gevraagd om een van de komende (mooie) weekends enkele foto's te maken voor de plechtige communie van hun dochter.
    Bedoeling is zeker dat heel het kleedje op de foto staat.
    Indien mogelijk ook enkele tips en advies.
    Alvast heel erg bedankt,
    Tom
    Canon

  • #2
    Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

    Ik zou de 50mm gebruiken. Die van Nikon is alleszins superscherp, mooie scherptediepte.. De 17-50 komt meer van pas als je echt een reportage gaat maken..
    My Instagram

    Comment


    • #3
      Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

      ik zou je 18-70 of je 18-250 nemen, maar dan op 70 of op 200mm... dat geeft veel minder perspectief vertekening... een beeld vullend portret wordt goed vanaf 80mm op een crop camera... Maar langer is nog beter
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

        nadeel van een 50mm is dat je redelijk dicht op je model zit e en dat gaan ze niet leuk vinden in de kerk denk ik, dus daar ben je beter af met een langere telelens (zoom)
        voor leuke portretfotos achteraf zal je 50mm wel de betere keuze zijn

        Comment


        • #5
          Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          ik zou je 18-70 of je 18-250 nemen, maar dan op 70 of op 200mm... dat geeft veel minder perspectief vertekening...
          perspectief vertekening heeft niet met een brandpunt te maken, maar alleen iets met de positie van de camera.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            perspectief vertekening heeft niet met een brandpunt te maken, maar alleen iets met de positie van de camera.
            Dat is correct. Met "positie van de camera" wordt dan bedoeld "de afstand van de camera tot het object dat gefotografeerd wordt".
            Zo is het niet omdat de brandpuntsafstand van een breedhoekobjectief klein is dat bvb. gebouwen er vertekend door gefotografeerd worden, maar omdat men met zo'n objectief, rekening houdend met de grote afmetingen van een gebouw, er vrij dicht kan bij komen om het volledig in beeld te brengen.
            Als men met een "gewoon" objectief en een teleobjectief vanop dezelfde positie een beeld maakt van een voorwerp dat zich op een grotere afstand bevindt dan is het beeld met het teleobjectief een uitsnede van dat met het gewoon objectief, of anders uitgedrukt een vergroting van een deel van het tweede.
            home page: http://cage.ugent.be/~hs
            reisblog: http://herser.wordpress.com
            foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

            Comment


            • #7
              Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

              Ik zou alles meepakken, dan heb je nooit spijt dat je een bepaalde lens thuis hebt laten liggen ! En de 50 mm f1.8 zal nu ook niet zo zwaar wegen.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #8
                Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

                Dank u voor de reactie's allemaal!
                Ik ga zeker beide lenzen meenemen alsook mijn bridge toestel. Je weet nooit wat er kan gebeuren!
                Normaal gezien moet ik alleen foto's nemen voor het communie kaartje. Dus kan ik wel zo dicht staan zoals ik wil.
                De 50mm is inderdaad scherper maar ik ga zeker enkele verschillende foto's willen nemen. Een portret, dan eens een foto waar het meisje helemaal op staat,... Dan is de 17-50mm misschien handiger?
                In ieder geval doe ik ze beide mee. Als het niet lukt kan ik nog altijd wisselen.
                Ik denk dat de 50 mm het scherpst is op f 3 of f 4 (hopelijk klopt dit) maar wanneer is dat bij de 17-50mm 2.8?
                Canon

                Comment


                • #9
                  Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

                  Een tip: Neem je foto's zeker niet in de volle zon. De constrasten zullen dan veel te groot zijn. Ga liever in de schaduw of later op de dag. De ouders zijn vaak moeilijk te overtuigen dat een foto in de schaduw mooiere kleuren geeft.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                    Een tip: Neem je foto's zeker niet in de volle zon. De constrasten zullen dan veel te groot zijn. Ga liever in de schaduw of later op de dag. De ouders zijn vaak moeilijk te overtuigen dat een foto in de schaduw mooiere kleuren geeft.
                    Dank u wel voor de tip! Lichtbewolkt weer zou ook ok zijn.
                    Canon

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

                      Ach... Schiet een beetje met een breedhoek waar iedereen op staat; een aantal korte ambiance-dof shots met een 50 of 85 mm; aangevuld met een ****load aan shots met ontplaatste dof-shots met een 70-200. And you're done... Het weer kan je zelf niet bepalen. Veel belangrijker is dat je als fotograaf de ambiance erin houdt. En dat is veeeeeel belangrijker of je dan met een sigma lens schiet of een stuk steriliseerbokaal.... Wees een evenement! Be happy, en verkoop happiness. Allemaal veel belangrijker dan het aantal mm's dat je zal gebruiken. Tussen praktijk en whatever zit er heel wat. Maar hou het alsnog technisch correct he. En ohja, buiten schieten met flash en binnen zonder!

                      Veel succes,
                      F.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                        Ach... Schiet een beetje met een breedhoek waar iedereen op staat; een aantal korte ambiance-dof shots met een 50 of 85 mm; aangevuld met een ****load aan shots met ontplaatste dof-shots met een 70-200. And you're done... Het weer kan je zelf niet bepalen. Veel belangrijker is dat je als fotograaf de ambiance erin houdt. En dat is veeeeeel belangrijker of je dan met een sigma lens schiet of een stuk steriliseerbokaal.... Wees een evenement! Be happy, en verkoop happiness. Allemaal veel belangrijker dan het aantal mm's dat je zal gebruiken. Tussen praktijk en whatever zit er heel wat. Maar hou het alsnog technisch correct he. En ohja, buiten schieten met flash en binnen zonder!

                        Veel succes,
                        F.
                        Dat vat het goed samen. En, hoe onlogisch het ook lijkt, volg de flitsregel hierboven. Als je toch binnen moet flitsen, dan ideaal naar een niet te hoog wit plafond, flitserzoom op breedhoek (even experimenteren), en het witte reflectortje van je flitser (anders een kartonnetje dat je in de breedhoekgleuf schuift of met een elastiekje vastzet) zal voldoende zijn voor de catchlights in de ogen. Naar een muur flitsen kan ook als je meer licht van de zijkant wil. Dan is het karton-met-elastiekje praktischer.
                        De maximale scherpte van je lens? Testen!!! Neem een voorwerp met afgelijnde en contrastrijke tekening (tekst is ideaal, de grootte hangt af van de afstand), plaats je camera op een statief of blokkeer hem op een tafel of zo, stel scherp, zet dan de AF uit, en doorloop je diafragmareeks stop per stop. Voor je zoom doe je dit best bij 3 zoomstanden (kortste stand, halfweg en langste stand), zo leer je je materiaal kennen. Op dezelfde manier kun je ook de DOF leren appreciëren.

                        NB: steriliseerbokalen bestaan nog niet voor Sony. Sigma's wel.
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #13
                          Re: 50mm 1.8 of 17-50 2.8 voor communiefoto's?

                          Hartelijk bedankt voor de tips Fibonacci & mnoach!
                          Canon

                          Comment

                          Working...
                          X