Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn eerste insectje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mijn eerste insectje

    Omdat het vandaag goed weer was heb ik de kans gezien om mijn nieuwe macrolens eens uit te proberen
    In de tuin op zoek naar een insect en ik heb er 1 gevonden: Een vlieg Foto is gewoon genomen in de macrostand


    vlieg geniet van de eerste voorjaarszon by Rat Babysnake, on Flickr
    1/125 ƒ/5.6 ISO 200 90 mm
    exif

    update (ik heb hem ook een klein beetje na verscherpt)

    vlieg update by Rat Babysnake, on Flickr
    Last edited by babysnake; 6 maart 2013, 11:05. Reden: update
    http://www.flickr.com/photos/rat_babysnake/

  • #2
    Re: mijn eerste insectje

    Goede poging
    Alhoewel een vlieg zelfs op plafond kan lopen kijkt hij aangenamer als je hem naar rechts kantelt. Je zou kunnen argumenteren dat je daarmee de waarheid geweld aan doet...maar er wordt hier dagelijks niets anders gedaan Is ook een stuk makkelijker voor de nek van de kijkers
    Je afstand tot het gefotografeerde object in combinatie met het ingestelde diafragma is zeer belangrijk voor de scherptediepte.
    In deze had ik de scherptediepte liever iets groter gezien. Dus, ofwel met je 5.6 iets verder achteruit ofwel je diafragma wat verder toeknijpen en toch nog een stukje achteruit.
    Je zal ook zien dat als je foto van in den beginne goed zit qua scherpte dat hij meer crop aankan wat het op zich mogelijk maakt de afstand naar het object iets groter te houden.
    Mijn foto's zien er op de display van de camera altijd goed uit...tot ik er mee op pc arriveer
    Oefenen maar, binnenkort genoeg insecten...

    Groetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

    Comment


    • #3
      Re: mijn eerste insectje

      Volg voorganger. Toch al knap gedaan hoor.

      Comment


      • #4
        Re: mijn eerste insectje

        Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
        Volg voorganger. Toch al knap gedaan hoor.
        Ook ik volg.

        Welke lens heb je gekocht dan ? misschien nog een close-up filter setje kopen
        Last edited by jessey; 6 maart 2013, 06:43.

        Comment


        • #5
          Re: mijn eerste insectje

          Bedankt voor de opmerkingen en complimentjes.
          Ik heb een gedraaide versie bij geplaatst, ik heb hem ook 2 punten na verscherpt.

          Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht

          Welke lens heb je gekocht dan ? misschien nog een close-up filter setje kopen
          de lens is een Tamron AF 90mm f/2.8 SP Di macro (tot op heden erg tevreden over), de tip voor een tussenring of voorzetlens (ik veronderstel even dat je het zelfde bedoeld) kreeg ik al eerder, en hou ik in gedachte. Al doende leer ik, en ik wil mezelf ook niet voorbij lopen. Er staat overigens nog zoveel op het verlanglijstje, dat ik me arm zou kunnen kopen. (maar dat probleem zullen jullie wel kennen veronderstel ik)

          Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
          Goede poging
          Alhoewel een vlieg zelfs op plafond kan lopen kijkt hij aangenamer als je hem naar rechts kantelt. Je zou kunnen argumenteren dat je daarmee de waarheid geweld aan doet...maar er wordt hier dagelijks niets anders gedaan Is ook een stuk makkelijker voor de nek van de kijkers
          Je afstand tot het gefotografeerde object in combinatie met het ingestelde diafragma is zeer belangrijk voor de scherptediepte.
          In deze had ik de scherptediepte liever iets groter gezien. Dus, ofwel met je 5.6 iets verder achteruit ofwel je diafragma wat verder toeknijpen en toch nog een stukje achteruit.
          Je zal ook zien dat als je foto van in den beginne goed zit qua scherpte dat hij meer crop aankan wat het op zich mogelijk maakt de afstand naar het object iets groter te houden.
          Mijn foto's zien er op de display van de camera altijd goed uit...tot ik er mee op pc arriveer
          Oefenen maar, binnenkort genoeg insecten...

          Groetjes
          Marc
          Ik was ook al van de veronderstelling dat het diafragma niet juist was. Als ik nu van mijn zelfstudie iets juist begrepen heb, dan hoort het f-nr groter te zijn (ja toch)? Welk zou dan een meer aanvaardbare waarde zijn? f8 of f12 misschien? Verder achteruit zou ook meer croppen beteken natuurlijk, en ik wou dat juist vermijden, maar volgens jou kan het dus wel.

          Laat de lente maar beginnen, dan kan ik lekker veel oefenen
          http://www.flickr.com/photos/rat_babysnake/

          Comment


          • #6
            Re: mijn eerste insectje

            Van scherpte kan je zeker niet klagen, maar inderdaad gebruik je best een veel kleiner diafragma (groter nummer). Met een groot diafragma spreek je vlug over een DOF van enkele millimeters, terwijl je met een kleiner naar de centimeter of centimeters gaat. Gevolg is dan wel een langere sluitertijd en het onvermijdelijke statief.
            En groot gelijk dat je niet onmiddellijk je macro arsenaal gaat uitbreiden. Ik heb mijn Canon 100 2.8 na enkele maanden verkocht wegens geen geduld voor macrofotografie . Een landschap en/of een gebouw loopt niet weg, insecten daarentegen.....
            Groetjes

            Comment


            • #7
              Re: mijn eerste insectje

              Oorspronkelijk geplaatst door babysnake Bekijk bericht
              ...Ik was ook al van de veronderstelling dat het diafragma niet juist was. Als ik nu van mijn zelfstudie iets juist begrepen heb, dan hoort het f-nr groter te zijn (ja toch)? Welk zou dan een meer aanvaardbare waarde zijn? f8 of f12 misschien? Verder achteruit zou ook meer croppen beteken natuurlijk, en ik wou dat juist vermijden, maar volgens jou kan het dus wel.

              Laat de lente maar beginnen, dan kan ik lekker veel oefenen
              Het blijft altijd standaardregel dat hoe minder je moet croppen hoe beter. Ik wou gewoon meegeven dat een hele scherpe foto, correct belicht, makkelijker en verder te croppen valt dan een foto waar al een paar haperingetjes aan zijn. Naarmate je cropt gaat ruis toenemen en minder goede belichting of het minste beetje onscherpte wordt dan al vlug uitvergroot in je crop.
              In de foto die jij hier gemaakt hebt valt de linker vleugel buiten de scherptediepte (DOF van depth of field). Maar ook het rechter oog van de vlieg valt er buiten. Zowel bij mens of dier is het heel belangrijk zeker de ogen zo scherp mogelijk te hebben. Dus had je hier het diafragma naar F8 of inderdaad zelfs hoger gebracht dan wordt de DOF groter. Dan had het best mogelijk geweest dat zowel haar onscherp oog en vleugel wel scherp waren. Maar dat is geen absolute zekerheid. Want zoals eerder meegegeven speelt ook de afstand tot je onderwerp een grote rol bij het bekomen van meer of minder DOF. Je moet maar eens proberen je diafragma op F8 of Fmeer of Fminder en twee foto's van hetzelfde onderwerp. Het enige wat je wijzigt is de afstand tot het onderwerp. Natuurlijk hoe groter je diafragmagetal, hoe kleiner de opening hoe meer licht je nodig hebt, maar door een kleine opening valt niet zoveel licht naar binnen op je censor als bij een grote opening en zul je moeten overstappen op statief. Een snelle rakker ga je niet fotograferen bij weinig licht en lange sluitertijd. Er treed dan bewegingsonscherpte op.

              Nog veel oefenplezier.

              Groetjes
              Marc
              Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

              Comment


              • #8
                Re: mijn eerste insectje

                mijn voornaamste doel dat ik voor ogen had toen ik de lens kocht was niet direct insecten, hoewel het een mooie meerwaarde is natuurlijk . Ik heb de lens in de eerste plaats gekocht om bloemen(en planten) te fotograferen. Over de scherpte kan ik zeker niet klagen.

                Soms ben ik nog wat onwennig en zoekende met de gebruikte termen, maar ik dank jullie van harte voor deze duidelijke uitleg.
                http://www.flickr.com/photos/rat_babysnake/

                Comment

                Working...
                X