Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Led verlichting op concerten,...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Led verlichting op concerten,...

    hey heeft er iemand een oplossing om het effect van de Led schijnwerpers van Podia weg te werken op de foto's? of om dit effect op voorhand tegen te gaan?

    ik ben overlaatst een optreden gaan fotograferen, redelijk donkere zaal, en de verlichting op het podium was hoofdzakelijk LED ( zoals meer en meer zal voorkomen,) helaas gaf dit op alles een onnatuurlijke gloed op alles wat je wilde vastleggen. het belangrijkste is goed gelukt, en er zitten goede foto's bij, maar een groot deel moest helaas naar de vuilbak vanwege slechte belichting mede door LED spots die aan en uit gingen.

    mvg

  • #2
    Re: Led verlichting op concerten,...

    Er is niets aan te doen, kleurenleds zijn monochromatisch, een led van een bepaalde kleur geeft dus ook alleen maar die ene kleur.
    Bij de spots met gloeilampen worden er kleurenfilters gebruikt, maar die houden niet 100% van de andere kleuren tegen, daardoor ziet rood licht van een gloeilamp met rood filter er op de foto (en in het echt) veel beter uit dan rood licht dat afkomstig is van rode leds (dat geldt uiteraard ook voor de andere kleuren).

    Als er bijgelicht wordt met gewone spots, dan is het nog te doen, maar als ze alleen maar leds gebruiken, dan ziet het er echt niet goed uit.
    Ik weet niet of de belichtingstechniekers (of hoe noem je die mannen?) dat eigenlijk zelf wel doorhebben.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Led verlichting op concerten,...

      ik vrees ervoor,.. het was een goed concert, maarja muziekcentrum TRIXX heeft LED par Spots en helaas... dikke miserie, de beste foto's zijn genomen als de spots uitwaren, en er een enkele halogeen brande, flitser is bijna niet gebruikt geweest, vanwege de sfeer,.. en in combinatie van Flits en LED verlichting veelal Witte foto's dus ...

      Comment


      • #4
        Re: Led verlichting op concerten,...

        Oorspronkelijk geplaatst door fireandrescue112 Bekijk bericht
        en in combinatie van Flits en LED verlichting veelal Witte foto's dus ...
        Dat hoeft niet en ik begrijp ook niet waarom.

        De enige oplossing die ik gevonden heb: foto's omzetten naar B/W.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Led verlichting op concerten,...

          Ik zou geen flits gebruiken bij n concert.

          En als het vooral rood licht was, of donker, mag je dat op de foto's wel zien. Je moet er geen 'studiofoto's' van maken of t is net alsof je naar n ander concert bent geweest.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: Led verlichting op concerten,...

            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            Ik zou geen flits gebruiken bij n concert.

            En als het vooral rood licht was, of donker, mag je dat op de foto's wel zien. Je moet er geen 'studiofoto's' van maken of t is net alsof je naar n ander concert bent geweest.
            nee da klopt, en de rode of donkere foto's zijn goed,.. maar er werd veelal met blauw en paars gewerkt, wat op de huid een negatief effect gaf, tot bijna overbelicht, met veel vlekken erin,...

            Comment


            • #7
              Re: Led verlichting op concerten,...

              Oorspronkelijk geplaatst door fireandrescue112 Bekijk bericht
              nee da klopt, en de rode of donkere foto's zijn goed,.. maar er werd veelal met blauw en paars gewerkt, wat op de huid een negatief effect gaf, tot bijna overbelicht, met veel vlekken erin,...
              Blauw en paars had met standaard halogeenlampen eveneens een slecht resultaat gegeven. Dit zijn nu eenmal geen flatterende kleuren voor een blank gezicht (paars op een zwarte daarentegen...)

              Het lijkt mij een beetje kort door de bocht om de schuld op de LEDs te steken. Je zou er van versteld staan hoeveel LED verlichting er de dag van vandaag voor TV opnames gebruikt worden.

              greetz,

              Philippe
              BD2583BE

              Comment


              • #8
                Re: Led verlichting op concerten,...

                als je met lightroom werkt, het profiel van de camerakalibratie veranderen, desnoods handmatig bijstellen
                vroeger belanden er bij mij ook veel in de vuilbak, maar sedert ik met de kalibratie heb leren werken zijn er vele gespaard van de vuilbak
                samen met het veranderen van de witbalans kan helpen

                Groeten,
                Alex
                Leave no footprints, just shoot pictures

                Comment

                Working...
                X