Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

    Hoi allemaal,

    Voor men eindwerk van men avondschool digitale fotografie hebben de opdracht gekregen om een reeks foto's te maken maar enkel in zwart-wit.
    Doorheen dit half jaar zullen we hier wel wat meer uitleg krijgen maar natuurlijk zou ik er nu al aan willen beginnen en aangezien hier op het forum toch wel wat pro's in de fotografie zitten dacht ik om men vraag op jullie af te vuren...

    Dus... Kan iemand mij tips/raad geven over de dingen waar ik op moet letten als ik een zwart/wit reeks maak?

    Alvast merci!!
    Grtjs!!

  • #2
    Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

    Wat al een goede start is: leren kijken in zwart/wit.
    Hierbij moet je dus in licht en donker denken. Waar een felle kleur in een beeld de aandachtstrekker kan zijn, kan dit volledig wegvallen in zwart/wit. Bvb fel roze of paars, zijn slechts gemiddelde grijstinten als ze omgezet worden...
    Denk er aan: licht trekt de aandacht, donker het tegenovergestelde.
    Werk verder met je camera in zwart/wit stand, ook al werk je in RAW. Dat helpt zeker in het begin bij het "zwart/wit" denken.
    Nikon D700, wat glas en Sony RX100
    BD2424BE
    Klik voor meer!

    Comment


    • #3
      Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

      Al een zeer goede tip!! Dank je!!

      Comment


      • #4
        Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

        Moderator Note: Verplaatst van fotohoek naar fotobewerking.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

          het grote verschil met kleurfotografie is meen ik dat in kleurenfotografie je werkt met kleurvlakken en kleurcontrasten,
          omdat je dat niet hebt in zwart-wit en grijstinten onvoldoende contrastwaarde hebben moet je in zwart-wit werken met lichtcontrasten.
          ik ben het dan ook eens met diabolix. zwart-wit leent zich ook beter om te werken met scherptecontrasten terwijl in kleur dit dikwijls onaangename resultaten geeft.
          Schroniskogórskie Photography

          Comment


          • #6
            Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

            Als je in jpeg trekt trek je beter in kleur. Dan heb je achteraf meer mogelijkheden in de nabewerking.
            Welk programma gebruik je om je foto's te bewerken?

            Comment


            • #7
              Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

              Camera op RAW en B/W en dan heb je beide versies(kleur en B/W) ter beschikking en staat het camera resultaat je niet aan, kun je zelf een conversie doen en eventueel nog met filters werken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

                Foto's bewerken doe ik in lightroom, foto's maak ik in RAW+jpeg

                Comment


                • #9
                  Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Noens Bekijk bericht
                  Foto's bewerken doe ik in lightroom, foto's maak ik in RAW+jpeg
                  Via LR gaat dit vrij vlot, voor beginner kan silver efex pro handig zijn http://www.niksoftware.com/silverefexpro/usa/entry.php.
                  Goede ZW foto maken is niet zo eenvoudig en vraagt toch wel wat oefening, je moet tijdens de opname leren van in zwart wit te kijken maar tijdens de nabewerking wordt je foto toch voor een groot deel gemaakt hoor.
                  Kan je enkel maar aanraden van veel naar foto's te kijken van de betere ZW-fotografen, de meeste zijn op het web wel terug te vinden vb Vanfleteren voor portret alhoewel zijn niet portretten je meer gaan vertellen.
                  Een ding met je wel trachten van te vermijden en dat is copieren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Noens Bekijk bericht
                    Foto's bewerken doe ik in lightroom, foto's maak ik in RAW+jpeg
                    In dat geval kan je de camera gewoon op zwart-wit instellen zonder beeldinformatie te verliezen in je RAW bestand.

                    Je kan in zwartwit verder gaan met clarity en contrast dan in kleur (als dat jouw ding is), ik kom meestal uit op ongeveer +40 contrast en +60 clarity. Je kan ook meer doordrukken en tegenhouden zonder dat het opvalt, dus maak hier zeker gebruik van indien nodig.
                    Probeer ook een goede kleurenmix te vinden, waarbij je het gewenste contrast vindt tussen voorwerpen die een verschillend kleur hadden (let wel op dat huidtinten er natuurlijk blijven uitzien).

                    Een beetje vignettering toevoegen (-10 ofzo) is meestal mooi, maar let wel op dat het subtiel blijft, beter te weinig dan te veel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

                      Sorry, maar van een kleurenfoto kan je steeds een B&W maken, omgekeerd niet !
                      Dus waarom rechtstreeks vanuit de camera een B&W maken ?????
                      Zowel Lightroom als Photoshop als NIK software laten je toe alle mogelijkheden van prachtige omzettingen te verwezenlijken, zelfs tot de keuze van de diverse "oude" B&W films toe .....
                      Als je ooit zou kiezen van toch een originele kleur te laten doorschemeren .....
                      Maak je foto's in kleur by Jove !
                      Enfin, wil mijn gedacht niet opdringen, hé. Maar het zou soms zonde zijn.
                      Last edited by zoltan; 20 maart 2013, 20:11.
                      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                        ...
                        Dus waarom rechtstreeks vanuit de camera een B&W maken ?????...
                        Was ook mijn eerste spontane reactie, maar hjanssen heeft wel een punt. Ik heb er zelf nooit bij stilgestaan, maar als je je camera op z/w zet, dan heeft dat enkel effect op het JPG-beeld, dat je dan ook onmiddellijk op het LCD-scherm kunt zien. Het RAW-bestand blijft onaangetast, en dus beschikbaar voor eender welke z/w omzetting (eventueel met een filter als Nik Silver Efex, of Topaz B&W) op je computer.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: raad gevraagd ivm zwart-witfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Noens Bekijk bericht
                          Hoi allemaal,

                          Voor men eindwerk van men avondschool digitale fotografie hebben de opdracht gekregen om een reeks foto's te maken maar enkel in zwart-wit.
                          Doorheen dit half jaar zullen we hier wel wat meer uitleg krijgen maar natuurlijk zou ik er nu al aan willen beginnen en aangezien hier op het forum toch wel wat pro's in de fotografie zitten dacht ik om men vraag op jullie af te vuren...

                          Dus... Kan iemand mij tips/raad geven over de dingen waar ik op moet letten als ik een zwart/wit reeks maak?

                          Alvast merci!!
                          Grtjs!!
                          Sowieso de beste manier om te leren fotograferen en "zien" ... "compositie" en "licht" zijn nu de hoofdrolspelers !

                          Bepaalde onderwerpen blijken plots niet meer te "werken" in zwart/wit omdat ze kwestie licht en/of compositie ondermaats scoren en ondermeer, zoals al aangehaald, een aantal kleuren een gelijkaardige grijstint hebben na conversie en de foto "plat" oogt.

                          Uiteraard in RAW fotograferen zodat je later over zoveel mogelijk informatie kunt beschikken en je conversies NIET door de camera laten uitvoeren maar zelf in Post. ( jpegs kan je naast je Raw beelden uiteraard wel onmiddelijk laten omzetten door de camera om op die manier onmiddelijk een idee te krijgen, of nog beter mocht je camera over een Electronic View Finder beschikken dan kan je "live" naar de wereld in zwart/wit kijken en zien wat "werkt")
                          Groetjes

                          Lukathi

                          Comment

                          Working...
                          X