Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

    Hoi allemaal,

    Voor men eindwerk van men avondschool digitale fotografie hebben de opdracht gekregen om een reeks foto's te maken maar enkel in zwart-wit.
    Doorheen dit half jaar zullen we hier wel wat meer uitleg krijgen maar natuurlijk zou ik er nu al aan willen beginnen en aangezien hier op het forum toch wel wat pro's in de fotografie zitten dacht ik om men vraag op jullie af te vuren...

    Dus... Kan iemand mij tips/raad geven over de dingen waar ik op moet letten als ik een zwart/wit reeks maak?

    Alvast merci!!
    Grtjs!!

  • #2
    Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

    Moderator Note:
    Beste,

    Ik heb uw topic verplaatst naar "Tips & Trucs".
    In beginnershoek worden enkel foto's zichtbaar gemaakt ter beoordeling.

    Comment


    • #3
      Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

      Moderator Note: Bart, die gast had er ook eentje geplaatst in Z/W die ik verplaatst heb. Deze heb ik naar verwijderde verhuist.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

        als je je camera op zw kan zetten is dat al een begin. Verder heel veel zw foto's grondig bekijken.
        Ergens op deze fora is ook iets geplaatst over het zone systeem met digitale camera, zoek dat eens op, is ook wel interessant.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

          Mijn ervaring is dat je bij zwart-wit fotografie je contrasten echt goed moet hebben, meer dan bij de kleuren versie. Je doet best eerst al je bewerkingen in kleur en pas op het einde zet je hem pas om naar Zwart-Wit.

          Comment


          • #6
            Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
            Je doet best eerst al je bewerkingen in kleur en pas op het einde zet je hem pas om naar Zwart-Wit.
            Heb je valabele argumenten om deze uitspraak te staven?
            http://www.catchlight.be
            Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
            https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

            Comment


            • #7
              Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

              je doet het best het omgekeerde, want bewerkingen voor kleur, geven een vollédig ander effect dan je voor zwart-wit wilt...

              Comment


              • #8
                Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
                Heb je valabele argumenten om deze uitspraak te staven?
                Neen, ik lijk zo de beste resultaten te krijgen.
                Ik doe na de omzetting maar enkel nog wat 'fine tuning' maar de meeste dingen doe ik voor dat ik omzetting doe.

                Comment


                • #9
                  Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                  Digitaal wordt er steeds in kleur geschoten, zelfs wanneer er een Z/W-resultaat wordt beoogd. Omzetting naar Z/W gebeurt in pp omdat de beheersing van die omzetting dan ook veel gerichter kan worden uitgevoerd. Zoals bij (film) het uitlichten van een fotopapier afdruk, voor die chemisch wordt ontwikkeld, er ingrepen met kleurfilters kunnen worden uitgevoerd, kan dit op digitaal gelijkaardig in pp worden opgezet. Instant digitaal in camera Z/W schieten sluit deze mogelijkheid uit en beperkt je resultaat tot hetgeen je camera met het beeld aanvangt. Ja, contrast e.d. kunnen dan alsnog achteraf worden bijgewerkt maar je vertrekt sowieso vanuit een beperkt uitgangspunt bepaald door de software van je camera. Indien je je digitale camera goed genoeg beheerst kan je desnoods effectief rechtstreeks Z/W schieten mits gebruik van kleurfilters op je objectief, maar ik vermoed dat dit dan wel een serieus zware oefening wordt (voor iemand die nooit met film schoot). Zodus digitaal schiet je in kleur, en zet je daarna om in Z/W, met de nodige kleurfilters in de postproductieve omzetting.
                  Dat gezegd zijnde, schiet elke Z/W-pro (die dan ook enkel Z/W als resultaat wenst) die ik persoonlijk ken, nog steeds, zeer artisanaal, met film en niet digitaal,... Dit omdat die artisanale, artyfarty touch in digitaal al snel geforceerd lijkt. Maar bon, dat terzijde gezien het hierbij TS om een cursus digitale fotografie gaat.

                  Veel succes,
                  F.

                  Comment


                  • #10
                    Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                    Ik zou beginnen bij foto's nemen van onderwerpen die het goed doen in z/w.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Ik zou beginnen bij foto's nemen van onderwerpen die het goed doen in z/w.
                      dat is heel belangrijk.
                      zo niet HET belangrijkste.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                        De reacties van putor, mofopics en fibonacci lijken me inderdaad 'the way to go'. Sorry kawaracer.
                        http://www.catchlight.be
                        Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                        https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                        Comment


                        • #13
                          Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                          Als je in RAW fotografeert heb je alle (of toch bijna) informatie. Vervolgens op je PC omzetten naar Z/W. Zoek al een beetje op onderwerpen en wacht geduldig de komende lessen af.
                          Flickr één
                          Flickr two

                          Comment


                          • #14
                            Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
                            Als je in RAW fotografeert heb je alle (of toch bijna) informatie. Vervolgens op je PC omzetten naar Z/W. Zoek al een beetje op onderwerpen en wacht geduldig de komende lessen af.
                            als je RAW+jpg doet kan je jpg op z/w zetten en kan je onmiddellijk zien of z/w werkt, wat je moet bijsturen en heb je de RAW die altijd in kleur is, of van waaruit je altijd terug naar kleur kan, om de foto echt goed af te werken.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                              eerst en vooral zou ik fotograferen in raw in kleur maar mijn voorvertoning op het scherm in grijswaarden zetten. Bij toestellen die niet te oud zijn is dit wel een handige functie. Je ziet dan onmiddellijk of je belichting OK is.
                              En voor de rest héél véél op dit forum neuzen. Ik heb hier toch ook al een paar dingen opgestoken.

                              Comment

                              Working...
                              X