Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een sprankeltje hoop...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een sprankeltje hoop...

    ... maar dat was het dan ook.

    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

  • #2
    Re: Een sprankeltje hoop...

    Waarom iso 560 bij 1/4000
    f4,8 met brandpunt 125 (187mm) is ook niet optimaal hier.
    mvg,
    Eddy
    Smaken verschillen

    Comment


    • #3
      Re: Een sprankeltje hoop...

      Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
      Waarom iso 560 bij 1/4000
      f4,8 met brandpunt 125 (187mm) is ook niet optimaal hier.
      mvg,
      Eddy
      ISO 560 bij 1/4000 begrijp ik ook niet dadelijk. Vooral omdat ik in Aperture Priority stond. Je zou toch verwachten dat het toestel dan zou kiezen voor ISO 100 en een tragere sluitertijd. (Ik stond wel op auto ISO. Maar dit is de eerste keer dat het toestel zo een rare setting gaf in die stand. Ik stel namelijk altijd in dat mijn sluitertijd tot 1/500 mag zakken met een veranderlijke ISO van 100 tot 3200. Althans, toch op een bewolkte dag, anders stel ik hem meestal in op 1600 of 800. (Bos of open vlakte.)

      F4.8 - Tja, dat is mijn fout. Ik had net voordien een close up foto gemaakt en toen zag ik plots dat licht in de verte glinsteren op het water. Het was snel snel, want een vriend die er bij was heeft dit moment zelfs net gemist toen hij het ook wou fotograferen.

      En 125mm gaf mij de compositie die ik wou hebben. Zodoende.

      Ik heb de foto dan ook bewust hier geplaatst, omdat ik ook wel wist dat hij niet ideaal was, maar ik bleef het toch een speciaal moment vinden. Je kan vanaf nu af de foto's die ik leuk vind, maar die niet 100% zijn, of waar ik over twijfel, hier verwachten. De foto's waar ik wel tevreden over ben zullen in de meer specifieke delen, onder fotobeoordeling staan. En eventueel Showcase als ik er echt heel tevreden over ben.

      Na een jaartje enkel in Beginngershoek te posten, is het nu tijd om een beetje op te schijven.

      Vandaag trouwens terug geweest, maar het weer was nog altijd niet beter. Hopelijk dat ik volgende week terug wat meer zonnige foto's kan gaan maken.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: Een sprankeltje hoop...

        De hoge ISO-waarde is wel te verklaren. Je richt je camera op een donker deel, waarop de camera "denkt" : Oops donker, omhoog met mijn ISO.
        Zou jij dat ook gedaan hebben ?
        Moraal van dit verhaal : Niet teveel aan je camera overlaten, en vooral zelf het denkwerk doen. Jij maakt de foto, en de camera is slechts het gereedschap.
        Groeten,
        Johan
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Een sprankeltje hoop...

          Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
          De hoge ISO-waarde is wel te verklaren. Je richt je camera op een donker deel, waarop de camera "denkt" : Oops donker, omhoog met mijn ISO.
          Zou jij dat ook gedaan hebben ?
          Moraal van dit verhaal : Niet teveel aan je camera overlaten, en vooral zelf het denkwerk doen. Jij maakt de foto, en de camera is slechts het gereedschap.
          Groeten,
          Johan
          Hier zeggen ze " Een waarheid als een koe "
          mvg,
          Eddy
          Smaken verschillen

          Comment


          • #6
            Re: Een sprankeltje hoop...

            Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
            De hoge ISO-waarde is wel te verklaren. Je richt je camera op een donker deel, waarop de camera "denkt" : Oops donker, omhoog met mijn ISO.
            Zou jij dat ook gedaan hebben ?
            Moraal van dit verhaal : Niet teveel aan je camera overlaten, en vooral zelf het denkwerk doen. Jij maakt de foto, en de camera is slechts het gereedschap.
            Groeten,
            Johan
            Dan nog. Mijn Auto ISO stond ingesteld op 1/500s. Dus normaal zou hij eerst de tijd vertragen tot 1/500 en dan pas de ISO omhoog doen. Althans, zo heeft hij dat bij al mijn vorige foto's al gedaan.

            Ik heb het vandaag proberen te reproduceren, maar wat ik ook deed, hij wou geen foto nemen in Auto ISO aan een tijd van 1/4000 en ISO hoger dan 100. Het enige wat ik zo kan bedenken, is dat het die dag wel echt koud was, onder 0°C, en dat dit een invloed moet hebben gehad. Ik zou het anders echt niet kunnen verklaren. Zoals de EXIF aangeeft, is stond echt wel in Aperture Priority AE.

            Maar maakt eigenlijk weinig uit. Ik heb deze foto gelukkig kunnen nemen, juist omdat ik niet zelf de ISO en sluitertijd moest instellen. Ik had zelf de tijd niet op mijn Aperture te checken. Een seconde later was het licht op het water al weg. Dan sta je daar alles manueel in te stellen en mis je de foto die je wou nemen.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment

            Working...
            X