Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen beoordeling, maar technisch vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geen beoordeling, maar technisch vraagje

    Nu eens een foto (ik weet wel dat de foto zelf op niks trekt) waarover ik een technisch vraagje heb.
    Deze foto bestaat uit twee (ik had toen nog mijn 10-22 niet) landschapsformaten die ik gestitch heb in Autopano Pro.
    Bij de bovenste originele foto zijn de dakranden mooi recht. Zoals U hier kan zien zijn ze erg gebogen, waarschijnlijk omdat Autopano bepaalde vervormingen moet doorvoeren om de twee foto's te laten passen.
    Ik slaag er maar niet in om deze dakranden terug recht te krijgen.
    Is er iemand die weet hoe het eventueel wel kan, of is dit hopeloos ?
    Dank bij voorbaat voor eventuele reacties/raad.


    Groetjes

  • #2
    Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

    In Photoshop de filter uitvloeien (liquify)
    daarin het gereedschap vooruit draaien (forward warp tool) gebruiken
    zorg ervoor dat uw penseeelgrootte groot genoeg is (+-500)
    eventueel eerst met masker bevriezen (freeze mask tool) voor het gedeelte dat niet moet gecorrigeerd worden
    Groetjes

    Comment


    • #3
      Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door Canonier Bekijk bericht
      In Photoshop de filter uitvloeien (liquify)
      daarin het gereedschap vooruit draaien (forward warp tool) gebruiken
      zorg ervoor dat uw penseeelgrootte groot genoeg is (+-500)
      eventueel eerst met masker bevriezen (freeze mask tool) voor het gedeelte dat niet moet gecorrigeerd worden
      Groetjes
      Ongelooflijk dat dit kan ! Weeral iets geleerd waarvan ik niet eens wist dat het bestond in PS. Maar ja zo zullen er nog wel honderden zaken zijn zeker in PS.
      De dakranden zijn wel behoorlijk hobbelig na de correctie, maar dat zal een kwestie van oefening zijn denk ik.
      Heel erg bedankt voor de info.
      Groetjes

      Comment


      • #4
        Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

        Djivan,

        Ik zie dat er mij iemand voor geweest is voor wat betreft photoshop. (Heb er trouwens geen kaas van gegeten...)

        Aangezien je met canon werkt staat er op de installatie cd's een progje. Canon uilities - Photostitch.
        Met dit progje (wat zeker niet zal aankunnen wat photoshop wel aankan) kun je het volgende:
        Je kunt je brandpuntsafstand van je lens instellen (maar OPGELET...gaat blijkbaar niet onder 24 mm) Alhoewel de voorbeelden hierbij op 18 mm gemaakt zijn.
        En je kunt de manier waarop je "merged" zelf kiezen. Er zijn drie opties:

        1. Panning (trekt op niet veel)
        Voorbeeld panning

        2. Parallel camera movement
        Voorbeeld camera movement

        3. Image scanned in sections (wat ik meestal gebruik)
        Voorbeeld scanned in sections

        Zoals je ziet hebben de drie methodes een licht afwijkende manier om de foto's te gaan samenvoegen.

        Hoe dan ook nabewerken is steeds nodig. Ook is het zo dat je voldoende ruimte moet voorzien boven en onder de foto wegens hetgeen je moet afsnijden als verlies.
        In het voorbeeld hieronder zie je de nabewerkte versie (met te weinig ruimte onderaan reden ook waarom hij niet/nergens gebruikt wordt )
        Eindresultaat na nabewerking van methode 3 (Bestaat uit 4 foto's)
        Uiteindelijk zit er nog een stitch lijn in wegens niet meer de moeite er nog tijd aan te spenderen....

        Groetjes
        Marc

        Toevoeging:
        Sorry voor dit onvolledig antwoord :

        als het dit is wat je wilt, zoals de voorganger uitlegt (of penseel verwringen).
        Met bovenstaand wou ik gewoon aantonen dat naargelang de gebruikte software je meer of minder gaat moeten bewerken en of geconfronteerd worden met die vervormingen.

        Groetjes
        Marc
        Last edited by Brombeer; 1 maart 2013, 17:12.
        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

        Comment


        • #5
          Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Nu eens een foto (ik weet wel dat de foto zelf op niks trekt) waarover ik een technisch vraagje heb.
          Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

            @ Brombeer en Canonier : ik snap wel niet hoe jullie een strakke rechte lijn bekomen, bij mijn pogingen blijft die hobbelig.
            Zou ik nog iets over het hoofd zien ? Ik blijf proberen, maar vooral sakkeren als ik het resultaat zie.
            Ik kom niet in de buurt van het resultaat dat Brombeer hier laat zien van mijn door hem bewerkte foto.

            PS @ Brombeer : de foto's die ik hier gebruik zijn gemaakt op 19 mm, ik hoef het dus waarschijnlijk niet eens te proberen met het stitch progje van Canon.

            Groetjes

            Comment


            • #7
              Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

              Zal deze middag eens trachten je via PB uit te leggen hoe ik dat verwezenlijkt heb (uiteraard in de door mij gebruikte software - maar denk dat PS daar geen moeite zal mee hebben)

              "PS @ Brombeer : de foto's die ik hier gebruik zijn gemaakt op 19 mm, ik hoef het dus waarschijnlijk niet eens te proberen met het stitch progje van Canon."
              Toch wel hoor aangezien de voorbeelden van samenvoegen ook op 18mm gemaakt zijn.

              Groetjes
              Marc
              Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

              Comment


              • #8
                Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

                indien er na de werkwijze toch nog een hobbelig uitzicht is
                neem dan de vorige bewerkingen het gereedschap plooien (S) of pucker tool ( 4e van boven)
                klik met een klein penseelgootte op de linkerkant van de hobbelige lijn
                vervolgens klik je op de rechterkant van diezelfde lijn terwijl je de shift-toets ingedrukt houdt
                Zo zou je een rechte lijn moeten bekomen
                Deze techniek wordt haarfijn uitgelegd in volgend filmpje (na +- 8 min),Spijtig genoeg wel in de Engelse taal
                Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

                Groetjes
                Last edited by Canonier; 2 maart 2013, 18:45.

                Comment


                • #9
                  Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

                  Topic verplaatst naar geschikter forum
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Topic verplaatst naar geschikter forum
                    Oeps, zeer zware fout van mij, zal het nooit meer doen.
                    En waar moet ik mijn topic dan gaan zoeken als ik vragen mag ??????
                    Wat is het geschikte forum voor dit topic, ik heb ze voor plaatsing allemaal overlopen en zou begot niet weten waar die vraag te stellen buiten de 'Beginnershoek'. (heb het ondertussen gevonden, maar wist niet dat je daar ook foto's mocht plaatsen).
                    Dacht nochtans dat meer beginners er iets zouden aan hebben als het stond waar ik het had geplaatst, maar jullie zijn hier baas hé.
                    Misschien best ook eens iets doen aan het feit dat we niet meer minutenlang moeten zitten kijken naar "wachten op forum.belgium digital......" dan hebben we er allemaal iets aan.
                    Last edited by Guest17; 2 maart 2013, 15:45.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

                      Liqiufy voor zo'n dingen? geef me dan toch maar puppetwarp hoor, tis ervoor gemaakt...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Oeps.... (heb het ondertussen gevonden, maar wist niet dat je daar ook foto's mocht plaatsen).
                        staat er toch duidelijk:

                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geen beoordeling, maar technisch vraagje

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          ...
                          En waar moet ik mijn topic dan gaan zoeken als ik vragen mag ??????
                          ...
                          Je kunt je topics altijd terugvinden via "Mijn profiel" (rechtsboven)


                          Bovendien -en dat doe je ook via je profiel- als je je abonneert op de topics waaraan je deelneemt, vind je onder "Gebruikersinstellingen" alle topics terug waarop een antwoord op jouw post gekomen is.

                          Last edited by LesC; 4 maart 2013, 10:36. Reden: Screenshot toegevoegd
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment

                          Working...
                          X