Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijskaart?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijskaart?

    Hallo iedereen,


    Ik vroeg me af of iemand een grijskaart ook gebruikt voor de 'dagdagelijkse' fotografie. Ik bedoel bv vakantiefoto's (als je natuurlijk een beetje tijd hebt om deze te nemen).


    Is dit ook mogelijk bij macro? Dan zou je toch een mini-grijskaartje nodig hebben, maar ik kan me voorstellen dat bij goed gebruik dit de kleur/contrast...te goede komt.

  • #2
    Re: Grijskaart?

    analoog: voor inijken van de films, ook voor moeilijkere belichtingen... maar over het algemeen neen... het zone-systeem is dan interessanter om toe te passen!! en manueel (spot)meten en de belichting aanpassen. Analoog kan ik dan nog de ontwikkeling aanpassen, digitaal zou je best een raw opnamen maken en dan kan je nog aanpassen!!!
    waarom mini grijskaart? een controle opnamen met de grijskaart, daarna alle opnames (als het licht niet veranderd) bij diezelfde instellingen. Dan zou alles OK moeten zijn (da's toch de theorie ) in praktijk iets anders maar dit zijn de algemene regels!!

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Grijskaart?

      [QUOTE=TomStr;3812358... het zone-systeem is dan interessanter om toe te passen!! [/QUOTE]
      Als je spotmeting op de grijskaart doet en je zet dit in zone 5 gebruik je toch ook het zone-systeem?
      Fotografie is leren kijken.
      http://johanluyckx.weebly.com

      Comment


      • #4
        Re: Grijskaart?

        yep maar die grijskaart weet niet dat mijn foto hoofdzakelijk uit WIT bestaat en dat ik dat wit dan liever iets doortekender heb dan zone 8 of met zon en veel contrast zelfs in zone 9... dus ik beoordeel de "scene" en in geval van veel wit op wit in de foto kies ik mijn witten in zone 7 ipv zone 8... dan komen die er beter uit!!
        (zonder verdere aanpassingen aan de ontwikkeling (of de raw) noem ik dit het pseudo-zone-systeem)
        je verplaatst dan als het ware heel de foto hoger of lager in de curve. Bij aangepaste ontwikkeling blijft het beeld op de curve maar rek je het negatief als het ware wat breder uit op die curve (of je comprimeert hem net...)
        Last edited by TomStr; 5 maart 2013, 15:31. Reden: extra
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Grijskaart?

          Maar uw fototoestel die kent dat "wit" niet ... die kent enkel de nivellatie naar 18% grijs (50% luminantie) voor "egaal gekleurde" vlakken .. zo werkt een digitaal fototoestel nu eenmaal, vandaar ook het gebruik van een grijskaart als referentie

          Comment


          • #6
            Re: Grijskaart?

            neen, maar mijn toestel kent wel "zone 5" en dan belichtingscompensatie +3 (zone 8)
            en dan kies IK wat ik als zone 8 wil... niet het toestel, niet de sensor...
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Grijskaart?

              yeah ... dream on ...

              Trouwens ... uw fameuze "zone 5" is niets anders dan het neutrale grijspunt zegge 50% luminantie (RGB 118/118/118) dat men dat nog "zones" wil noemen is IMHO pure nostalgie.
              In Digitaal kan men beter uit de voeten met globale "exposure blending"

              quote wiki
              "...The Zone System gained an early reputation for being complex, difficult to understand, and impractical to apply to real-life shooting situations and equipment. Noted photographer Andreas Feininger wrote in 1976,

              I deliberately omitted discussing the so-called Zone System of film exposure determination in this book because in my opinion it makes mountains out of molehills, complicates matters out of all proportions, does not produce any results that cannot be accomplished more easily with methods discussed in this text, and is a ritual if not a form of cult rather than a practical technical procedure.[12]..."

              ... .. de rest zijn IMHO enkel achterhoedegevechten en filosofie. Digitaal heeft betere wetmatigheden in huis!

              uit mijn "bijbels"

              zonesystem

              dynamicrange
              Last edited by Guest41; 6 maart 2013, 12:08.

              Comment


              • #8
                Re: Grijskaart?

                tja, voor mij werkt het en het inijken heeft me toch gelijk geven de uitleg, filosofie, manier van denken... heeft er eigenlijk niks te maken, ik werk ermee en het werkt voor mij!!! analoog is het het voor mij zeker waard!! digitaal gebruik ik het gewoon ter compensatie van tegenlicht, bij nachtopnames...
                maar de hele uitleg over het zonesysteem, meten, ontwikkelen, densitometrie, doormeten... yep, nen hoop zeer ingewikkelde materie!! (ik heb het meermaals moeten doornemen op verschillende manieren uitgelegd...)
                en uiteindelijk komt het er digitaal ook op neer dat een verdubbeling van belichting een constante verschuiving van "grijstint" in de opname heeft.
                trouwens 50% luminantie? is dat dan hetzelfde als 18% reflectie?
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment

                Working...
                X