Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

    Goedendag, heb enkele vragen ivm photoshop en lightroom.

    Ik bewerk namelijk foto's van duiven die ik bezit. Ik trek ze met een CANON 450D in RAW formaat op 12M pixels en adobe RGB. Deze duiven trek ik met kunstlicht dit is het resultaat onbewerkt(let niet op het vuil):



    Dit bestand is 69.6MB groot. Is deze foto scherp genoeg getrokken volgens jullie mening? Is dit het lichtste wat men geraakt met dit soort kunstlicht(spaarlamp) in een witte bak?

    Na wat aanpassingen in lightroom ziet deze er zo uit:

    Moderator Note: Je foto's zijn te groot, en dus achter een linkje geplaatst. Wil je hier zichtbare foto's plaatsen, dan moeten zij beantwoorden aan de BD-normen, nl. langste zijde maximum 900px.


    Zou ik deze foto zo kunne krijgen zonder bewerking lightroom? Dus via de camera instellingen zelf?

    Als dit allemaal in lightroom gedaan is sla ik deze op als PSD bestand van 300ppi en 16bit. Is dit een goede instelling om de kwaliteit te behouden?

    Ik zou iedere een resultaat zoals deze moeten bekomen:


    Deze foto's bewerk ik in photoshop, heb een selectie rond deze duif waarin ik de duiven die ik zelf getrokken heb in plaats door middel van Free transform tool en dan knip ik deze uit dat ze allemaal dezelfde vorm hebben zoals deze voorbeeld duif. Probleem is dat ik bij sommige duiven te veel moet uitrekken omdat sommige hun eige niet zo goed plaatsen. Hierdoor komt er kwaliteitsverlies. Gebruik ik misschien de verkeerde tool om iets uit te knippen en vervolgens vervormen? Ook als de duif uitgeknipt is en zoals deze voorbeeld er op staat is er rond de duif wat kartelingen zichtbaar.

    Zoals u ziet lijkt dit dus totaal niet op het geen wat ik zou willen bekomen. Heeft iemand enige tips voor mij?

    Alvast bedankt
    Last edited by LesC; 26 februari 2013, 15:39.

  • #2
    Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

    Al ken ik niets van duiven, ik vind je werkwijze totaal fout !

    In de eerste plaats moet je trachten alles of het meest te halen tijdens de opname, en zo min mogelijk tijdens de postprocessing !
    Dat wil zeggen in uw geval, licht meten, witbalans bepalen aan de hand van een grijskaart, en vervolgens correct belichten.
    Dan volgt de postprocessing en de duif detoureren uit het beeld, dit is iets dat je per geselecteerde opname moet doen, het vervormen
    van beelden om in een bepaald kadertje of stramien te passen is iets wat je gewoon niet doet, prijs je gelukkig dat het duiven zijn
    mocht het hier gaan over modellen ! Dan had je al lang een dreun tegen je kop gekregen van een of ander potig model !
    Als je een beeld wil vergroten of verkleinen dan dient dit te gebeuren met het behouden van de verhoudingen, dus niet met een free transform
    waarbij meestal de X Y verhoudingen verkracht worden .

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

      2.3 Het toevoegen van foto‘s in een topic.

      Opgelet:
      Indien er geen uitdrukkelijke uitzondering wordt gemaakt in de sticky of hier in het forumreglement geldt de algemene regel van max 3 foto's per topic.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        2.3 Het toevoegen van foto‘s in een topic.

        Opgelet:
        Indien er geen uitdrukkelijke uitzondering wordt gemaakt in de sticky of hier in het forumreglement geldt de algemene regel van max 3 foto's per topic.
        grt,bouk.
        Danku om dit te vermelden heb het aangepast

        Comment


        • #5
          Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Al ken ik niets van duiven, ik vind je werkwijze totaal fout !

          In de eerste plaats moet je trachten alles of het meest te halen tijdens de opname, en zo min mogelijk tijdens de postprocessing !
          Dat wil zeggen in uw geval, licht meten, witbalans bepalen aan de hand van een grijskaart, en vervolgens correct belichten.
          Dan volgt de postprocessing en de duif detoureren uit het beeld, dit is iets dat je per geselecteerde opname moet doen, het vervormen
          van beelden om in een bepaald kadertje of stramien te passen is iets wat je gewoon niet doet, prijs je gelukkig dat het duiven zijn
          mocht het hier gaan over modellen ! Dan had je al lang een dreun tegen je kop gekregen van een of ander potig model !
          Als je een beeld wil vergroten of verkleinen dan dient dit te gebeuren met het behouden van de verhoudingen, dus niet met een free transform
          waarbij meestal de X Y verhoudingen verkracht worden .

          MVG, Jeff C.
          Dus het beste zou zijn eerst aan de camera instellingen te werken zodat deze zo weinig mogelijk bewerkt moet worden met een bepaald programma? Als ik deze duif niet kan vervormen hoe kan je dan deze in een bepaald stramien/kader krijgen zonder verlies van kwaliteit?? Als ik de verhoudingen behoud en deze verklein dan staat deze duif nog niet zoals hij hoort te staan op de uiteindelijke afbeelding?

          Comment


          • #6
            Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

            Ter vermelding: Ik gebruik een Canon lens EF17-40mm 1:4 L USM. Instellingen van de camera: ISO 400, witbalans staat op automatisch en diafragma van f9.

            Comment


            • #7
              Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

              Oorspronkelijk geplaatst door Selatin Bekijk bericht
              Ter vermelding: Ik gebruik een Canon lens EF17-40mm 1:4 L USM. Instellingen van de camera: ISO 400, witbalans staat op automatisch en diafragma van f9.
              OK...maar op hoeveel millimeter..?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

                tussen de 24 en 28mm en trekt op 1/50

                Comment


                • #9
                  Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

                  Oorspronkelijk geplaatst door Selatin Bekijk bericht
                  Dus het beste zou zijn eerst aan de camera instellingen te werken zodat deze zo weinig mogelijk bewerkt moet worden met een bepaald programma? Als ik deze duif niet kan vervormen hoe kan je dan deze in een bepaald stramien/kader krijgen zonder verlies van kwaliteit?? Als ik de verhoudingen behoud en deze verklein dan staat deze duif nog niet zoals hij hoort te staan op de uiteindelijke afbeelding?
                  Waarom moet die juist in een stramien dat haar niet past ? Dat is dus wat ik niet begrijp, dat is misleiding van de kijker. Je duif is dus niet zoals op de foto !

                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

                    De duif in je voorbeeldfoto is een frontaal opgelicht exemplaar (hoofdlicht rechtsboven, bijlicht linksmidboven, vermoedelijk zelfs geen flitsers), waarvan het resultaat in photoshop zeer vrijzinnig is uitgesneden met de pen tool (cf rondingen op bovenpoten, staartpen, nek, kop, borst,...) waarbij de selectie op de randsnede is verzacht met een lichte 'feathering/blur', en daarna is het beest compleet bijgekleurd/bijgetekend en opgeplakt op een witte achtergrond (waar nog bewerkingssporen op te vinden zijn). Duidelijk is wel dat de uitsnede zeker niet de omranding van de duif volgt. Kortom een photoshopduif. Vervormingen à la 'free transform' e.d. zijn hier niet van toepassing.
                    Jouw foto van je bruine duif is daarentegen een foto en geen doorgedreven photoshop. Weliswaar kan je van jouw duif eveneens een opgekleurd en bijgewerkt exemplaar maken mits een hoop bewerkingen.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    In de eerste plaats moet je trachten alles of het meest te halen tijdens de opname, en zo min mogelijk tijdens de postprocessing !
                    Ja, maar... niet in dit geval omdat de opname en het gebruik van objectief enkel de manier (perspectief/grootte tov vertekening) bepaalt waarmee je het onderwerp in beeld brengt. Dit om ze net niet achteraf te moeten gaan 'transformen', want zoals TS zelf zegt geeft dat een specifiek kwaliteitsverlies. De photoshopduif stond er wel degelijk zo en werd vermoedelijk geschoten met 35 à 60mm. Al de rest is photoshop in dit geval, te beginnen met de overvlotte vloeiende golvende uitsnede.

                    Cheers,
                    F.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

                      Dit wordt gedaan om een mooi uitzicht te krijgen van deze duif.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                        De duif in je voorbeeldfoto is een frontaal opgelicht exemplaar (hoofdlicht rechtsboven, bijlicht linksmidboven, vermoedelijk zelfs geen flitsers), waarvan het resultaat in photoshop zeer vrijzinnig is uitgesneden met de pen tool (cf rondingen op bovenpoten, staartpen, nek, kop, borst,...) waarbij de selectie op de randsnede is verzacht met een lichte 'feathering/blur', en daarna is het beest compleet bijgekleurd/bijgetekend en opgeplakt op een witte achtergrond (waar nog bewerkingssporen op te vinden zijn). Duidelijk is wel dat de uitsnede zeker niet de omranding van de duif volgt. Kortom een photoshopduif. Vervormingen à la 'free transform' e.d. zijn hier niet van toepassing.
                        Jouw foto van je bruine duif is daarentegen een foto en geen doorgedreven photoshop. Weliswaar kan je van jouw duif eveneens een opgekleurd en bijgewerkt exemplaar maken mits een hoop bewerkingen.

                        Ja, maar... niet in dit geval omdat de opname en het gebruik van objectief enkel de manier (perspectief/grootte tov vertekening) bepaalt waarmee je het onderwerp in beeld brengt. Dit om ze net niet achteraf te moeten gaan 'transformen', want zoals TS zelf zegt geeft dat een specifiek kwaliteitsverlies. De photoshopduif stond er wel degelijk zo en werd vermoedelijk geschoten met 35 à 60mm. Al de rest is photoshop in dit geval, te beginnen met de overvlotte vloeiende golvende uitsnede.

                        Cheers,
                        F.
                        Bedankt voor je reactie, deze duif is inderdaad met photoshop bewerkt dit om een mooie indruk te geven. Ik zou dit graag willen kunnen zoals in de uiteindelijke foto maar zoals ik zie zijn er een hoop bewerkingen op toegepast waarin ik weinig ervaring heb.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

                          maar als je een foto zo veel gaat bewerken, en er een duif totaal anders laat uit zien dan ze in wekelijkheid is
                          dan bedrieg je toch je zelf
                          zou je dan niet beter fotos zoeken van duiven die er wel zo uit zien
                          ofwel wacht je tot de duif zit zoals je ze wil hebben op foto, ofwel laat je zoals ze zijn
                          ik trek soms mijn vissen, en die staan er ook niet altijd in hun volle schoonheid op zoals ze soms kunnen zijn,en de ene dag lukt dat wel de andere dan weer niet
                          maar blijven proberen tot ze goed zijn, dat lijkt mij het eerlijkst tegenover je zelf en de bekijkers van je foto's
                          mvg Tweetty
                          bd0379be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Enkele vragen ivm photoshop/lightroom

                            Oorspronkelijk geplaatst door tweetty Bekijk bericht
                            maar als je een foto zo veel gaat bewerken, en er een duif totaal anders laat uit zien dan ze in wekelijkheid is
                            dan bedrieg je toch je zelf
                            welkom in de digitale wereld hoor.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment

                            Working...
                            X