Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uv of cpl filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uv of cpl filter

    Hoi,

    Ik kan bij aankoop van een 50mm f/1.8 lens en een 70-300 lens kiezen tussen een gratis uv of cpl filter, welke kan ik het beste kiezen?

    Bedankt voor de reacties.
    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

  • #2
    Originally posted by Ranon
    Hoi,

    Ik kan bij aankoop van een 50mm f/1.8 lens en een 70-300 lens kiezen tussen een gratis uv of cpl filter, welke kan ik het beste kiezen?

    Bedankt voor de reacties.

    Wat wil je ermee doen? Een UV filter kan je op je lens laten zitten in de meeste omstandigheden en fungeert dus als lensbeschermer, een cpl dient specifiek om niet loodrecht invallend licht te filteren en dat is niet altijd zinvol. Die kan je dus NIET altijd laten zitten, ook al omdat hij 1.5 a 2 stops licht zal wegnemen als ik me goed herinner.

    Comment


    • #3
      Functioneel voegt zo'n uv-filter dus niet veel toe (je krijgt er geen mooiere foto's door), en een cpl filter wel?
      De 50 mm lens wil ik gebruiken voor binnen/ portretten.
      De 70-300 mm lens voor dieren, macro etc.
      Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

      Comment


      • #4
        Niet helemaal juist... een UV filter heeft wel degelijk een functie. Met een UV filter neem je luchtreflexies weg (filteren dus). Dit is vooral merkbaar als je landschapsfoto's maakt onder bepaalde weersomstandigheden. Verder, en meestal voor dat doel gebruikt, is een UV filter een ideale beschermer.

        Comment


        • #5
          Maar wat raden jullie nu aan? ik heb er zelf te weinig verstand van om een keuze te maken!
          Op basis van de kennis die ik nu heb zou ik op de 50 mm een uv filter pakken en op de 70-300 een cir. pol. filter. Maar dat is gebaseerd op lucht!
          Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

          Comment


          • #6
            Ik zou een UV-filter kiezen, omdat je die toch altijd op je lens kan laten zitten, ter bescherming. Een polarisatiefilter heb je alleen maar nodig in bepaalde omstandigheden (om bijvoorbeeld reflecties te verminderen), maar die kan je niet gebruiken om de lens te beschermen, omdat die te veel licht wegneemt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ranon
              Maar wat raden jullie nu aan? ik heb er zelf te weinig verstand van om een keuze te maken!
              Op basis van de kennis die ik nu heb zou ik op de 50 mm een uv filter pakken en op de 70-300 een cir. pol. filter. Maar dat is gebaseerd op lucht!
              Neem best voor de beide lenzen een UV-filter. De meesten plaatsen dergelijke filters ter bescherming van de lens. Deze filters reduceren ook overmatige blauwzweem veroorzaakt door UV licht. Er zijn ook meervoudig gecoate filters die erom bekend staan dat de reflecties op hun glasoppvervlakken bijzonder zwak zijn waardoor strooilicht en spookbeelden nog sterker onderdrukt worden. Hangt ervan af wat je ervoor wilt betalen. B+W en Tiffen zijn betere types.
              Een Circ. Pol. filter gebruik je als je o.a. blauwere hemels wil en bepaalde weerspiegelingen zichtbaar onder een hoek van 45° op water of in vensteroppervlakken wil vermijden. Pas op, op sommige lenzen waarvan het voorste lensgedelte draait kan je geen Circulaire Pol. filters plaatsen. Het nut van dergelijke filters komt juist tot zijn recht door er eigenhandig aan te draaien om meer of minder effect te bekomen.

              Groetjes,
              POl.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Persoonlijk zou ik ook op beide lenzen een UV filter kiezen. Een pol. filter is vooral buiten in zonlicht bruikbaar of als je door glas fotografeert. Daarentegen kun je met een UV filter je investering beschermen, wat volgens mij veel waard is. Fotografeer eerst een tijd en overtuig jezelf ervan of je wel een pol. filter nodig hebt.

                Comment


                • #9
                  Ga hier eens kijken voor wat meer uitleg :

                  http://www.schneiderkreuznach.com/tipps/schutzfilter_e.htm
                  http://www.schneiderkreuznach.com/tipps/polfilter_e.htm

                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Over het algemeen kost een CPL filter een stuk meer dan een UV filter, soms zelfs het dubbele.
                    Ben je van plan toch een CPL aan te schaffen, kies dan nu de gratis CPL en koop er direct de UV bij ter bescherming van de lens.
                    Zo heb je toch weer enkele tientallen euro's bespaard.

                    En neen, ik ben géén Nederlander

                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Bedankt allemaal voor jullie reacties.
                      Ik ga mijn bestelling gelijk plaatsen!
                      Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

                      Comment


                      • #12
                        Wel dit weekend ben ik teweten gekomen dat ik een polarisatiefilter nodig heb.

                        Ik ben namelijk heel actief bezig met de vijver en koi hobby. Koi zijn prachtige Japanse karpers waar wedstrijden mee gehouden worden.

                        Ik heb me altijd afgevraagd hoe die forografen erin slagen om koi zo mooi op foto te krijgen. Niet simpel hoor als ze in het water zwemmen. Waterbeweging, weerspiegeling van lucht of een witte showtent.

                        Dit weekend was het koishow in de Beekse Bergen in Nederland en daar kwam ik teweten van een fotograaf dat je een polarisatiefilter nodig hebt om die spiegelingen in het water weg te krijgen.
                        Hij zei me ook altijd in manuele focus te werken ipv autofocus.
                        Nikon D70

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Pondlib
                          Wel dit weekend ben ik teweten gekomen dat ik een polarisatiefilter nodig heb.

                          Ik heb me altijd afgevraagd hoe die forografen erin slagen om koi zo mooi op foto te krijgen.
                          Da's 1 van de mooiere toepassingen van een polarisatiefilter
                          Voor die dingen kan je ook een onderwaterzak of tas gebruiken, zodat je met je lens onder het oppervlak kan gaan, en dus geen oppervlaktespiegelingen hebt.

                          Comment


                          • #14
                            kzou zeggen pol filter, heel fijn om reflecties weg te werken! En die is duurder dan een UV.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Pol Callens
                              Originally posted by Ranon
                              Maar wat raden jullie nu aan? ik heb er zelf te weinig verstand van om een keuze te maken!
                              Op basis van de kennis die ik nu heb zou ik op de 50 mm een uv filter pakken en op de 70-300 een cir. pol. filter. Maar dat is gebaseerd op lucht!
                              Neem best voor de beide lenzen een UV-filter. De meesten plaatsen dergelijke filters ter bescherming van de lens. Deze filters reduceren ook overmatige blauwzweem veroorzaakt door UV licht. Er zijn ook meervoudig gecoate filters die erom bekend staan dat de reflecties op hun glasoppvervlakken bijzonder zwak zijn waardoor strooilicht en spookbeelden nog sterker onderdrukt worden. Hangt ervan af wat je ervoor wilt betalen. B+W en Tiffen zijn betere types.
                              Een Circ. Pol. filter gebruik je als je o.a. blauwere hemels wil en bepaalde weerspiegelingen zichtbaar onder een hoek van 45° op water of in vensteroppervlakken wil vermijden. Pas op, op sommige lenzen waarvan het voorste lensgedelte draait kan je geen Circulaire Pol. filters plaatsen. Het nut van dergelijke filters komt juist tot zijn recht door er eigenhandig aan te draaien om meer of minder effect te bekomen.

                              Groetjes,
                              POl.

                              Hallo Pol ,bij pas op op sommige lenzen ..is daar de Nikkor ED 70-300 of de Sigma APO II Makro versie bij? Groetjes Rene
                              [COLOR=Purple]NIKON D800 //AF-S NIKKOR 24-70 F2.8 G ED // NIKON D7000 // AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm f 2.8 D// NIKON SB900// Benro C2970F/COLOR]/ Zie Album online http://rexabe.smugmug.com

                              Comment

                              Working...
                              X