Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom presets en/of actions.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom presets en/of actions.

    Dag iedereen,

    zijn er hier onder jullie die ervaring hebben met lightroom (3 in mijn geval) presets?
    Ik heb er al een deel gratis kunnen downloaden maar die zijn niet altijd zo fantastisch. (logisch waarschijnlijk)

    Ik wil best geld besteden aan betere, professionelere presets maar zou totaal niet weten wie er goede heeft.
    Ben al eens op MCP Actions gaan kijken ... maar zijn er nog andere?
    Ik zou het vooral willen gebruiken bij model/portret- fotografie.

    Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

  • #2
    Re: Lightroom presets en/of actions.

    Ik vind dat dit wat afhangt van het gebruik van de presets.
    Als jij bvb. presets aankoopt voor model- en portretfotografie, en je gebruikt een aangekochte preset om te verscherpen, dan kan deze tegenvallen. Ik moet bij een fullframe sensor veel minder verscherping toepassen als bij een cropsensor. Zo'n preset houdt daar geen rekening mee.
    Wil je bepaalde kleuromzettingen doen, dan zullen aangekochte presets wel beter presteren omdat zoiets al minder camera afhankelijk is.

    Je kan natuurlijk ook gewoon zelf presets aanmaken. Ik zou dat zeker aanraden voor verscherpen en eventueel ruisreductie. Maar ook bvb. het toepassen van levendigheid, omdat deze standaardontwikkeling ook mee verscherpt en dat is volgens mee heel sterk camera afhankelijk.

    Ik heb bij wat Lightroom gebruikers al wel wat aangekochte presets gezien, maar als je echt goed zoekt vind je ook al heel wat gratis presets die ook goed zijn. Kijk o.a. eens op http://lightroomkillertips.com/category/presets/ waar je heel wat gratis presets dan downloaden. En probeer daar eens de presets om portretten te verscherpen (blog 19 november), en beoordeel zelf. Ik ben ook van voordeel dat je portretten beter lokaal verscherpt, en zo'n presets kunnen dat niet, zij passen dit op de hele foto toe via gewoon enkele standaardwaarden bij details te gebruiken.

    Hou er ook nog rekening mee dat de verwerkingstechnologie van LR4 verschilt van die van LR3. D.w.z. dat de presets die je nu misschien aanmaakt/aankoopt in LR4 niet meer zo goed werken. Je kan in LR4 nog wel altijd terugschakelen naar de technologie van LR3; bij foto's die je uit je catalogus van LR3 meeneemt naar LR4 is dat geen probleem, maar eens je LR4 hebt dan ga je bij nieuwe foto's toch niet meer ontwikkelen volgens LR3. Da's dus ook wel iets waar je in jouw geval zeker rekening mee moet houden.
    Last edited by danikon; 23 februari 2013, 12:38. Reden: Toevoeging laatste alinea LR3/LR4

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom presets en/of actions.

      Dank je voor je inbreng Danikon en ik kan je volledig volgen. Portretten verkies ik ook eerder lokaal te verscherpen maar een algemene leuke kleurweerga/extra zonneflair moet toch via een preset kunnen en die je daarna nog fijntuned naar je eigen smaak om het zo te behouden.
      Zit nog met LR3 dus even checken wat de problemen met LR4.4 kunnen zijn.

      Alvast al hartelijk bedankt voor je inbreng.

      Comment

      Working...
      X