Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 en sharpening.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 en sharpening.

    Stel je maakt geen gebruik van de sharpening in de camera.
    Wat doen je dan als je een massa foto's hebt getrokken, en je wilt sharpening toepassen?

    Doe je dat per foto, of doe je het met een batch job. Dus alles in een keer. En wat verkies je, CS of Nikon Capture, of wellicht nog een andere tool.
    Ben eigenlijk wel benieuwd, wat men zoal kiest.

  • #2
    hier wel een 10D gebruiker maar doet er niet echt toe

    Bij CS kun je in batch werken maar kwestie van sharpening doe ik het toch per foto, de ene foto is namelijk de andere niet en de ene heeft al wat meer sharpening nodig dan de andere.
    BV je hebt een landschapje, zonsondergang, portretje,..., heeft in mijn ogen geen of toch in niet veel gevallen sharpening nodig, aan de andere kant heb je dan een of ander beest, detailopname, gebouwen, ... die hebben dan meestal wel wat sharpening nodig, mensen verwachten dan liefst zoveel mogelijk detail in zo'n foto's
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      Originally posted by fredericrom

      Bij CS kun je in batch werken maar kwestie van sharpening doe ik het toch per foto, de ene foto is namelijk de andere niet en de ene heeft al wat meer sharpening nodig dan de andere.
      Precies mijn idee... Elke foto vergt z'n eigen nabewerking. Al kan je natuurlijk wel een lichte sharpen toepassen op heel de reeks, als ze zonder enige vorm van sharpening uit de camera komen. Toch lijkt het me beter om het resultaat te beoordelen per foto, want sommige beelden hebben inderdaad baat bij wat extra sharpening, en dan is het beter om het van de eerste maal ineens goed te doen...

      Comment


      • #4
        Originally posted by marker
        Wat doen je dan als je een massa foto's hebt getrokken, en je wilt sharpening toepassen?
        Doe je dat per foto, of doe je het met een batch job.
        Ik pas altijd een simpele regel toe : hoe minder belangrijk een foto is, hoe minder tijd je er moet in steken.
        Is het een foto die je op A4 wil afprinten en inkaderen, dan steek je beter wat meer werk in sharpening, kleuren corrigeren, etc... Is het maar één van je vele foto's die tijdens een shoot gemaakt zijn, dan kun je gewoon gaan batch processen.
        Nu, ik moet wel toegeven dat ik gewoon wat lui ben op het vlak van het werk achteraf. Ik fotografeer liever dan foto's te bewerken, sorteren, etc...

        Henk

        Comment

        Working...
        X