Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

geheugenproblemen op reis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • geheugenproblemen op reis

    Ik ben van plan een digitaal fototoestel aan te schaffen met het oog op een rondreis van 5 maanden doorheen Zuid-Amerika.
    Om het geheugenprobleem op te lossen zouden er drie mogelijkheden zijn (volgens de fotograaf) : ofwel extra geheugenkaarten en dan in een fotozaak op cd rom laten zetten (maar hoe zit het met de kwaliteit van de cd roms ginder ?), ofwel een cd writer meenemen en cd roms van degelijke kwaliteit van hieruit meenemen, ofwel een extra geheugen van 20 gigabyte. Deze laatste twee mogelijkheden zouden rond de 300 euro kosten.
    Heeft iemand hier ervaring mee ? Tips, eventueel goedkopere alternatieven ?
    Ik ben trouwens van plan om mij een Canon Powershot A80 aan te schaffen, maar zag dat de Canon Powershot A75 ongeveer 100 euro goedkoper is. Volgens de fotograaf heeft dit prijsverschil louter en alleen met het aantal megapixels te maken. Klopt dit wel of zijn er nog andere belangrijke verschillen ?
    Alvast bedankt
    Dominique

  • #2
    ide laatste mogelijkheid gaat hem over een X-drive, kost idd iets van een 300 euro en veel mensen hier zijn daar tevreden over.

    kan je bestellen bij top-foto en dergelijke
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      De A80 heeft een uitklapbaar en draaibaar schermpje, de A75 niet. Maar het schermpje van de A75 is dan weer groter dan dat van de A80.
      Ik moet wel zeggen dat zo'n kantelbaar scherm handig is in bepaalde situaties (o.a. dicht bij de grond fotograferen, of bij fel zonlicht ...)
      EOS 80D

      Comment


      • #4
        Ga voor de X-drive. De andere oplossingen zijn duur en pontoereikend. Ik hoef je niet te vertellen dat pakken geheugen kopen stukken van mensen kost. En dan CDtjes branden... ga je die dan zzorgvuldig gaan bijhouden en zo?

        Het zuidwesten van RSA (Kaapstad, Swellendam, Knysna) is zeer westers, maar in het zuiden of het oosten (De Karoo, of Kruger, of Kwazulu-Natal)... hmmm...

        Speel je zeker. Ga voor de X-drive.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          nog kwestie van die cd's branden, je zal maar tegenkomen dat je thuiskomt enje pc kan de cd niet lezen wegens slecht gebrand, beschadigd, ...
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

          Comment


          • #6
            Ik denk dat elke optie zo zijn voor- en nadelen heeft:
            - je volle X-drive kan gestolen worden of defect raken;
            - je CD-ROM's kunnen onleesbaar blijken, beschadigd raken, gestolen worden.
            Gewicht en volume lijken me ook niet onbelangrijk tijdens zo'n reis.

            Wil je écht op zeker gaan, zet je foto's dan op je X-drive (o.i.d.) en zet ze in een fotozaak of internetcafé telkens op 2 CD-ROM's, waarvan je er 1 bij je houdt en 1 opstuurt naar huis.
            Controleer na elke keer overzetten of je CD-ROM leesbaar is voor je je CF formatteert.
            En als je dan óók nog je (beste) foto's in een internetcafé naar je site ftp't, dan kan het haast niet fout gaan lijkt me.

            Zie ook: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=41138


            Nikon D70 links: www.nikond70.nl
            Mijn D70-foto's: www.nikond70.nl/fotos

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jochen
              Het zuidwesten van RSA (Kaapstad, Swellendam, Knysna) is zeer westers, maar in het zuiden of het oosten (De Karoo, of Kruger, of Kwazulu-Natal)... hmmm...
              Ik wist niet dat dat in Zuid-Amerika lag, maar ge hebt ondertussen al omstandig uitgelegd dat gij alles beter weet dan ik, dus ik kan mij vergissen...
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #8
                Originally posted by MarcFoto

                Ik wist niet dat dat in Zuid-Amerika lag, maar ge hebt ondertussen al omstandig uitgelegd dat gij alles beter weet dan ik, dus ik kan mij vergissen...
                Heb even verkeerd gelezen. Kan gebeuren hee zeg.

                Marcske, get off my back hee jongen. En neen, ik weet niet alles beter. Ik krijg tegenwoordig veel de wind van voor omdat ik nog een van de weinigen ben op dit forum die de moeite doen om een aantal zaken te relativeren. Er worden hier immers steeds meer extreme zwart/wit stellingen verkondigd, dingen worden opgeblazen, uit hun context gerukt, vergelijkingen scheefgetrokken, you name it...

                Misschien is het niet duidelijk maar dit forum is mij genegen, dus ik probeer het te hoeden tegen foute/onvolledige informatie.

                Speel op de bal, niet op de man. Neem een voorbeeld aan Sonyke. Onlangs verklaarde hij dat prosumers en DSLR's vergelijkbaar zijn (evenveel voor- en nadelen hebben). Hierop volgde een verhitte discussie, en iedereen gaf zijn ongezouten mening, maar achteraf: no hard feelings. Snappie?


                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  ...en nu dat blijkt dat ik me vergist heb qua bestemming...

                  Domi, twee jaar geleden heeft een koppel een UZi van me gekocht (had er toen 10, lang verhaal, niet belangrijk), en zij zijn daarmee twee maand door Chili getrokken. Een aantal bemerkingen:

                  - hun probleem ginds bleek vooral batterijkracht te zijn (je bent vet met een X-drive ...als je hem niet kan opladen).
                  - een lader op zonne-energie bleek totaal niet voldoende om stroomverbruik van de digicam te compenseren.

                  Een ander nadeel is; schokken. Een pak materiaal sneuvelde in de rugzakken (gelukkig niet de cam).

                  Ik wil maar zeggen: hou ook met deze zaken rekening!

                  Qua stroom:
                  - Zorg voor een lader die werkt in de auto (het gemakkelijkst om aan stroom te geraken)
                  - Zorg voor voldoende sets herlaadbare batterijen
                  - Gebruik je LCD scherm zo weinig mogelijk
                  - Zet je cam af onmiddelijk na het nemen van je shot
                  - Koop je een pro- of consumer, dan heeft die ook een klein TV'tje voor je oog (een "viewfinder" heet dat, je kijkt dus niet door het glas). Ook dit verbruikt veel stroom! Een DSLR heeft geen EVF, en verbruikt dus minder (maar kost meer en is zwaarder)
                  - Begin niet met shots te bekijken op je cam (evt. om plaats te maken op je kaart of zo) waar er geen stroom in de buurt is
                  - Zorg voor voldoende lange stops in steden, zodat je alles kan herladen

                  Qua opslaggeheugen:
                  - Zorg voor genoeg. Echter; in jouw geval zijn 2 kaartjes genoeg (een 2e mocht het 1e kapot gaan), want je kan alles kwijt op een X-drive.
                  - Selecteer/delete geen shots op je geheugenkaart. Maak leeg op X-drive, formatteer en schiet verder.
                  - In de stad, zoek een e-shop op, hang je portable HDD (X-drive) aan een PC (zorg dat je de nodige soft meehebt!), en download alle folders die je nog niet op CD hebt. Brand CD's (spaar evt. wat uit door dán pics te selecteren).
                  - Een alternatief (misschien goedkoper dan vijf maanden CD's branden in e-shops) is: koop 2 X-drive's en zet elk kaartje 2x over. Gaat "in the long run" ook minder plaats nemen dan CD's denk ik.

                  Ciao,

                  J.
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    bij mijn X-drive II zat er een car-kit om op te laden
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Dirtyharry71
                      bij mijn X-drive II zat er een car-kit om op te laden
                      Yoo den Jimmy,

                      Bij mijn X-drive 1 niet ( ). Zou ik die apart kunnen kopen?
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Domi,

                        Heb je al eens gedacht aan bepaalde harddisk Mp3 spelers, waar je ook foto's op kunt bewaren.

                        Ikzelf heb de Archos Gmini 220 en ben er zeer tevreden over. Bovendien kan je naar muziek luisteren wat ook wel aangenaam is als je uren staat te wachten op een bus die maar niet wil aankomen...

                        Que le vaya bien, amigo

                        Comment


                        • #13
                          Mijn persoonlijke oplossing op reis (indien niet meer dan 1 à 2 weken):
                          1) CF kaart van 1GB (niet duurder dan een X-drive)
                          2) steeds een analoog toestel als backup

                          Voor een rondreis van 5 maanden zou ik persoonlijk niet twijfelen aan een investering van een goedkope laptop (max 1.000€). Die kan je achteraf ook voor andere zaken gebruiken. Veronderstelling is wel dat je niet te voet met een rugzak rondtrekt. Indien het via campings, rugzak, ... is zou ik persoonlijk zelf alleen een klein compact analoog meenemen die tegen een stootje kan (mijn Olympus Miu bv).

                          Ik ben 100% voor digitaal, maar er zijn nog steeds bepaalde omstandigheden (minder en minder weliswaar) waar analoog beter dienen.

                          Prettige reis in ieder geval.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by colarjo
                            Mijn persoonlijke oplossing op reis (indien niet meer dan 1 à 2 weken):
                            1) CF kaart van 1GB (niet duurder dan een X-drive)
                            2) steeds een analoog toestel als backup

                            Voor een rondreis van 5 maanden zou ik persoonlijk niet twijfelen aan een investering van een goedkope laptop (max 1.000€). Die kan je achteraf ook voor andere zaken gebruiken. Veronderstelling is wel dat je niet te voet met een rugzak rondtrekt. Indien het via campings, rugzak, ... is zou ik persoonlijk zelf alleen een klein compact analoog meenemen die tegen een stootje kan (mijn Olympus Miu bv).

                            Ik ben 100% voor digitaal, maar er zijn nog steeds bepaalde omstandigheden (minder en minder weliswaar) waar analoog beter dienen.

                            Prettige reis in ieder geval.
                            De bedoeling is wel om met de rugzak rond te trekken, een laptop zie ik daarom al helemaal niet zitten.
                            Ik ben sowieso van plan om ook mijn analoog toestel mee te nemen, maar wou ook een digitaal meenemen om niet te moeten zeulen met zoveel filmpjes, maar als ik de reacties zo hoor, zo een x drive betekent ook wat extra gewicht, plus wat bij verlies/diefstal, dan ben ik inderdaad al mijn foto's kwijt. Ik denk dat ik me dus best een paar geheugenkaarten aanschaf en dan regelmatig een fotozaak ga zoeken om de foto's op cd rom te laten zetten.
                            Alleszins bedankt voor alle tips.
                            Domi

                            Comment


                            • #15
                              Ikzelf zou in dergelijke situaties gebruik maken van een Cd-writer. Heb onlangs de fotobar gekocht (http://www.fotobar.be ), en ben er zeer tevreden over. En een zeer lange autonomie van batterij.

                              Als je elke cd die je dan schrijft, dubbel schrijft kan je er 1 naar huis opsturen. Na een bevestiging dat ze die thuis hebben aangekregen kan je de 2e back-up cd dan weggooien.

                              Preben
                              Canon Powershot A80

                              Comment

                              Working...
                              X