Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een overweging waard?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een overweging waard?

    Ik overweeg om een instap spiegelreflex te kopen, m'n huidge Nikon coolpixS4 gaat bergaf. Doen?

  • #2
    Re: Een overweging waard?

    Oorspronkelijk geplaatst door janvanlandeghem Bekijk bericht
    Ik overweeg om een instap spiegelreflex te kopen, m'n huidge Nikon coolpixS4 gaat bergaf. Doen?
    Om de foto te maken die je hier laat zien, hoef je geen spiegelreflex te kopen...

    Over de foto, want daar gaat het hier om...
    Niet slecht, er zit een diagonaal lijnenspel in, kleuren lijken goed, geheel kan nog iets kleurrijker wat mij betreft,
    zodat de verschillende tinten er nog beter uitkomen, maar ik mis toch iets in de foto, misschien een rustpunt.

    Comment


    • #3
      Re: Een overweging waard?

      Oorspronkelijk geplaatst door janvanlandeghem Bekijk bericht
      Ik overweeg om een instap spiegelreflex te kopen, m'n huidge Nikon coolpixS4 gaat bergaf. Doen?
      Waarom zou je het doen? Binnen de kortste keren wil je dan extra lenzen,
      een tas om alles in op te bergen, flitsers en weet ik veel. Dat gaat een
      hoop geld kosten. Neem liever een goede kwaliteit compact-camera met
      draaibaar scherm en die in RAW kan fotograferen. Zoiets past makkelijker
      in een jaszak. Dat geeft je veel meer foto-momenten. De laatste 3 jaar
      fotografeer ik 80% (of meer) met zo'n klein camera-tje tot mijn grote
      genoegen. Alleen speciaal werk vraagt om mijn uitrusting van 10 kilo
      aan DSLR-spullen. Denk nog maar eens goed na.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

      Comment


      • #4
        Re: Een overweging waard?

        Alvast bedankt.
        Wat heeft jullie dan over de streep getrokken om naar een reflex over te stappen (als beginner ooit)? Krijg je voor de paar honderd euro meer 'waar voor je geld' van een instap reflex (bv nikon d3200,5100,..) tov een 'hybride', (bv nikon p520) met goede zoomfunctie? Foto-kwaliteitsgewijs enz..

        Comment


        • #5
          Re: Een overweging waard?

          Je foto is wat aan de drukke kant voor mij.


          Off-Topic :

          Ik was (en nog soms) heel tevreden over mijn Casio hybride. Die pak ik steeds mee als ik niet teveel gewicht wil sleuren.
          Heeft best wel een goede kwaliteit en kan ook RAW aan.
          Tot ik begon meer te willen doen aan mijn eigen instellingen.
          En dan was de knoop snel doorgehakt. Ik had eigenlijk ook al lang gespaard voor de Canon D7.
          En nu weeral sparen voor één of andere lens die op mijn verlanglijstje staat.
          Touch the Earth...Gently
          www.passionsenfrance.com

          Comment


          • #6
            Re: Een overweging waard?

            Oorspronkelijk geplaatst door janvanlandeghem Bekijk bericht
            Alvast bedankt.
            Wat heeft jullie dan over de streep getrokken om naar een reflex over te stappen (als beginner ooit)? Krijg je voor de paar honderd euro meer 'waar voor je geld' van een instap reflex (bv nikon d3200,5100,..) tov een 'hybride', (bv nikon p520) met goede zoomfunctie? Foto-kwaliteitsgewijs enz..
            Ik ben juist van DSLR naar compact gegaan.
            Over de compactfoto's die ik op BD plaats heb ik nog nooit kwaliteitsklachten gehad.
            Van waardering geniet ik.
            Van kritiek leer ik.

            Comment


            • #7
              Re: Een overweging waard?

              Oorspronkelijk geplaatst door janvanlandeghem Bekijk bericht
              Alvast bedankt.
              Wat heeft jullie dan over de streep getrokken om naar een reflex over te stappen (als beginner ooit)? Krijg je voor de paar honderd euro meer 'waar voor je geld' van een instap reflex (bv nikon d3200,5100,..) tov een 'hybride', (bv nikon p520) met goede zoomfunctie? Foto-kwaliteitsgewijs enz..
              Over de streep trekken, was enkele jaren geleden niet zo moeilijk.
              Er bestonden enkel compactcamera's die boven de 200 ISO een pak ruis vertoonden.
              Er waren bijzonder weinig hybride camera's die ook in raw konden fotograferen.
              Een spiegelreflex was voor mij de enige optie om een ietwat betere foto te maken.

              Ik heb heel lang met een hybride camera gefotografeerd, een hele goeie, voor die tijd.
              Jammer dat de batterijen nu na dertig foto's al plat zijn, want anders zou ik ze nog meenemen.
              Voordelen waren een ingebouwde beeldstabilisator en een inwendige, lichtsterke, superzoomlens en ook geen sensor die kon bevuild worden.
              Ik heb er heel veel, heel leuke foto's mee gemaakt.
              Nadelen : boven de 100 ISO kwam er al ruis in het beeld, en de shutter lag, toen echt nog heel lang. Het toestel ging ook maar tot 400 ISO.
              Als je dan eens een sportfoto wilde maken, was dit schier onmogelijk. Nu nog heb je best, voor sport, een spiegelreflex.

              Als je de DSLR van enkele jaren geleden vergelijkt met een recente, dat is ook bijna niet meer te vergelijken.

              Persoonlijk : ik ben terug op zoek naar een goeie compact (FUJI X20 gaat het vermoedelijk worden),
              omdat ik vaak merk dat ik met mijn tas met 8 Kg aan materiaal niet wil meesleuren, en ook vaak niet bij heb en zo foto's mis.

              Een instap DSLR is voor mij geen optie, heb dat ook nooit gehad, omdat dat me meer beperkingen oplegde, dan dat ik destijds met een hybride camera had.
              De meeste hebben zelfs geen twee instelwieltjes, die mijn hybride camera wel had, en die ik nooit meer zou willen missen.
              Veel mensen komen niet voorbij het instapmodel met 2 standaard lenzen, en dan heb je nog beperkingen.
              Het is nu éénmaal niet zo dat de aankoop van een instap-DSLR met standaardlenzen je echt zo heel veel meer mogelijkheden geeft. (lees even)
              Vooral voor sport zou ik een DSLR belangrijk vinden. De meeste andere fotografie, kan je ook met een hybride camera of een betere compact of systeemcamera,
              met vergelijkbare resultaten. Wil je met een reflex macrofotografie doen, vereist dit een aangepaste lens, die je zeker in de beginfase niet zal hebben.

              Kortom... ik hou van mijn spiegelreflex, en zou hem niet meer kunnen missen. Er hoort wel een tas met 6 lenzen, een flitser, filters, reservemateriaal... bij, want die standaard 18-200 van destijds voldeed al snel niet meer, voor wat ik wou.
              Als je dan in euro's telt (camera + 50mm - 35mm - fisheye - 105macro - 70-200 - 17-55 - SB900 van Nikon) kom je ook aan een fenomenaal bedrag uit.
              Heel vaak blijft die zware tas thuis, en maakt plaats voor een oudere camera met de 18-200 of 18-55, om iets licht bij te hebben. Daar maak je ook mooie foto's mee, maar... de meeste daarvan kon ik net zo goed met een moderne compact maken.

              Comment


              • #8
                Re: Een overweging waard?

                Ter verdere informatie:

                Januari 2010 kocht ik de Canon powershot G11. Iets tussen de 450 en
                500 Euro. Waarom juist deze? Omdat voor deze camera een module
                was gemaakt in het softwareprogramma DxO. Daarin worden naast veel
                andere zaken alle lensfouten automatisch gecorrigeerd (mits je in RAW
                werkt). Inmiddels is deze bijna het klokje rond qua clicks.
                Ik ben nog steeds uiterst tevreden. En ook bij hogere iso (800) is de ruis
                acceptabel en goed te behandelen in DxO. Macro stand gaat tot iets verder
                dan 1:1 en met verrassende scherptediepte. Als ik opnieuw zou moeten
                beginnen, bleef ik bij de compact ook al zou mij dat iets beperken. Hybride
                heb ik ook gehad maar vond ik erg onprettig werken.
                Van waardering geniet ik.
                Van kritiek leer ik.

                Comment


                • #9
                  Re: Een overweging waard?

                  Er onprettig, waarom? Wegens niet meer zo compact? Heb anders de Nikon P520 op't oog.. lijkt me wel wat qua zoom.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een overweging waard?

                    Oorspronkelijk geplaatst door janvanlandeghem Bekijk bericht
                    Er onprettig, waarom? Wegens niet meer zo compact? Heb anders de Nikon P520 op't oog.. lijkt me wel wat qua zoom.
                    Als er niets aan jouw benen mankeert, is 5x zoom veel beter voor je gezondheid.
                    Kan deze camera in RAW opnemen? Past deze lekker in broek- of jaszak?
                    Ik heb liever een vrouw om mijn nek dan die langzaam maar zeker irriterende
                    camera-hangbandjes.
                    Van waardering geniet ik.
                    Van kritiek leer ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een overweging waard?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                      Ik heb liever een vrouw om mijn nek dan die langzaam maar zeker irriterende
                      camera-hangbandjes.
                      Doe mij dan maar die vrouw in mijn nek en laat haar de camera maar dragen
                      Groetjes,
                      Dominic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een overweging waard?

                        Oorspronkelijk geplaatst door janvanlandeghem Bekijk bericht
                        Heb anders de Nikon P520 op't oog.. lijkt me wel wat qua zoom.
                        Ik zou me niet verkijken op die zoom. Als je bij Nikon wil blijven, zou ik dan toch voor de P7700 gaan.
                        Voordelen : Grotere sensor, raw mogelijk, lichtsterkere lens,
                        Nadelen : slechts 28mm groothoek,
                        maar ik zou zeker bij andere merken ook gaan kijken.
                        Hoewel ik als DSLR geen andere dan Nikon zou willen, kan het Coolpix gamma me niet bekoren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een overweging waard?

                          Da's een moeilijke.
                          Ik ben hier ook ooit terecht gekomen met een vraag om mijn bridgecamera
                          te vervangen door een goed compactje
                          omdat die Konica teveel plaats in nam wanneer ik toeristje speelde in een of andere stad.
                          En hier werd me dan uiteindelijk een DSLR aangeraden (in 2009)
                          en nu heb ik 2 cameratassen en een lenspouch -en maar 'gewoon' materiaal (zie mijn handtekening)
                          Maar ik heb (oa door 'hier') veel bijgeleerd.
                          Met een DSLR ga je ook meer proberen en uittesten, en lessen volgen, en lid van fotoclubs worden (momenteel 2) en...
                          veel geld spenderen

                          Maar...
                          ik heb me het nog geen moment beklaagd!


                          Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                          Alleen speciaal werk vraagt om mijn uitrusting van 10 kilo
                          aan DSLR-spullen.
                          ach, een flits gekocht? Want gisteren woog je uitrusting 9 kg
                          ik probeer...
                          mijn Fijsboecq en mijn flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een overweging waard?

                            Ik vind het een mooie foto. Als je graag fotografeerd waarom niet? Je zal veel bijleren en veel meer kunnen experimenteren.
                            facebook
                            Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een overweging waard?

                              [QUOTE=noenkelMi;3802795] en...
                              veel geld spenderen



                              Ha, maar CD's kopen is ook geld spenderen, niet?
                              Touch the Earth...Gently
                              www.passionsenfrance.com

                              Comment

                              Working...
                              X