Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FZ10, S7000 of Z2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FZ10, S7000 of Z2

    Hallo,

    Twijfel enorm tussen deze 3 digicams.

    Mijn hoofddoel is buitenfotografie en schiet regelmatig (40%) wat actieshots,
    ook dit gebeurd buiten, meestal met goed of lichtbewolkt weer.
    Meestal op wat afstand (tussen 15-40m afstand)
    Meer budget als voor deze camera's is er niet dus DSLR is geen optie.
    Statief heb ik al voor de actieshots dus IS is geen pre.

    Iemand die advies, ervaringen kan uitwisselen?
    B.v.d

  • #2
    Ik heb de FZ10 ook overwogen maar ben er toch van gebleven en voor een Olympus 8080 gegaan (wel een duurder beestje dan de overige camera's). Vooral de Leica lens van de FZ10 is zeer aantrekkelijk maar de kleine batterij en geen compactflash hielden me tegen en de prestaties van de AF bij weinig licht hielden me ook tegen. Ik wou ook een goede flits erbij hebben (flitsschoen met ttl) en dat was ook onmogelijk (geen ttl)... Ik zou de FZ10 enkel kopen voor de goede tele met constante F2.8 en image stabilisation.... als allround camera zou hij voor mij teveel tekortkomingen hebben... Je krijgt wel enorm veel voor je geld... bij www.topvision.lu staat hij maar 530 euro dacht ik...

    Ik begrijp je stelling niet dat je geen IS nodig hebt omdat je een statief hebt...

    Een collega op m'n werk heb ik de Z2 aangeraden, eigenlijk goed cameraatje voor zo weinig geld en hij is er zeer tevreden over. Iemand die een beetje meer met fotografie bezig is koopt de Z2 niet, het is eerder een camera voor algemeen point&shoot werk en dat doet ie zeer goed met frisse kleurtjes en eenvoudige bediening.

    De Fuji lijkt me het meest camera voor z'n geld, maar je moet zelf de reviews eens lezen en eruit halen wat voor jouw gebruik belangrijk is...

    http://www.steves-digicams.Com/2003_reviews/s7000.html
    http://www.steves-digicams.Com/2003_reviews/fz10.html
    http://www.steves-digicams.Com/2004_reviews/z2.html

    wim
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

    Comment


    • #3
      Ik heb net de S7000 besteld bij Topvision. Hij staat daar 486 Euro.
      Ik verwacht hem begin volgende week.
      Deze camera met zijn vierde generatie super CCD interpolleert met zijn 6.3 miljoen effectieve pixels in honinggraad een beeld van 12 MP welke vervolgens gedownsampled wordt naar respectievelijk 6,3,2 en 1 Mp.
      Bij 3 Mp heb je een zoom van 35-422 mm wat ook een 12x zoom is.
      De digitale zoom bij deze camera werkt zonder verlies omdat gewoon de 12 MP foto gecropt wordt. Dit kan je natuurlijk ook altijd achteraf maar dit is maar om aan te tonen dat je die 6x zoom bij de S7000 bij 12 of 6 Mp niet zomaar moet vergelijken met de 12x zoom bij 4 MP bij de FZ10.
      De fuji heeft dus 12x zoom bij 3 MP en de FZ10 12x bij 4 Mp.
      Voor een foto van 11x15 aan 200 DPI heb je dus een zoom 35-664 (19x).
      Voor de rest lijkt mij alles mogelijk op de S7000. AA batterijen, CF,relatief goede zoeker in verhouding tot andere prosumers van dezelfde catergorie. Grotere CCD (1/1,7") dan de FZ10(1/2,5").
      Deze zaken hebben voor mij de doorslag gegeven buiten dat ik de S7000 mooier vind.

      Lionheart
      Lionheart

      Fujifilm finepix S7000, Metz Mecablitz 36-C2, 1x RIDATA CF 1Gb 80x, 2x CF 128 Mb PQI 40x, Vanguard Millenium 3 statief, Shutter release cable, Lowepro Nova 1 AW.

      Comment


      • #4
        Er klopt iets niet in je bereking...

        De S7000 heeft 6 miljoen effectieve pixels, dus 2848 x 2136 pixels met een 6x optische zoom tot 210mm.

        Dat komt erop neer dat als je een crop maakt van het beeld bij volledige tele om een dubbele vergroting te krijgen (dus 420mm), je een effectieve resolutie over hebt van 1.5MP (1424 x 1068 pixels) en niet 3MP zoals je zei... Dat is toch een redelijk verschil met de FZ10 die bij 420mm nog een redelijk scherpe 4MP heeft en optisch gestabiliseerd is... Vergeet ook niet dat je aan 420mm nog steeds f2.8 hebt terwijl de S7000 bij 210mm al afzakt naar f3.1 (wat nog steeds een behoorlijk goede waarde is).

        Wat me bij de Fuji niet kan bekoren is de kleurweergave, blauwe lucht is veel te groen, er zit een diepe geelzweem door alle tinten in het beeld als ik naar Phil z'n testalbum kijk... Phil vond het nochtans 'pleasing', 'very Fujifilm'...

        Voor grote telebereiken denk ik dat je beter af met een goedkope dslr zoals de 300d, koop er een goedkope 28-300mm bij en je hebt meteen 480mm tele met goede 6MP achter... Natuurlijk betaal je dan nog altijd het dubbel tov een FZ10 maar de beeldkwaliteit is wel stukken beter.

        groeten,
        wim
        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

        Comment


        • #5
          ik snap niet goed wat jij nou zegt over die fuji s7000. met 12x zoom.
          bedoel je ik neem een pic op 12mp en vergroot hem dubbel uit of zo?

          de s7000 heeft gewoon 6x zoom en 210mm.
          de rest mag je echt niet rekenen als extra het is 210mm en als je meer wilt moet je er een tele voorzetlens voor kopen.

          wil je meer kwaliteit als een z2 koop dan een c765 van olympus dan blijf je compackt.
          en toch veel zoom.





          FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
          Canon EOS600d

          Comment


          • #6
            Originally posted by Wim
            Er klopt iets niet in je bereking...

            De S7000 heeft 6 miljoen effectieve pixels, dus 2848 x 2136 pixels met een 6x optische zoom tot 210mm.

            Dat komt erop neer dat als je een crop maakt van het beeld bij volledige tele om een dubbele vergroting te krijgen (dus 420mm), je een effectieve resolutie over hebt van 1.5MP (1424 x 1068 pixels) en niet 3MP zoals je zei... Dat is toch een redelijk verschil met de FZ10 die bij 420mm nog een redelijk scherpe 4MP heeft en optisch gestabiliseerd is... Vergeet ook niet dat je aan 420mm nog steeds f2.8 hebt terwijl de S7000 bij 210mm al afzakt naar f3.1 (wat nog steeds een behoorlijk goede waarde is).
            Wim, als ik fout ben geef ik dat graag toe maar ik wil nogmaals uitleggen waarom ik denk dat een dubbele vergroting (dus 420mm)wel 3 MP geeft ipv 1,5 Mp.
            Omdat de CCD van 6.3 Mp in honinggraad staan wordt er altijd eerst geinterpolleerd naar 12MP (Dat is nu juist de 4e generatie superCCD). Wanneer niet digitaal ingezoomd wordt en de camera staat op 6Mp dan heeft het foto hezelfde beeld als de 12MP maar dan kleiner (downsampled naar 6Mp). Je kan nu ook digitaal gaan inzoomen. Dan wordt het beeld van 12 Mp gekropt tot je 6 Mp hebt. Dit geeft een zoomfactor van 1.4x. Er wordt dus niet vertrokken van de 6 Mp foto (gedownsampled)die dan gekropt wordt en terug vergroot tot 6Mp (wat wel kwaliteitsverlies zou teweegbrengen wegens terug vergroten).
            Wanneer je nu een foto trekt op bijvoorbeeld 3 Mp gaat de camera de foto van 12 Mp croppen tot 3 Mp bereikt wordt. Dit geeft een zoomfactor van 2x wat resulteerd in een totale zoomfactor van 2x6=12x.

            Elke digitale zoom die je bij deze camera gebruikt zal dezelfde kwaliteit hebben als de originele 12 Mp foto alleen gekropt.

            De redenering die je dus maakt door te zeggen dat de 6.3Mp eerst zorgen voor een 6Mp foto die dan vergroot wordt naar 12 Mp is volgens mij niet waar.

            Wat de constante f2.8 en de IS op de FZ10 betreft is dit duidelijk een voordeel.

            Hier zijn enkele links waar ik mij op gebaseerd heb.

            The S7000 Zoom was announced by Fujifilm at the end of July this year and marks the fifth generation of Fujifilm's top-end prosumer digital camera. The camera looks almost identical to the S602 Pro Zoom which was announced in November 2002 (it was a subtle update of the S602 Zoom). The only physical differences between the two is the addition of the new FinePix 'Photo mode' button on the rear of the camera, the removal of the Pro's PC Sync terminal, a gold SuperCCD logo and a change of the silk screen on the side of the lens barrel, the S602 Pro Zoom said '6x Optical Zoom', the S7000 says '19x, 6x Optical, 3.2x Digital' (a slide back to marketing tactics of the late 90's).

            Handleiding P28 (kan hem niet plakken)
            Lionheart

            Fujifilm finepix S7000, Metz Mecablitz 36-C2, 1x RIDATA CF 1Gb 80x, 2x CF 128 Mb PQI 40x, Vanguard Millenium 3 statief, Shutter release cable, Lowepro Nova 1 AW.

            Comment


            • #7
              Ik vertrek van 6MP omdat de 12MP mode praktisch geen merkbaar (wel meetbaar) verschil geeft tov de 6MP mode. Ik ken het honingraat structuur principe goed hoor, het werkt maar het geeft je zeker geen 12MP detailweergave, Phil zegt op 6MP mode detail van een 5MP consumer chip en op 12MP mode iets meer, pakweg 6MP zal er dicht bij zitten. Voordeel van de Fuji chip is dat ie op iso 200-400 nog deftige beelden geeft met relatief weinig ruis...

              Zoals Phil ook in z'n review zegt:
              At the six megapixel image size (2848 x 2136) the S7000 delivers good images which are at least a match for a five megapixel standard CCD prosumer digital camera. Record at the twelve megapixel image size and you will gain a little more resolution but will also have much larger files (more to process, more storage required) and will also have the slightly grainy 'SuperCCD' look which to me at least doesn't appeal.

              Als je telebereik en vooral het detail op full tele erg belangrijk is denk ik dat je beter resultaat zal hebben met de FZ10. Dat wou ik even duidelijk maken aan Ray S...

              groeten,
              wim
              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

              Comment


              • #8
                Originally posted by Wim
                Als je telebereik en vooral het detail op full tele erg belangrijk is denk ik dat je beter resultaat zal hebben met de FZ10. Dat wou ik even duidelijk maken aan Ray S...

                groeten,
                wim

                Volledig mee eens

                Groetjes

                Lionheart
                Lionheart

                Fujifilm finepix S7000, Metz Mecablitz 36-C2, 1x RIDATA CF 1Gb 80x, 2x CF 128 Mb PQI 40x, Vanguard Millenium 3 statief, Shutter release cable, Lowepro Nova 1 AW.

                Comment


                • #9
                  als je echt alleen veel zoom wilt dan zou ik ook voor de
                  fz10 gaan maar voor de rest heeft deze camera toch aardig wat nadelen.

                  zoek maar eens naar deze camera op dprevieuw.

                  een goede camera maar voor een wat allround camera heb je heel wat betere.
                  koop hem alleen als je echt vooral veel zoom nodig hebt.
                  dit is de conclusie van zon beetje alle revieuws en gebruikers.

                  anders zul je toch voor wat teleurstellingen komen te staan



                  FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
                  Canon EOS600d

                  Comment

                  Working...
                  X