Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

behoud scherpe grenzen met blurry beelden à la Michael ackerman & igor posner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • behoud scherpe grenzen met blurry beelden à la Michael ackerman & igor posner

    hoe kan ik scherpe grenzen behouden in mijn blurry fotos?

    kijk naar de fotos van:

    Michael Ackerman https://www.google.be/search?q=michael+ackerman&hl=nl&client=firefox-a&hs=yPy&rls=org.mozilla:nlfficial&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-RAkUbxckpDiBKvYgLgF&ved=0CDAQsAQ&biw=1920&bih=886
    &
    Igor posner igorposner.net/
    Last edited by lieven23; 20 februari 2013, 01:21.

  • #2
    Re: behoud scherpe grenzen met blurry beelden à la Michael ackerman & igor posner

    Ik vermoed dat je moet starten van een scherpe foto en nadien in de bewerking blurring en dergelijke toepassen

    Comment


    • #3
      Re: behoud scherpe grenzen met blurry beelden à la Michael ackerman & igor posner

      Bij veel van die beelden van Ackerman zie ik toepassingen van een type Holga camera. Gebruik plastic lenzen. Of oude Russische camera's. Die zijn nooit overal scherp (alsof je door "getrokken" glas fotografeert) of zelfs nooit 100% lichtdicht, wat voor de nodige effecten zorgt. Wanneer die effecten specifiek moeten worden opgebouwd (vanaf een correcte opname) kan dit best in de doka bij de belichting van je foto. Doorbelichten van sommige onderdelen terwijl je de belichting tegenhoudt op andere, in combinatie met kleurfilters, geeft sterk en zwak contrast tov overhard belicht tov quasi niet uitbelichte onderdelen in je foto. Voor flou delen kan je een glasplaatje gebruiken deels heel licht ingesmeerd met een substantie, van vaseline tot liquide olie (die dan die liquide strepen veroorzaakt). Of schilder voor ontwikkeling de ontwikkelaar op met een borstel ipv het geheel in een bad te gooien... De mogelijkheden zijn onbeperkt. Ben zelf ooit nog bezig geweest met batik-kleurstof in ontwikkel en spoelbaden, je kan 't niet gek genoeg bedenken... Extra korrel bekom je door iets over je foto uit te strooien, desnoods op een glasplaat die je na een specifieke tijd in je belichting kan weghalen. Het belangrijkste voor deze nabewerkingen is dat je een lange belichting van je foto opzet belichting van foto in doka en niet belichting van foto in camera) zodat je de tijd hebt om al je ingrepen betreffende 'postprocessing' in je doka uit te voeren. Posner gebruikt blijkbaar eveneens dergelijke technieken, ware het niet dat daar regelmatig tijdens de opname reeds superposities worden ingebouwd door doorheen ramen te schieten die al een bepaalde reflectie in beeld brengen. Wat dan weer wordt gecombineerd met voormelde "experimentele" toepassingen bij de belichting van de foto (in de doka).

      Cheers,
      F.

      Comment

      Working...
      X