Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij CS5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd bij CS5

    Ik ben niet meteen iemand die zeer bedreven in Photoshoptoestanden.
    Gisterenavond wou ik NEF foto bijsnijden maar er is blijkbaar iets verkeerd gelopen en ik kreeg enkel een smal streepje van enkele pixels groot. Dus wsl een beetje geklungeld bij de instelling van het uitsnijdingsgebied.
    Nu, als ik naar de foto kijk via Finder (werk met iMac) dan zie ik dat dit bestand een kleine 13 Mbytes vertegenwoordigt. Klik ik op openen met CS5 of Bridge dan krijg ik weer dat streepje van een paar bytes.
    De foto staat nog op de kaart, dus ik steek de kaart in een cardreader en ik klik weer aan om te openen met CS5 en wéér dat streepje.

    Het zal iets ongehoord dom zijn maar wat kan er gebeurd zijn ?

  • #2
    Re: Hulp gevraagd bij CS5

    wellicht heb je de foto na het snijden opgeslagen.Ik werk onder windows maar veronderstel dat het bij mac zo ook wel zal zijn, wanneer je de nef foto opslaat word er een XMP bestand aangemaakt met de zelfde naam of nummer als de originele foto, in dat bestand zitten al de wijzigingen die je hebt aangebracht. Als je dat bestand verwijderd zijn al de aangebrachte wijzigingen weg, en opent terug het onbewerkte bestand.
    D 7500 > 16/85 > 70/300>105
    https://www.behance.net/joscaeymae0afa
    Grt. Jos

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd bij CS5

      Ik ben kwasi zeker dat ik niet opgeslagen en ik vind de foto met een andere extensie ook niet terug.
      Maar zoals je zegt zal CS5 de foto met dat nummer ergens koppels aan die uitsnijding. Maar waar dit dat ergens ?????
      Ik ga eens proberen om de foto een andere naam te geven op de kaart, en die dan weer op te roepen.

      Blijft toch een rare zaak.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd bij CS5

        Ik vind dit ook een rare zaak. Voor zover ik weet is NEF de Nikon tegenhanger van CR2 (RAW van Canon). Ik open de RAW in Adobe Camera Raw via Bridge,

        breng dan wat wijzigingen aan, en ga dan verder naar Photoshop. De CR2 blijft ongemoeid; de RAW-wijzigingen worden opgeslagen in de xmp "sidecar", en als ik in Photoshop bewaar, is dat een PSD-bestand. (In dit specifieke geval ben ik wel langs Lightroom gepasseerd - te zien aan mijn naamgeving - maar het principe blijft hetzelfde.


        Als ik die xmp zou weggooien (of verplaatsen), dan heb ik opnieuw het "maagdelijke" RAW-bestand. Maar aan mijn CR2 zelf wijzigt er niets.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd bij CS5

          als je de foto opent in camera raw en je gaat naar het bijsnij-gereedschap
          dan zie de hele foto staan

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gevraagd bij CS5

            Vraag is wel of Paul in ACR dan wel in Photoshop zelf de foto heeft bijgesneden. In ACR kun je inderdaad de crop ongedaan maken (vandaar ook dat men zegt dat RAW-ontwikkeling "non-destructief" is). Maar goeie opmerking!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gevraagd bij CS5

              Die xmp bestanden worden niet altijd in dezelfde map als de CR2 (of NEF) opgeslagen. Hangt af van je instellingen (kijk even in voorkeuren ACR).
              perman
              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

              Comment


              • #8
                Re: Hulp gevraagd bij CS5

                Het xmp bestand wordt automatisch aangemaakt op de moment dat je in ACR op 'afbeelding openen' of 'klaar' klikt ook zonder dat ergens iets opslaat.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp gevraagd bij CS5

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Vraag is wel of Paul in ACR dan wel in Photoshop zelf de foto heeft bijgesneden.
                  Waar zou je anders een NEF kunnen bijsnijden?
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp gevraagd bij CS5

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Waar zou je anders een NEF kunnen bijsnijden?
                    Wel, zoals boven al gezegd, als een NEF de Nikon tegenhanger is van Canon's CR2, zou je, na eventuele RAW-behandeling verder kunnen openen in Photoshop, en pas daar gaan croppen.
                    Zolang ik niet bewaar, zie ik bovenaan de naam van het bestand staan, en dat is CR2. Pas op het moment dat ik opsla, wordt dat bij mij PSD. Uiteraard blijft de CR2 zelf ongewijzigd.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp gevraagd bij CS5

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Wel, zoals boven al gezegd, als een NEF de Nikon tegenhanger is van Canon's CR2, zou je, na eventuele RAW-behandeling verder kunnen openen in Photoshop, en pas daar gaan croppen.
                      Zolang ik niet bewaar, zie ik bovenaan de naam van het bestand staan, en dat is CR2. Pas op het moment dat ik opsla, wordt dat bij mij PSD. Uiteraard blijft de CR2 zelf ongewijzigd.
                      Zo gauw je uit de ACR naar PS gaat is het geen NEF meer, wat er ook bovenaan staat, wat het wel is weet ik niet. Als het een NEF zou zijn, kon je hem ook opslaan als een NEF.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp gevraagd bij CS5

                        Daar ben ik het volkomen mee eens, maar je begrijpt dat ik wil weten waar er gecropt is: in ACR of (daaropvolgend) in PS.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp gevraagd bij CS5

                          @Paul: het is heel eenvoudig: je opent opnieuw die afbeelding in Adobe Camera Raw, en, in plaats van dat je een bewerking als bijsnijden zou kunnen ongedaan maken door terug naar de standaardinstellingen te gaan , is dat bij bijsnijden in Cs5 niet zo. Open gewoon terug het snijapparaat, ga ermee op je afbeelding staan en trek ze terug open. Je hebt de laatste keer dat je ACR gebruikte voor het afsluiten op "gereed", in plaats van annuleren gedrukt, zo blijft ACR de bewerking onthouden.

                          Walter
                          D850

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp gevraagd bij CS5

                            Alvast bedankt voor alle antwoorden, ik heb nog wel niet al te veel tijd gehad. Maar ik hou jullie op de hoogte. Er is aan de foto wel niet al te veel verloren, ik ben gewoon benieuwd wat ik misprutst heb.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp gevraagd bij CS5

                              @Walter,
                              Bedankt, ik heb met Bridge de foto geopend, een lijntje gekregen, dan het bijsnijgereedschap geopend. Dit was een wazig en bleek beeld van de hele foto en het uitgesneden gedeelte was zodanig klein dat het me niet opviel. Er toch maar eens op gaan staan en verwijderen gekozen. Hij is terug .
                              De gele uitroepdriehoek verschijnt wel ook nog altijd eventjes. Iemand hier die de betekenis daarvan kent ?

                              Comment

                              Working...
                              X