Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Test klik groter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Test klik groter

    Van 900 pix naar Bigger met 1 klik op de foto.









    De onderliggende foto is 39 mb groot. Maar wil hem kleiner hebben in mb' maar nog groter op het scherm. Die grote versie is 4500 pixels. Kan iemand me vertellen hoe ik hem nog groter kan krijgen met minder MB"s ?
    Dus de BD norm is 900 pixels maar soms wil ik een foto achterliggend groter tonen..maar echt wel veel groter...
    Doe doe ik het?
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

  • #2
    Re: Test klik groter

    Pascal, een JPG van 39MB lijkt me straf, hoor. Wat zit daar nog van info in dat eruit kan (paden eventueel, of exif info, maar dat kan nooit zo'n "gewicht" hebben).
    Je code zit wel goed.
    De kleine (900px) zichtbaar (img) en de grote 'klikbaar' via de url-code, zoals hier:


    In code:
    HTML-code:
    [url=https://dl.dropbox.com/s/o8fpmbtk14tq6gf/RoyalCrescent-nw%20%283000px%29.jpg][IMG]https://dl.dropbox.com/s/tpsmuzkfz6coty4/RoyalCrescent-nw%20%28900px%29.jpg[/IMG][/url]
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Test klik groter

      2X klikken geeft het de grootste.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Test klik groter

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Pascal, een JPG van 39MB lijkt me straf, hoor. Wat zit daar nog van info in dat eruit kan (paden eventueel, of exif info, maar dat kan nooit zo'n "gewicht" hebben).
        Je code zit wel goed.
        De kleine (900px) zichtbaar (img) en de grote 'klikbaar' via de url-code, zoals hier:


        In code:
        HTML-code:
        [url=https://dl.dropbox.com/s/o8fpmbtk14tq6gf/RoyalCrescent-nw%20%283000px%29.jpg][IMG]https://dl.dropbox.com/s/tpsmuzkfz6coty4/RoyalCrescent-nw%20%28900px%29.jpg[/IMG][/url]
        Les,

        Ik ga als het volg te werk.
        Ik bewerkt dus mijn Raw file..Dan nog wat ander gepruts in CS en daarna heb ik een Tiff file of andere file op zijn grootst.
        Daarna ga ik de grote afgewerkte versie niet verkleinen want hij is dan ongeveer 4000 pix groot.

        Ik sla altijd mijn 900 pix formaten op met "opslaan voor webapparaten" en dan zit ik meestal tussen de 400 en 900 kb als er tenminste veel textuur,kleur of whatever in zit.
        Soms vind ik mijn grote versie altijd beter om te kijken.

        Nu die bovenste hier heb ik gewoon "opslaan als " gekozen maar dan de volledige tiff en in het dropdown menu krijg ik dan de keuze tussen verschillende formaten..Jpg,Jpeg2000 ect ect.
        Wanneer ik dan kies voor de jpg dan zit ik met een bestand van 39 mb...En nu zeker met mijn stich fotos van 6 of meerder loopt dat uiteraard op in formaat.
        Zoals deze hierboven zijn er eigenlijk 3 en daarom is dat formaat zo zwaar.
        Wat moet ik nu doen in het vervolg om groot en toch kwalitatief te posten in het groot.
        Als ik namelijk "jpg" kies dan krijg ik weer een nieuw venstertje waar je de grote van de file kan bepalen en die staat helemaal achteraan op 12 dus Maximaal. Als ik dat naar een kleiner formaat zou brengen zou ik dan kwaliteit inboeten op dezelfde grote?

        Nog een vraag ..Hoe krijg jij je panorama foto helemaal over de breedte?
        Das juist wat ik aan het zoeken ben dat heel de foto verspreid is en niet in de linker hoek?
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: Test klik groter

          Pascal,
          ik doe daar niks speciaals voor. Een en ander hangt uiteraard af van de grootte van het scherm, en van het venster, maar ik merk op mijn 24-inch scherm dat ik het venster nog wat mag uitrekken (normaal houd ik rechts een streepje, waar ik makkelijk aan mijn desktop kan (Mac uiteraard). Maar 3000px (da's langste zijde van mijn grote panorama) kan makkelijk dat venster helemaal vullen.
          Als je in Photoshop je tiff bewaard hebt (ik neem dat je alle lagen houdt, enz.), dan zou ik:
          1. Flatten layers;
          2. (Eventueel, als je in 16-bits werkt; ik doe dat ook, maar verkies PSD boven tiff): Image>Modus>8bits
          3. Save as... JPG en dan eens zien wat kwaliteit 10 oplevert. Tussen 12 en 10 merk ik eigenlijk geen verschil; als je tot 7 zou moeten zakken, dan ga je inderdaad de compressie (sterk) verhogen: je file wordt merkelijk kleiner, maar ook de kwaliteit gaat inboeten.

          Ik vind het toch bijzonder vreemd dat een 4000px JPG (is dat 4000px langste zijde, bv 4000x3000px ?) zoveel MB zou opleveren. Ik zou denken hooguit een MB of 3-5.

          Nu is jouw onderliggende grote foto slechts 1023 op de langste zijde (en da's de hoogte, niet de breedte, want die is maar 903px)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Test klik groter

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Pascal,
            ik doe daar niks speciaals voor. Een en ander hangt uiteraard af van de grootte van het scherm, en van het venster, maar ik merk op mijn 24-inch scherm dat ik het venster nog wat mag uitrekken (normaal houd ik rechts een streepje, waar ik makkelijk aan mijn desktop kan (Mac uiteraard). Maar 3000px (da's langste zijde van mijn grote panorama) kan makkelijk dat venster helemaal vullen.
            Als je in Photoshop je tiff bewaard hebt (ik neem dat je alle lagen houdt, enz.), dan zou ik:
            1. Flatten layers;
            2. (Eventueel, als je in 16-bits werkt; ik doe dat ook, maar verkies PSD boven tiff): Image>Modus>8bits
            3. Save as... JPG en dan eens zien wat kwaliteit 10 oplevert. Tussen 12 en 10 merk ik eigenlijk geen verschil; als je tot 7 zou moeten zakken, dan ga je inderdaad de compressie (sterk) verhogen: je file wordt merkelijk kleiner, maar ook de kwaliteit gaat inboeten.

            Ik vind het toch bijzonder vreemd dat een 4000px JPG (is dat 4000px langste zijde, bv 4000x3000px ?) zoveel MB zou opleveren. Ik zou denken hooguit een MB of 3-5.

            Nu is jouw onderliggende grote foto slechts 1023 op de langste zijde (en da's de hoogte, niet de breedte, want die is maar 903px)
            Ik zal het nog eens moeten nakijken zenne.....
            Misscien heb ik wel eentje van 6500 pix gelinkt.....
            Vergeet mijn PM maar.
            Ik laat iets weten ok?

            Hoe groot zie jij mijn foto dan in vergelijk met die 900 PIX ? Niet echt veel groter zeker?
            Ik snap niet dat er hier op bd soms fotos achter een link zetten die mijn 27" bijna helemaal vullen...?
            Daar ben ik eigenlijk naar op zoek.
            Mja iemand met een 23 gaat daar dan niet veel aan hebben vrees ik..
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: Test klik groter

              Tweede poging.




              Voila dat is het wat ik zoek...
              Les ik vind het zo wel goed werken en mijn formaat staat als een huis nu.
              Ikke blij..LOL

              Ik ga nog eentje doen om te kijken of het wel werkelijk goed werk via Dropbox en dan ga ik i.p.v de Bucket overschakelen naar Dropbox denk ik.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #8
                Re: Test klik groter

                Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                Tweede poging.




                Voila dat is het wat ik zoek...
                Les ik vind het zo wel goed werken en mijn formaat staat als een huis nu.
                Ikke blij..LOL

                Ik ga nog eentje doen om te kijken of het wel werkelijk goed werk via Dropbox en dan ga ik i.p.v de Bucket overschakelen naar Dropbox denk ik.
                opgepast met dropbox wegens de beperking in GB.... wat als het spel vol staat doe je er dan weg ?
                nikon coolpix s9100

                Comment


                • #9
                  Re: Test klik groter

                  Nog een panorama testje

                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Test klik groter

                    Ja, sé! Jouw twee laatste tests (de "alien" z/w en het pano) lukken perfect (meteen groot, met eenmaal te klikken, en nog in te zoomen met een tweede klik, zoals Bouk daarstraks al zei).
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Test klik groter

                      Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                      Nog een panorama testje

                      gelukt en wat een detail ...
                      nikon coolpix s9100

                      Comment


                      • #12
                        Re: Test klik groter

                        Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                        opgepast met dropbox wegens de beperking in GB.... wat als het spel vol staat doe je er dan weg ?
                        Dat klopt! Als je er weg doet, dan verdwijnt natuurlijk de link hier op BD (of elders als je ook op een ander post). Je kunt uiteraard ook Dropbox ruimte bijkopen, maar ik heb dat totnogtoe zeker niet nodig gehad.
                        Maar dit zijn inderdaad zware joekels om lang opgeslagen te houden; je zou kunnen zeggen: de grote versie is ±één maand geldig, daarna doe ik ze onverbiddelijk weg (terwijl je de kleinere 900px laat zitten).
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Test klik groter

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Dat klopt! Als je er weg doet, dan verdwijnt natuurlijk de link hier op BD (of elders als je ook op een ander post). Je kunt uiteraard ook Dropbox ruimte bijkopen, maar ik heb dat totnogtoe zeker niet nodig gehad.
                          Maar dit zijn inderdaad zware joekels om lang opgeslagen te houden; je zou kunnen zeggen: de grote versie is ±één maand geldig, daarna doe ik ze onverbiddelijk weg (terwijl je de kleinere 900px laat zitten).
                          Is dat zo Les?
                          Kan je kiezen dat hij maar een maand blijft staan?
                          Dat zou goed zijn.
                          Maar ik heb nog een paar opties he?
                          Ik ga testen of ik aan de hand van dpi hem niet kleiner krijg of door de 1 op andere bewerking nog genoeg detail te krijgen met mindere kwaliteit
                          Ik ga dit ook niet voor elke foto doen he?
                          Normaal post ik er dan maar eentje van 900 pix en achteraf kijk of de foto nodig is om groter te posten.Bvb als ik nu een pano of een sterk gedetailleerde afbeelding wil laten zien.
                          In een discussie kan het soms ook zijn dat er over details word gesproken dan kan ik eventueel de grote link eronder plaatsen snapte?
                          Maar ik ben al een stuk verder dan deze morgen ...waarvoor dank Les om mee te denken.
                          Ik ga hier straks nog een paar andere voorbeelden posten waar ik ga spelen met verschillende formaten.
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          Als je schiet..schiet dan raak!
                          500 PIXHuawei P30 PRO

                          Comment


                          • #14
                            Re: Test klik groter

                            Nee, Pascal, je kunt dat niet kiezen (dat je grote afbeelding automatisch verdwijnt), maar je zet die tekst bij je foto, en plaatst een herinnering in je kalender. Het zou prachtig zijn als we dat zouden kunnen automatiseren met Dropbox, maar da's nog niet voor direct, vrees ik.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X