Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hints om met mijn materiaal te werken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hints om met mijn materiaal te werken

    volledig nieuw maar daarom niet minder enthousiast: heb pas Nikon d3200 gekocht en heb 2 lenzen: Nikon AF-s VR 18-55 en 55-200. Heb via tijdschriften mij zoveel mogelijk eigen gemaakt van "de basis": belichtingsdriehoek, scherpte (diepte), AF, enz. Nu nog zoveel mogelijk de boer op om foto's te nemen. Wat mij in eerste instantie al interesseert is sportfotografie (voetbal buiten en volleybal binnen). Wat ik vooral merk bij de voetbalfoto's is dat als ik de sluitertijd te hoog zet de foto's te donker zijn. Bij volleybal zijn ze dan weer niet scherp genoeg.... Ik weet: alles is makkelijker met nog beter materiaal (lichtsterkere lens enz)maar: kan iemand mij tips geven om dit aan te pakken met "mijn" materiaal ?? (de lessen volgen begin september wegens allemaal reeds gestart / volzet). Alvast bedankt voor de reactie(s)
    Last edited by MarcoP; 14 februari 2013, 18:03.
    Nikon d3200 // Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR // Nikkor AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 G IF VR // Nikkor AF-S DX 35 mm f/1.8G

  • #2
    Re: Hints om met mijn materiaal te werken

    Ik maak af en toe al eens een volleybalfoto... af en toe is zowat elk thuisweekend van onze club.
    Met jou materiaal heb je beperkingen :
    - het zijn niet de snelste lenzen, wat het focussen betreft
    - het diafragma legt je de meeste beperkingen op. Om zonder de ISO's te veel te verhogen, een aanvaardbare sluitertijd te halen, zou je eigenlijk met 2.8 lenzen moeten werken.
    Die heb je niet... dus mijn advies :
    Gebruik je lenzen zoveel mogelijk op de kleinste brandpuntsafstand.
    Je 18-55 mm heeft 3,5 op 18mm en ik meen nog 4 op 28mm.
    Je 55-200mm heeft diafragma 4 op 55mm.
    Da's nog net te doen, als je je iso' de hoogte in gooit.
    In de vrij goed verlichte hal van onze club, werk ik op f2.8- 1/250ste - ISO1600
    1/200ste gaat ook nog voor volleybal...
    Om 1/200ste te halen, in "mijn" lichtomstandigheden, en 't is soms nog veel slechter,
    zou ik bij F4 ISO 2500 moeten halen
    en bij F3,5 ISO 2000.
    Heb je eenmaal het juiste licht gevonden, kan je die waarde gewoon vastzetten. Het licht is meestal over zo'n hele hal hetzelfde.
    Let wel... je werkt hier op het extreme van je materiaal - volopen en bij hoge iso-waardes, en het zal nog niet gemakkelijk zijn.
    Om te focussen, gezien je niet meer naar je licht moet kijken, en je brandpunstafstand ook nagenoeg vast kan blijven staan,
    omdat wanneer je verder inzoomt, je diafragma nog kleiner wordt en je nog hogere isowaardes nodig hebt,
    zou ik proberen van dit manueel te doen. Hoe beter de ploegen, hoe gemakkelijker dit werkt. Focus gewoon op één bepaald punt, één bepaalde aanvaller,
    stel eventueel zo goed als mogelijk tevoren scherp en dan een reeksje foto's maken.
    De D3200 laat vermoedelijk net zoals de D7000 het gebruik van ISO 3200 toe, zonder dat je er heel veel van merkt.
    Ga je die foto nadien op 60-40 afdrukken, dan zal je het misschien wel merken, maar voor een internet plaatje gaat dat perfect.
    (voorbeeldje : D7000 iso 3200 - F3,5 - 1/200ste - in een andere, meer donkere hal)

    Wat voetbal betreft, daar zit je met wisselende lichtomstandigheden.
    Probeer het licht in je rug te hebben.
    Werk om te beginnen op sluitertijd voorkeuze en zet je toestel op ISO-automatisch.
    Dit zijn de instellingen die het toestel ook gaat gebruiken in de scene-sport stand.
    Wil je autofocus gebruiken, gebruik AF-C met een klein dynamisch scherpstelveld.
    Werkt voor mij het beste...

    Comment


    • #3
      Re: Hints om met mijn materiaal te werken

      [MOD] Topic verplaatst want in de fotohoek horen alleen.... foto's.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Hints om met mijn materiaal te werken

        mercikes voor het uitvoerig antwoord. Ik neem dit zeker mee.
        Nikon d3200 // Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR // Nikkor AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 G IF VR // Nikkor AF-S DX 35 mm f/1.8G

        Comment

        Working...
        X