Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

synchroon flitsen probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • synchroon flitsen probleem

    Ik heb problemen gehad bij het flitsen met volgende opstelling:
    2 flitsen beide getriggerd met cactus V2s op 2 meter van canon 50d.
    als ik op de ontspanknop van mijn fototoestel drukte om de foto te maken was er geen probleem.
    bij gebruik van draadloze afstandsbediening (van hahnel) gingen de flitsen wel af maar kreeg ik telkens een zwart beeld in de camera. Niet meer synchroon dus.
    Soms kreeg ik wel eens een goed beeld en af en toe zelfs een half belicht beeld.
    Ligt dit aan mijn materiaal of is dit altijd zo en wat is de reden daarvoor?
    Met vriendelijke groeten,
    Bernus

  • #2
    Re: synchroon flitsen probleem

    Toon de exif van zo een zwarte foto hier eens aub.
    Dan kunnen we eea. bekijken.

    DPaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: synchroon flitsen probleem

      Oorspronkelijk geplaatst door bernus Bekijk bericht
      Soms kreeg ik wel eens een goed beeld en af en toe zelfs een half belicht beeld.
      zou het kunnen dat je sluitertijd hoger is dan 1/250?
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: synchroon flitsen probleem

        Of de frequentie van de Hahnel afstandbediening is gelijk aan de Cactussen...
        Sony A550 + glas

        Comment


        • #5
          Re: synchroon flitsen probleem

          Cactus V2 staat nu niet bepaald bekend voor hun betrouwbaarheid.
          Aangezien je ook spreekt van een half belicht beeld, den ik eerder aan te korte sluitertijd. Je moet onder de maximale X-sync van je camera blijven. Je werkt in M-mode ?
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: synchroon flitsen probleem

            Was in M-mode en op 1/125 . Lag ook niet eraan dat de flitsen niet afgingen. zij gingen wel degelijk.
            Als ik afdrukte op het toestel zelf was alles ok. slechts bij afdrukken met afstandsbediening was er een probleem.

            Nadien nog een opstelling gemaakt zonder triggers maar met kabel naar 1 flits en de andere op slave en dan met de afstandsbediening: alle ok

            Ga morgen eens nagaan of die frequentie hetzelfde is. Als dat zo is moeten de triggers afgaan met de afstandsbediening.
            Met vriendelijke groeten,
            Bernus

            Comment


            • #7
              Re: synchroon flitsen probleem

              kan ook batterijen zijn... dat is een gekend probleem met die cactus triggers...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: synchroon flitsen probleem

                Met cactusV2 blijkt het goed te zijn, enkel met "hahnel" niet.
                Dan zal het toch aan de Hahnel liggen, heb je de batterijen al vervangen?, misschien wordt de freq van Hanhnel gestoord waardoor ze op een willekeurig moment afgaan. Waren er nog andere fotografen in de buurt?
                Bij de half belichte foto's , was de bovenkant of de onderkant niet belicht, was het altijd dezelfde kant die niet belicht was?
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment


                • #9
                  Re: synchroon flitsen probleem

                  Ik heb het nog eens overgedaan met dezelfde opstelling.
                  in M stand : 1/125 f8 55mm iso 100 autofocus manueel
                  cactus V2s triggers 1 metz flitser en 1 yongnuo flitser beide op M
                  draadloze afstandsbediening : hahnel
                  alles werd eerst voorzien van nieuwe batterijtjes ( ontvangers ern zenders)
                  geen andere fotografen in de buurt
                  volgens mij ook geen problemen met de frequentie van afstandsbediening en cactus: triggers reageren toch niet op afstandsbediening.

                  foto's gemaakt met cactus maar afgedrukt op het toestel zelf : altijd goede belichting, als flitsers afgaan is er een belichte foto.
                  foto's idem maar afgedrukt met afstandsbediening: soms een belichte foto maar meestal een zwart scherm ( visueel gezien dat flitsers dan wel degelijk afgingen)
                  foto's met afstandsbediening maar hier de timer van 4 sec gebruikt: alle foto's goed belicht. ( dit heb ik nu pas gedaan)
                  soms weigerden de flitsers wel eens maar dan kon je dit natuurlijk ook zien. dat is het probleem niet.
                  het probleem is dat ik beide flitsers zie afgaan en dat er dan toch een zwarte foto is. Ik denk dan aan een synchronisatieprobleem. Het rare is dat er soms toch een goede foto bij is.
                  Ik heb maar 1 halfbelichte foto gehad maar die heb ik spijtig genoeg niet meer. ik denk dat de onderste helft niet belicht was maar kan ook omgekeerd zijn.
                  Ik vrees dat het raadsel niet oplosbaar is omdat het niet telkens hetzelfde resultaat is.
                  Met vriendelijke groeten,
                  Bernus

                  Comment


                  • #10
                    Re: synchroon flitsen probleem

                    zet je sluitertijd eens op 1/30 of nog trager... als er geen verschil is dan blijkt de flits af te gaan voor de camera en wordt dan gestuurd door de hahnel (interfentie), als het wel zichbaar wordt dan is het erna...

                    nu zoiezo lijkt het me dat je beter naar stabielere triggers zoals RF602 overstapt, dan heb je zelf die hahnel niet nodig, rf602 kunnen ook de camera triggeren...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: synchroon flitsen probleem

                      met een sluitertijd van 1/30 of 1/15 gaat het wel. op 1/250 ste bijna altijd zwart. Het rare is nog altijd dat bij afdrukken op het toestel zelf de foto ook nog goed is op 1/250 ste.

                      Ik zal die RF602 eens opzoeken en een aankoop daarvan overwegen.
                      Met vriendelijke groeten,
                      Bernus

                      Comment


                      • #12
                        Re: synchroon flitsen probleem

                        welke camera heb je? 1/250ste is meestal al te veel voor een Canon... Bij Nikon lukt het soms tot 1/320, canon 5D bv. max 1/160
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: synchroon flitsen probleem

                          ik heb een canon 50D.

                          Klein vraagje: als je met die RF602 je camera draadloos wil laten afgaan heb je zo'n extra kabeltje nodig van je toestel naar een ontvanger van RF602 . En laat je toestel en flitsers dan afgaan via het zendertje van de RF602? Om van deze mogelijkheid gebruik te kunnen maken heb je dus een extra ontvanger nodig of vergis ik mij?
                          Met vriendelijke groeten,
                          Bernus

                          Comment


                          • #14
                            Re: synchroon flitsen probleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door bernus Bekijk bericht
                            ik heb een canon 50D.

                            Klein vraagje: als je met die RF602 je camera draadloos wil laten afgaan heb je zo'n extra kabeltje nodig van je toestel naar een ontvanger van RF602 . En laat je toestel en flitsers dan afgaan via het zendertje van de RF602? Om van deze mogelijkheid gebruik te kunnen maken heb je dus een extra ontvanger nodig of vergis ik mij?
                            interdaad... juiste kabeltje bestellen voor de 50D en twee setjes van 20€... dan heb je twee ontvangers en twee zenders... die heb je nodig... De ene zender staat op je toestel en de andere in je hand...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: synchroon flitsen probleem

                              Ik vind dat een heel vreemd gedrag. Heb je nagezien welke frequentie de zenders en de afstandbediending gebruiken?

                              Wat ik raar vind is dat je steeds ong 100-150ms hebt tussen de triggering van de camera (afstandbediending) en het afgaan van de ontspanner (shutter release delay). De ontspanner mechanisme laat dan de flits afgaan en vervolgens zal dan de radio triggers laten werken. Geeft het een verschil als je kort of lang op je afstandbediending drukt?

                              Je zou ook de zender en ontvanger van de afstandbediending naast je camera houden zonder die aan te sluiten. Houd de afstandbediending ingedrukt terwijl je de camera+flits triggers laat afgaan via de normale knop. Als het probleem radio interferentie is, zou je hetzelfde fout moeten kunnen zien.

                              -groetjes, Gerard.
                              "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                              Blog: www.gerardmaas.net
                              Port: www.gerardmaas.com

                              Comment

                              Working...
                              X