Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TAT tool (LR4) verdwijnt & TAT plaatselijk of toch gehele foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • TAT tool (LR4) verdwijnt & TAT plaatselijk of toch gehele foto

    Hallo;

    Ik heb 2 vragen over de TAT tool in LR4, die, naar mijn mening, met elkaar te maken hebben

    Ik heb niet zoveel ervaring met de TAT - tool, maar als ik deze in een bepaald menu/afdeling gebruik heb ik 2 ervaringen:

    bv als ik 't contrast wil aanpassen bv in de 'kleurtint curve' dat vallen mij 2 dingen op:
    1) zodra ik de linkermuisknop indruk en ga slepen, verdwijnen de 2 symbolen ( de + teken en 't TAT teken)
    Ik zie dus niet waar ik blijf en gok er maar op. Dus ik doe iets verkeerd, wat?

    2) er wordt gezegd en geschreven, dat de TAT bedoeld is om plaatselijk aanpassingen te kunnen doen.
    Maar als ik bv bij een foto met blauwe lucht, wolken en water meer contrast in de lucht wil aanbrengen, zie ik óók dat 't water veranderd

    Een soortgelijk probleem heb ik ook met 't verloopfilter, maar dat terzijde.

    Wie kan mij uit de droom helpen?

    Ik heb wel een goed boek over LR, en heb ook gegoogeld, maar daar ben ik niet wijzer van geworden

    Alvast bedankt

    mvg Calisto
    Last edited by Calisto; 13 februari 2013, 13:00. Reden: vergeten te vermelden LR4
    Met vriendelijke groet

    Calisto

  • #2
    Re: TAT tool verdwijnt & TAT plaatselijk of toch gehele foto

    Ik heb lightroom hier niet bij de hand maar ik denk dat het juist normaal is dat het symbool verdwijnt op het moment dat je de muis indrukt. Je zet de cursor op de kleur die je wil aanpassen, op het moment dat je de muisknop indrukt en je sleept naar boven of naar beneden geef je meer of minder saturatie, contaast of tint. Doordat het symbool verdwijnt zie je toch beter wat er gebeurd, dat zie je ook aan de schuifregelaars die mee verschuiven.