Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TAT tool (LR4) verdwijnt & TAT plaatselijk of toch gehele foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • TAT tool (LR4) verdwijnt & TAT plaatselijk of toch gehele foto

    Hallo;

    Ik heb 2 vragen over de TAT tool in LR4, die, naar mijn mening, met elkaar te maken hebben

    Ik heb niet zoveel ervaring met de TAT - tool, maar als ik deze in een bepaald menu/afdeling gebruik heb ik 2 ervaringen:

    bv als ik 't contrast wil aanpassen bv in de 'kleurtint curve' dat vallen mij 2 dingen op:
    1) zodra ik de linkermuisknop indruk en ga slepen, verdwijnen de 2 symbolen ( de + teken en 't TAT teken)
    Ik zie dus niet waar ik blijf en gok er maar op. Dus ik doe iets verkeerd, wat?

    2) er wordt gezegd en geschreven, dat de TAT bedoeld is om plaatselijk aanpassingen te kunnen doen.
    Maar als ik bv bij een foto met blauwe lucht, wolken en water meer contrast in de lucht wil aanbrengen, zie ik óók dat 't water veranderd

    Een soortgelijk probleem heb ik ook met 't verloopfilter, maar dat terzijde.

    Wie kan mij uit de droom helpen?

    Ik heb wel een goed boek over LR, en heb ook gegoogeld, maar daar ben ik niet wijzer van geworden

    Alvast bedankt

    mvg Calisto
    Last edited by Calisto; 13 februari 2013, 13:00. Reden: vergeten te vermelden LR4
    Met vriendelijke groet

    Calisto

  • #2
    Re: TAT tool verdwijnt & TAT plaatselijk of toch gehele foto

    Ik heb lightroom hier niet bij de hand maar ik denk dat het juist normaal is dat het symbool verdwijnt op het moment dat je de muis indrukt. Je zet de cursor op de kleur die je wil aanpassen, op het moment dat je de muisknop indrukt en je sleept naar boven of naar beneden geef je meer of minder saturatie, contaast of tint. Doordat het symbool verdwijnt zie je toch beter wat er gebeurd, dat zie je ook aan de schuifregelaars die mee verschuiven.

    Die TAT werkt altijd op de hele foto, dus al het blauw zal zich aanpassen.
    De verloopfilter zet je waar je wil en hoeveel je wil, daarmee werk je wel lokaal (een bepaallde strook) op je foto.
    Om je lucht meer contrast te geven werk je dus beter met die verloopfilter of (als je lucht niet zuiver recht afgelijnd is) met het aanpassingspenseel.
    Daarmee kan je ook meer contrast (of andere instellingen) geven en met het penseel schilderen waar je het wil hebben.
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

    Comment


    • #3
      Re: TAT tool verdwijnt & TAT plaatselijk of toch gehele foto

      DAg FilMar;

      Dank voor de uitleg!
      Ik stelde de vraag over 't verdwijnen v.d. Symbool, Pin geheten geloof ik, omdat ik dat op een Youtube filmpje had gezien.

      In (prachtige )'t boek van Piet vd Ende kon ik hierover niets vinden, en ik wil die man niet met alles lastig vallen.

      Uw uitleg is begrijpelijk, maar, begrijp me niet verkeerd, zo'n klein symbooltje maakt niet zoveel indruk als 't niet meer zichtbaar is.
      Ik zou veel liever hebben dat 't wel zichtbaar bleef, omdat je dan weet waar je blijft met de 'cursor' Je ziet wel een aanpassing, maar toch.
      En de TAT werkt dus inderdaad over de gehele foto, maar alles in 't kleurgebied wat je aangeklikt hebt.

      Dus om lucht meer contrast te geven is 't beter om met d verloopfilter te werken. Dat heb ik geprobeerd; ook dan merk ik
      dat ook 't gebied wat buiten de lijnen valt. beïnvloed wordt. Maar mogelijk doe ik iets niet goed.

      't Aanpassingspenseel is nog een terrein wat ik nog niet echt uitgeprobeerd hebt, dat vind ik echt een moeilijk stukje gereedschap, maar als je die onder de knie hebt , wel een hele mooie!

      mvg
      Calisto
      Met vriendelijke groet

      Calisto

      Comment


      • #4
        Re: TAT tool verdwijnt & TAT plaatselijk of toch gehele foto

        Merci voor 't compliment alvast :-)
        Bij mij verdwijnt het TAT-tool heel eventjes wanneer ik begin te klik-slepen, maar dan verschijnt het terug. Misschien is het een Windows/Mac iets of een probleem met je grafische kaart...
        Het mag in ieder geval niet continu verdwijnen...
        In de voorlaatste (?) Shoot stond een artikel van me over doordrukken en tegenhouden, waarin ik meer in detail inga op het verloopfilter. Dat werkt natuurlijk alleen maar goed als er geen "uitsteeksels" in de horizon zitten.
        Voor meer ingewikkelde locale correcties ben ik nog altijd een groot voorstander van Nik Software met hun controlepunt-technologie. Niet goedkoop, maar volgens mij nog altijd de beste plugin die er is...
        Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
        Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
        GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

        Comment


        • #5
          Re: TAT tool verdwijnt & TAT plaatselijk of toch gehele foto

          Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
          Merci voor 't compliment alvast :-)
          Bij mij verdwijnt het TAT-tool heel eventjes wanneer ik begin te klik-slepen, maar dan verschijnt het terug. Misschien is het een Windows/Mac iets of een probleem met je grafische kaart...
          Het mag in ieder geval niet continu verdwijnen...
          In de voorlaatste (?) Shoot stond een artikel van me over doordrukken en tegenhouden, waarin ik meer in detail inga op het verloopfilter. Dat werkt natuurlijk alleen maar goed als er geen "uitsteeksels" in de horizon zitten.
          Voor meer ingewikkelde locale correcties ben ik nog altijd een groot voorstander van Nik Software met hun controlepunt-technologie. Niet goedkoop, maar volgens mij nog altijd de beste plugin die er is...

          Graag gedaan!

          Ik begin te denken, dat eea (te) veel werkgeheugen kost en dat die cursor net de bekende druppel is.
          Ik heb 3 GB, zou genoeg moeten zijn, maar je weet 't niet. Ik heb bij voorkeuren al cache verhoogd, maar hielp niet. De processor is daarentegen niet te snelste. En misschien doe ik iets verkeerd.

          Ook bij Youtube filmpjes zie ik de symbolen niet verdwijnen.

          mbt de Nik software, daar heeft u gelijk aan''t zou alleen geen crisis moeten zijn.

          Nw pc, Nik software, Photo suite 7, lensje erbij;
          volgens mij is postzegels verzamelen lucratiever....alleen niet zo leuk!

          mvg Calisto
          Met vriendelijke groet

          Calisto

          Comment

          Working...
          X